Párizs, Texas

  • 2012. április 10.

Snoblesse

Wenders második (harmadik?) legjobb filmje Nastassja Kinskivel és Harry Dean Stantonnal.


A filmes zsűrik hajlamosak bedőlni a pillanatnyi divatoknak – mivel mással magyarázható például, hogy A taxisofőr helyett a Rocky, a Nagymenők helyett pedig a Farkasokkal táncoló nyert az Oscaron. Bár Cannes-ban is születtek már érdekes döntések, az 1984. évi versenyfilmek döntnökeit nem érheti panasz, ebben az évben ugyanis Wilm Wenders (interjúnk vele itt) filmje, a Párizs, Texas nyerte az Arany Pálmát, míg a legjobb első film Arany Kamerája Jim Jarmusché lett a Florida, a paradicsomért. Még ma is sokan vannak olyanok, akik a Párizs, Texas hallatán nem egy belvárosi pizzázóra, hanem Harry Dean Stanton Texasban bolyongó alakjára asszociálnak, sőt, olyanok is akadnak, akik Sam Shepard nevére is emlékeznek, a drámaíróként is jeles színész (akit Wenders eredetileg a Hammett című filmjének címszerepére akart megnyerni) írta ugyanis a Párizs, Texas forgatókönyvét. De mindenki máshoz is csak jó szavunk lehet, akár Ry Cooder
zenéjéről, akár Robby Müller képeiről, akár Nastassja Kinski jelenéséről van szó, a cannes-i zsűri döntésével 28 év távlatából sem lehet vitatkozni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.