Tarr Béla: Panelkapcsolat

  • 2012. november 6.

Snoblesse

Tarr Béla 1982-es gyöngyszeme Koltai Róberttel, Pogány Judittal és egy Minimat szuperautomata mosógéppel.


Íme, egy panellakás, és íme, két panellakó 1982-ből. Tarr Béla a Szabadgyalog után, de még az Őszi almanach előtt készítette el erősen dokumentarista, s minél dokumentaristább, annál abszurdabb filmjét a Kádár-kor panelbe szorult valóságáról. A forgatáson az egész Koltai család is részt vett, hiszen a főszereplő panellakó házaspárt Koltai Róbert és Pogány Judit, gyermeküket pedig Koltai Gábor alakította. A filmben fontos szerepet kap még Ambrus Kyri és egy automata mosógép is. A vetítés után Gulyás Erzsébet építész (Reflekt Studio - szociális építészet) és Keserue Zsolt képzőművész beszélget a panelről mint életérzésről.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.