„Az állam mindig akar valamit” – Hecker Péter festő

  • rés a présen
  • 2013. június 27.

Snoblesse

A rendszerkritikus művésszel új kiállítása, a Magyar tejföl/Sauere Sahne alkalmából beszélgettünk.

rés a présen: Mit csináltál a festés előtt?

Hecker Péter: A kilencvenes években a "Négy Nagy Gazdag" művészcsoportban dolgoztam Elek Issel és Nagy Attilával közösen (a negyedik nagy gazdag a művészet volt). Sok közös és egyéni kiállításon vettünk részt, főleg installációkat és performanszokat csináltunk. A csoport felbomlása után, a kétezres évek elején kezdtem el festeni. Mivel a festés időigényesebb, évente körülbelül egy kiállításom van, amelyeket eleinte a KArton Galéria, olyan tíz éve pedig a Deák Erika Galéria szervez.

false

rap: Miről szól a 2B galériás új, "Magyar tejföl/ Sauere Sahne" című tárlatod?

HP: A kiállítás egyfajta társadalom- és rendszerkritika; egyre roszabbul élünk, és ezt nacionalizmussal és provincializmussal fedjük el.

rap: Hogyan találtál rá a neked tetsző kifejezésmódra? Mi inspirált?

HP: Autodidakta festő vagyok. Innen a sajátos festői stílus. Jártam ugyan művészeti egyetemre Kasselban, Németországban, de vizuális kommunikációból van diplomám, és az iskolában egyáltalán nem festettem. A fotózás érdekelt, de rájöttem, hogy ahhoz se elég tehetségem, se elég türelmem nincsen.

rap: Honnan meríted a témáidat, hogyan dolgozol?

HP: Eleinte Kardos Sándor operatőr Horusz-archívumából dolgoztam fel privát fotókat. Itt visszajött a fotós érdeklődés. Aztán elkezdtem magam is gyűjteni amatőr fotókat. Néhány éve pedig mindig más és más koncepció mentén dolgozom, ami vagy egy festészeti stílus, például csendélet vagy enteriőr, vagy egy fogalom, mint a "Festészet jövője", vagy ez a mostani a "Magyar tejföl/Sauere Sahne". Ha a kedves olvasó többre kíváncsi, nézegethet képeket, megkereshet engem a www.acax.hu/artists oldalon.

rap: Milyennek találod a képzőművészet helyzetét Magyarországon?

HP: Kialakult egy vékony, jó ízlésű, kortárs műgyűjtőréteg, ami jót tett a művészetnek és a művészeknek, mert segíti a függés feloldását az állami intézményektől. De rossz, hogy ez egy kicsi szcéna, ezért mégis megmarad az állami függés, és az állam mindig akar valamit, ha támogatja a művészetet.

rap: Mik a következő kiállítási terveid?

HP: Nincsenek ilyen terveim. Eddig még nem gondolkodtam rajta, mert amíg a kiállítás látogatható a 2B-ben, azzal is rengeteg dolgom van.

A "Magyar tejföl/Sauere Sahne" c. kiállítás megtekinthető a 2B galériában, július 5-ig, hétfő-péntek 14.00-18.00 óráig

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.