„Te is lehetsz még ilyen” - M. Kecskés András pantomimművész

  • rés a présen
  • 2015. március 5.

Snoblesse

Március 19-én a Hét főbűn van terítéken.

rés a présen: Egykor nagyon népszerű volt a műfaj, de mi maradt mára a pantomim szerepe?

M. Kecskés András: A pantomim ma nem divat. A 21. századi klasszikus pantomim Marcel Marceau-t, a fehér arcú bohócfigurát jelenti. Gyökerei a némafilm korszakában keresendők, s ez hatott a színpadi előadások stílusára is. A pantomim, mint minden más művészet, „tükröt” tart a világnak, így nem maradhat változatlan. E. Decroux megalkotta a modern pantomim testanalitikus iskoláját, a mime pure-t. Ez a technika az emberi gesztus és cselekvés fizikai törvényeit analizálva illúziót kelt az üres térben. Ezt a műfajt választottam, de természetesen szükséges volt az önálló stílus kialakítása. Állandó közönsége csak akkor lehetne, ha volna egy Pantomim Színház, ami megadná a műfaj rangját és a műhelymunka lehetőségét. Prágában, Wrocławban, Kölnben, Stuttgartban, Párizsban van ilyen. Állandó játszóhely nélkül a vándorszínészek életét éljük. A világ tele van változatos turnézó produkciókkal. Így játszhattam Európa különböző országaiban, és legutóbb így dolgozhattam Terry Gilliammel és Slava Paluninnal Tel-Avivban.

false

rap: Milyen műsorokat tart repertoáron, és kikkel működik együtt?

MKA: Egykori mesterem, Köllő Miklós szavait idézve, a műfaj Csipkerózsika-álmát alussza, ezért úgy gondoltam, hogy az Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér színpadán az Expresszív Táncpantomim Maratonnal felelevenítem az eddig létrehozott legsikeresebb előadásaimat. A Planéták, Az életfa árnyéka, A Hét Főbűn, A Töviskorona, az Utolsó előtti pillanat, a Hallgatás angyala és A múzsa csókja lesz látható május 14-éig kéthetente. Minden előadást filmvetítés és beszélgetés követ. (Részletek a www.eotvos10.hu honlapon.) Útjaim során tanítottam is, de dolgozom is fiatalokkal, ha hívnak. Így jött létre együttműködés Bata Ritával és Góbi Ritával is.

rap: Több tanítványa jelentős alkotóvá vált. Milyen velük a kapcsolata?

MKA: Tanítványaim sikerei büszkeséggel és örömmel töltenek el. A kezdetekben a játék felszabadító és világot teremtő élményét fedeztük fel a közös munkában. Különleges korszak volt, nagy kölcsönös szerelem a szakmánk iránt, sok sebet is okoztunk egymásnak, de boldog vagyok, hogy a nálam tanultak alapján ki-ki megtalálta a saját, önálló stílusát. Néhány név közülük: Szkipe (Nagy József), Uray Péter, Goda Gábor, Hudi László, Rókás László, Tana Kovács Ágnes, Juhász Anikó, Balázs Mari, Masznyik Emőke, Mándy Ildikó.

rap: Melyik „korszaka” a legkedvesebb?

MKA: Amikor megtaláltam az életem értelmét a művészetben, s ez a korszak azóta is tart.

rap: Mik a közeljövő tervei?

MKA: Mimetika címmel jelent meg egy könyvem, ennek folytatásával még adós vagyok magamnak, de dolgozom. Színpadi munkám – DonQ és IQ – Richard Strauss szimfonikus költeményének ihletésére készül, ezt az Új Táncszínházban mutatom be késő ősszel. És természetesen állandóan várok egy filmszerepre, mert felejthetetlen volt a Sorstalanság (Koltai Lajos) és a Tréfa (Gárdos Péter) című filmekben játszanom mint színész.

rap: Volt valaha problémája azzal, hogy ilyen magas?

MKA: Ki is szúrtak a párizsi metrón, és kegyetlenül igazoltattak, terroristának véltek. Itthon egy kocsma előtt lezsidóztak. Sehol nincs megnyugvás. A borotvált fejem is okozott gondot, egyszer egy édesanya jött szembe velem. A gyermek megszólalt: nézd anya, kopasz bácsi! Anyuka: nem szabad ilyet mondani, te is lehetsz még ilyen!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.