Született július 4-én

  • 2015. május 7.

Snoblesse

Tom Cruise makes war not love.
false

A Hollywoodi filmtörténelem sorozatban ezúttal Oliver Stone Vietnam-trilógiájának középső darabját, a Szakasz és az Ég és Föld közé eső  Született július 4-ént nyomják – ez az a film, ami sokakat ráébresztett a Tom Cruise-ban lakozó színészre. De most nem az ő, hanem a rendező, Oliver Stone – maga is vietnami veterán – idevágó szavai (a teljes interjú itt) következnek:

false

magyarnarancs.hu: Tekinthetjük művészi alkotópályáját kísérletnek arra, hogy feloldozást találjon a lelkiismereti teherre: katonaként embereket ölt?

Oliver Stone: Szerintem ez behatároló értelmezése lenne a munkásságomnak. Vietnami élményeim kétségtelenül nagyban formálták az egyéniségemet, de a Vietnam előtti és utáni tapasztalataim szintén fontosak, hiszen láthattam a társadalom változásait Amerikában, ami módosította világképemet. Konzervatívnak születtem, ilyennek nevelt apám. Apám Nixon-párti volt, én idővel Kennedy-rajongójává váltam. Ezért vagyok roppant büszke az első két elnökfilmemre (Nixon, JFK), ifjúságom két pólusát testesítik meg. Mindig úgy láttam, a művész szerepe az, hogy összeterelje a törzset: A szakasz esetében a vietnami veteránokat akartam összehozni. A szakasz ’86-ban rátapintott valami kollektív idegre. Tizenhárom évvel azután, hogy véget ért a háború, a film létrehozott egyfajta szimpátiát az amerikai népben a vietnami veteránok iránt, miután éveken át az ment, hogy akinek Vietnam-szindrómája van, az nyavalygó semmirekellő és nem hazafi!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.