XVIII. Lengyel Filmtavasz

  • 2012. április 10.

Snoblesse

A lengyel film legutóbbi egy éve: időutazás 1920-tól a II. világháborún és a 70-es, 80-as évek szocializmusán át napjainkig.


 

A lengyel film nemzetközi elismertségét mi sem bizonyítja ékesebben, mint az idei Oscar-jelöltek listája, melyen  – a legjobb idegen nyelvű filmek ötös mezőnyében – Agnieszka Holland Sötétségben című filmje is szerepelt. A nemzetközi ismertségnek örvendő rendezőnő filmje éppúgy múltfeldolgozó alkotás, mint az elmúlt év lengyel filmtermésének több figyelemre méltó produkciója. Ebbe a sorba tartozik Jerzy Hoffmann 3D-s technológiával készült történelmi tablója, A varsói csata, 1920, az 1945 nyarán játszódó Rózsa, a  katonaság és rendőrség által brutálisan szétvert 1970-es gdyniai tüntetést rekonstruáló Fekete csütörtök vagy az 1981-es hadiállapot bevezetése előtt játszódó 80 millió című alkotás. Két elsőfilmes rendező filmje is bekerült a válogatásba: Jan Komasa Öngyilkosok szobája című filmje nem csak kritikai, de közönségsikert is aratott, s ugyancsak kedvező fogadtatásra talált a Vakond, Rafael Lewandowski bemutatkozása is. A filmeket lengyel nyelven, magyar hangalámondással vetítik.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.