Újlipótváros szecessziós világa

  • 2012. szeptember 1.

Snoblesse

Egy a kulturális örökség napjainak sétái közül.


Sok más (például Bauhaus-) világa mellett Újlipótvárosnak természetesen szecessziós világa is van, és ha van, akkor – mi sem nyilvánvalóbb –, a kulturális örökség napjain be kell sétálni. A lokálpatriotizmusban utazó Miénk a ház! munkacsoport sétája a környék szecessziós gócpontjában, a Visegrádi utcában kezdődik: Vágó József és Vágó László 1903-ban készült épülete láttán, mely a 17. szám alatt található, Otto Wagner is elismerően csettintett volna. Békésen megfér egymás mellett a Visegrádi utcában a szecesszió és a Kassák Lajos által képviselt magyar avantgárd is – egy házzal odább, a Visegrádi 15.-ben működött ugyanis a Kassák szerkesztette Ma folyóirat és kiállítóterme – alighanem ez is az egyik állomása lesz az újlipótvárosi szecessziót és Kassák útvonalait egyaránt szemmel tartó sétának. A Visegrádi után a Hegedűs Gyula, majd a Pannónia utca következik, végül pedig a Pozsonyi út – egyrészt, mert Újlipótvárosban minden út ide vezet, másrészt nyilván azért, mert itt áll Vidor Emil műve, az erősen szecessziós hatásokat mutató, tavaly 100 éves Palatinus-ház is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.