Szelíd macsók és meztelen férfiak

  • 2013. március 28.

Snoblesse

A modern férfi születése szerzője, Hadas Miklós szociológus tart előadást a Meztelen férfi kiállítás apropóján.


Tele meztelen férfival a Ludwig, hiszen javában tart a Meztelen férfi című kiállítás, melyen Richard Avedon, Jean Cocteau, Keith Haring, Oscar Kokoschka, David LaChapelle, Annie Leibovitz, Robert Mapplethorpe, Pablo Picasso, Leni Riefenstahl, Egon Schiele és számos más művész pőre férfitesteket ábrázoló művei láthatók. A kiállításhoz kapcsolódva Hadas Miklós tart előadást a modern férfi születéséről, és ha valakinek, akkor a neves szociológusnak első kézből származó információi vannak a témában. Ha személyesen nem is volt jelen a születésnél, de hosszan kutatta a témát, s eredményeit egy kötetben összegezte. „Az evolúciós lánc végén a nyílt maszkulin rivalizálást csapatjátékká lágyító és messzemenően demokratizált futball áll, ahol az »egymás ellen« komponensénél már erősebb a »többiekért« összetevő. Olyannyira, hogy egyben közösségi szórakozásként is szolgál, amit már csinálni sem kell, elég csupán nézni. Ez lenne tehát Hadas olvasatában a férfiúi szelídülés legújabb kori története, amit a szociológiai körökben igen jó nevű szerző imponálóan alapos és világos módon fejt ki.” Kritikusunk imigyen foglalta össze (a teljes írás itt), mire számítson, aki kézbe veszi A modern férfi születése című munkát.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.