XVIII. Lengyel Filmtavasz

  • 2012. április 10.

Snoblesse

A lengyel film legutóbbi egy éve: időutazás 1920-tól a II. világháborún és a 70-es, 80-as évek szocializmusán át napjainkig.


 

A lengyel film nemzetközi elismertségét mi sem bizonyítja ékesebben, mint az idei Oscar-jelöltek listája, melyen  – a legjobb idegen nyelvű filmek ötös mezőnyében – Agnieszka Holland Sötétségben című filmje is szerepelt. A nemzetközi ismertségnek örvendő rendezőnő filmje éppúgy múltfeldolgozó alkotás, mint az elmúlt év lengyel filmtermésének több figyelemre méltó produkciója. Ebbe a sorba tartozik Jerzy Hoffmann 3D-s technológiával készült történelmi tablója, A varsói csata, 1920, az 1945 nyarán játszódó Rózsa, a  katonaság és rendőrség által brutálisan szétvert 1970-es gdyniai tüntetést rekonstruáló Fekete csütörtök vagy az 1981-es hadiállapot bevezetése előtt játszódó 80 millió című alkotás. Két elsőfilmes rendező filmje is bekerült a válogatásba: Jan Komasa Öngyilkosok szobája című filmje nem csak kritikai, de közönségsikert is aratott, s ugyancsak kedvező fogadtatásra talált a Vakond, Rafael Lewandowski bemutatkozása is. A filmeket lengyel nyelven, magyar hangalámondással vetítik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.