„Te is lehetsz még ilyen” - M. Kecskés András pantomimművész

  • rés a présen
  • 2015. március 5.

Snoblesse

Március 19-én a Hét főbűn van terítéken.

rés a présen: Egykor nagyon népszerű volt a műfaj, de mi maradt mára a pantomim szerepe?

M. Kecskés András: A pantomim ma nem divat. A 21. századi klasszikus pantomim Marcel Marceau-t, a fehér arcú bohócfigurát jelenti. Gyökerei a némafilm korszakában keresendők, s ez hatott a színpadi előadások stílusára is. A pantomim, mint minden más művészet, „tükröt” tart a világnak, így nem maradhat változatlan. E. Decroux megalkotta a modern pantomim testanalitikus iskoláját, a mime pure-t. Ez a technika az emberi gesztus és cselekvés fizikai törvényeit analizálva illúziót kelt az üres térben. Ezt a műfajt választottam, de természetesen szükséges volt az önálló stílus kialakítása. Állandó közönsége csak akkor lehetne, ha volna egy Pantomim Színház, ami megadná a műfaj rangját és a műhelymunka lehetőségét. Prágában, Wrocławban, Kölnben, Stuttgartban, Párizsban van ilyen. Állandó játszóhely nélkül a vándorszínészek életét éljük. A világ tele van változatos turnézó produkciókkal. Így játszhattam Európa különböző országaiban, és legutóbb így dolgozhattam Terry Gilliammel és Slava Paluninnal Tel-Avivban.

false

rap: Milyen műsorokat tart repertoáron, és kikkel működik együtt?

MKA: Egykori mesterem, Köllő Miklós szavait idézve, a műfaj Csipkerózsika-álmát alussza, ezért úgy gondoltam, hogy az Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér színpadán az Expresszív Táncpantomim Maratonnal felelevenítem az eddig létrehozott legsikeresebb előadásaimat. A Planéták, Az életfa árnyéka, A Hét Főbűn, A Töviskorona, az Utolsó előtti pillanat, a Hallgatás angyala és A múzsa csókja lesz látható május 14-éig kéthetente. Minden előadást filmvetítés és beszélgetés követ. (Részletek a www.eotvos10.hu honlapon.) Útjaim során tanítottam is, de dolgozom is fiatalokkal, ha hívnak. Így jött létre együttműködés Bata Ritával és Góbi Ritával is.

rap: Több tanítványa jelentős alkotóvá vált. Milyen velük a kapcsolata?

MKA: Tanítványaim sikerei büszkeséggel és örömmel töltenek el. A kezdetekben a játék felszabadító és világot teremtő élményét fedeztük fel a közös munkában. Különleges korszak volt, nagy kölcsönös szerelem a szakmánk iránt, sok sebet is okoztunk egymásnak, de boldog vagyok, hogy a nálam tanultak alapján ki-ki megtalálta a saját, önálló stílusát. Néhány név közülük: Szkipe (Nagy József), Uray Péter, Goda Gábor, Hudi László, Rókás László, Tana Kovács Ágnes, Juhász Anikó, Balázs Mari, Masznyik Emőke, Mándy Ildikó.

rap: Melyik „korszaka” a legkedvesebb?

MKA: Amikor megtaláltam az életem értelmét a művészetben, s ez a korszak azóta is tart.

rap: Mik a közeljövő tervei?

MKA: Mimetika címmel jelent meg egy könyvem, ennek folytatásával még adós vagyok magamnak, de dolgozom. Színpadi munkám – DonQ és IQ – Richard Strauss szimfonikus költeményének ihletésére készül, ezt az Új Táncszínházban mutatom be késő ősszel. És természetesen állandóan várok egy filmszerepre, mert felejthetetlen volt a Sorstalanság (Koltai Lajos) és a Tréfa (Gárdos Péter) című filmekben játszanom mint színész.

rap: Volt valaha problémája azzal, hogy ilyen magas?

MKA: Ki is szúrtak a párizsi metrón, és kegyetlenül igazoltattak, terroristának véltek. Itthon egy kocsma előtt lezsidóztak. Sehol nincs megnyugvás. A borotvált fejem is okozott gondot, egyszer egy édesanya jött szembe velem. A gyermek megszólalt: nézd anya, kopasz bácsi! Anyuka: nem szabad ilyet mondani, te is lehetsz még ilyen!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.