Rés a présen

„Talán féltem” - Sinkovics Ede képzőművész

  • Sisso
  • 2013. február 11.

Snoblesse

Kézmosás Orbánnal / Saubermachen mit Orbán címmel nyílik Sinkovics Ede bécsi kiállítása. Interjú.

rés a présen: Ahhoz a vajdasági művészgenerációhoz tartozol, amelyet a délszláv háborús konfliktus nagyban befolyásolt abban, hogy Budapestre költözzön. Hogyan látod most innen az ex-Jugoszláviát?

Sinkovics Ede: Lehetséges projektek helyszínének látom, főleg Szerbiát. Sikerült megújítani pár régi együttműködést. Kicsit könnyebben oldok meg problémákat most ott, mert gördülékenyebbek a kultúrmunka terén. Politelméleti munkásként pillanatnyilag úgy érzem magam Magyarországon, mintha hibernáltak volna a Milosevic-érában. Szerbiában valamivel magasabb a hőfok: ott most egymást zavarásszák a politikusok.

rap: Mióta foglalkozol protest művészettel?

 


Fotó: Dudás Szabolcs

SE: A rendszer termeli ki a saját ellenségeit. Középiskolás koromban csináltam egy életnagyságú papírszobor figurát, amely egy Wartburg hátsó ablakába szorította a saját nyakát. Az ajtóra azt írtam fekete tussal, hogy Thank You S. M. Miután I. díjjal tüntették ki, ahelyi KISZ-elnök félrehívott, és megkért, hogy ne viccelődjek a nevével. Azt válaszoltam neki, hogy ez hommage a Slavko Matkovic (szerb költő, multimedialista, 1994-ben halt meg – a szerk.). Talán itt ébresztettek rá, hogy lehet, sőt kell is ellenkezni. Az upperground, „agitprop” ellenállást a Transznacionális Radikális Párt aktivistájaként éltem meg. Pár évig politikai mentességet élveztem (Magyarországon), és napi szinten érdeklődtem a szerbiai (exjugoszláv) napi politikai helyzet iránt. Most, hogy elkezdtem figyelni az itteni helyzetet, „ideológiafullos lettem”. Mivel a kommunikáció javarészt egy ember körül folyik, ezt az egész jelenséget az ő karakterével lehet formába önteni. Szappanformába. Ez a „kabinet art” születésének rövid története. Tevékenységei közé tartozik a miniszterelnök karakterének felhasználásával szappanszobrok és tili-toli játékok gyártása kisebb-nagyobb méretben. Időközönként megjelenik nyilvános helyeken is, mint például piac, vár stb. Tavaly nyáron szerepelt a projektben J. B. Tito is meghívott vendégpolitikusként.

rap: Mi a kedvenc saját alkotói „korszakod”?

SE: A legkedvesebb kiállítási emlékem Hsziamenben (Fucsien tartomány, Kína) volt, ahol a legnagyobb kőexpón sikerült engedélyt szereznem, hogy egy pornószagú kőszobrot kiállítsak egy kínai sírkőfaragó cég standján. Előtérben a csajok, hátul, félkörívben pedig a giccsesebbnél giccsesebb sírkövek. Szex és halál a kínai expón.

rap: A festésen és szobrászaton kívül milyen projektjeid vannak?

SE: Posztpolihisztorként az embernek meg kell mutatkoznia más mediális területeken is, mert oda-vissza ihletnek e dolgok. Jó zene, színház stb. Urbán András társulatában dolgozom szereplőként és díszlettervezőként, és a Bárka Színház kreatív tervezője vagyok. Rambo Amadeusszal, a montenegrói rockzenésszel baráti kapcsolatunk lévén több projektben dolgoztunk együtt, most épp klipet készítünk. Művészeti vezetőként bedolgozom néha EU-s projektekbe, melyek általában a két ország határmezsgyéjén hivatottak megtörténni. Műhelyeket vezetek, fesztiválokon installációkat építek (Exit, Dombos Fest, Aprilski Susreti, Infant stb.).

rap: Hol leszel látható a közeljövőben?

SE: Február 15-én Szerbhorváth György nyitja meg a Saubermachen mit Viktor Orbán című kiállításomat a Kerrergalerie-ben, Bécsben. Április 5-én Philadelphiában, 9-én Trentonban (NJ), júniusban Fontainebleau-ban és a szerbiai Infantban állítok ki. Valamikor elkészítem Marina Abramovic szobrát szappanból, mivel engedélyt kaptam a művésznőtől a teste megfogalmazására.

rap: Min múlt, hogy nem lettél állatorvos Milesovóban?

SE: Talán féltem, nehogy előjöjjön belőlem a latens alkoholizmus, mert nálunk volt „szerencsém” látni állatgyógyászokat ilyen úton megsemmisülni. Meg állatorvos-technikusként csak a környező három faluban ismertek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.