Újlipótváros szecessziós világa

  • 2012. szeptember 1.

Snoblesse

Egy a kulturális örökség napjainak sétái közül.


Sok más (például Bauhaus-) világa mellett Újlipótvárosnak természetesen szecessziós világa is van, és ha van, akkor – mi sem nyilvánvalóbb –, a kulturális örökség napjain be kell sétálni. A lokálpatriotizmusban utazó Miénk a ház! munkacsoport sétája a környék szecessziós gócpontjában, a Visegrádi utcában kezdődik: Vágó József és Vágó László 1903-ban készült épülete láttán, mely a 17. szám alatt található, Otto Wagner is elismerően csettintett volna. Békésen megfér egymás mellett a Visegrádi utcában a szecesszió és a Kassák Lajos által képviselt magyar avantgárd is – egy házzal odább, a Visegrádi 15.-ben működött ugyanis a Kassák szerkesztette Ma folyóirat és kiállítóterme – alighanem ez is az egyik állomása lesz az újlipótvárosi szecessziót és Kassák útvonalait egyaránt szemmel tartó sétának. A Visegrádi után a Hegedűs Gyula, majd a Pannónia utca következik, végül pedig a Pozsonyi út – egyrészt, mert Újlipótvárosban minden út ide vezet, másrészt nyilván azért, mert itt áll Vidor Emil műve, az erősen szecessziós hatásokat mutató, tavaly 100 éves Palatinus-ház is.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.