Rés a présen

„Talán féltem” - Sinkovics Ede képzőművész

  • Sisso
  • 2013. február 11.

Snoblesse

Kézmosás Orbánnal / Saubermachen mit Orbán címmel nyílik Sinkovics Ede bécsi kiállítása. Interjú.

rés a présen: Ahhoz a vajdasági művészgenerációhoz tartozol, amelyet a délszláv háborús konfliktus nagyban befolyásolt abban, hogy Budapestre költözzön. Hogyan látod most innen az ex-Jugoszláviát?

Sinkovics Ede: Lehetséges projektek helyszínének látom, főleg Szerbiát. Sikerült megújítani pár régi együttműködést. Kicsit könnyebben oldok meg problémákat most ott, mert gördülékenyebbek a kultúrmunka terén. Politelméleti munkásként pillanatnyilag úgy érzem magam Magyarországon, mintha hibernáltak volna a Milosevic-érában. Szerbiában valamivel magasabb a hőfok: ott most egymást zavarásszák a politikusok.

rap: Mióta foglalkozol protest művészettel?

 


Fotó: Dudás Szabolcs

SE: A rendszer termeli ki a saját ellenségeit. Középiskolás koromban csináltam egy életnagyságú papírszobor figurát, amely egy Wartburg hátsó ablakába szorította a saját nyakát. Az ajtóra azt írtam fekete tussal, hogy Thank You S. M. Miután I. díjjal tüntették ki, ahelyi KISZ-elnök félrehívott, és megkért, hogy ne viccelődjek a nevével. Azt válaszoltam neki, hogy ez hommage a Slavko Matkovic (szerb költő, multimedialista, 1994-ben halt meg – a szerk.). Talán itt ébresztettek rá, hogy lehet, sőt kell is ellenkezni. Az upperground, „agitprop” ellenállást a Transznacionális Radikális Párt aktivistájaként éltem meg. Pár évig politikai mentességet élveztem (Magyarországon), és napi szinten érdeklődtem a szerbiai (exjugoszláv) napi politikai helyzet iránt. Most, hogy elkezdtem figyelni az itteni helyzetet, „ideológiafullos lettem”. Mivel a kommunikáció javarészt egy ember körül folyik, ezt az egész jelenséget az ő karakterével lehet formába önteni. Szappanformába. Ez a „kabinet art” születésének rövid története. Tevékenységei közé tartozik a miniszterelnök karakterének felhasználásával szappanszobrok és tili-toli játékok gyártása kisebb-nagyobb méretben. Időközönként megjelenik nyilvános helyeken is, mint például piac, vár stb. Tavaly nyáron szerepelt a projektben J. B. Tito is meghívott vendégpolitikusként.

rap: Mi a kedvenc saját alkotói „korszakod”?

SE: A legkedvesebb kiállítási emlékem Hsziamenben (Fucsien tartomány, Kína) volt, ahol a legnagyobb kőexpón sikerült engedélyt szereznem, hogy egy pornószagú kőszobrot kiállítsak egy kínai sírkőfaragó cég standján. Előtérben a csajok, hátul, félkörívben pedig a giccsesebbnél giccsesebb sírkövek. Szex és halál a kínai expón.

rap: A festésen és szobrászaton kívül milyen projektjeid vannak?

SE: Posztpolihisztorként az embernek meg kell mutatkoznia más mediális területeken is, mert oda-vissza ihletnek e dolgok. Jó zene, színház stb. Urbán András társulatában dolgozom szereplőként és díszlettervezőként, és a Bárka Színház kreatív tervezője vagyok. Rambo Amadeusszal, a montenegrói rockzenésszel baráti kapcsolatunk lévén több projektben dolgoztunk együtt, most épp klipet készítünk. Művészeti vezetőként bedolgozom néha EU-s projektekbe, melyek általában a két ország határmezsgyéjén hivatottak megtörténni. Műhelyeket vezetek, fesztiválokon installációkat építek (Exit, Dombos Fest, Aprilski Susreti, Infant stb.).

rap: Hol leszel látható a közeljövőben?

SE: Február 15-én Szerbhorváth György nyitja meg a Saubermachen mit Viktor Orbán című kiállításomat a Kerrergalerie-ben, Bécsben. Április 5-én Philadelphiában, 9-én Trentonban (NJ), júniusban Fontainebleau-ban és a szerbiai Infantban állítok ki. Valamikor elkészítem Marina Abramovic szobrát szappanból, mivel engedélyt kaptam a művésznőtől a teste megfogalmazására.

rap: Min múlt, hogy nem lettél állatorvos Milesovóban?

SE: Talán féltem, nehogy előjöjjön belőlem a latens alkoholizmus, mert nálunk volt „szerencsém” látni állatgyógyászokat ilyen úton megsemmisülni. Meg állatorvos-technikusként csak a környező három faluban ismertek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”