Párizs, Texas

  • 2012. április 10.

Snoblesse

Wenders második (harmadik?) legjobb filmje Nastassja Kinskivel és Harry Dean Stantonnal.


A filmes zsűrik hajlamosak bedőlni a pillanatnyi divatoknak – mivel mással magyarázható például, hogy A taxisofőr helyett a Rocky, a Nagymenők helyett pedig a Farkasokkal táncoló nyert az Oscaron. Bár Cannes-ban is születtek már érdekes döntések, az 1984. évi versenyfilmek döntnökeit nem érheti panasz, ebben az évben ugyanis Wilm Wenders (interjúnk vele itt) filmje, a Párizs, Texas nyerte az Arany Pálmát, míg a legjobb első film Arany Kamerája Jim Jarmusché lett a Florida, a paradicsomért. Még ma is sokan vannak olyanok, akik a Párizs, Texas hallatán nem egy belvárosi pizzázóra, hanem Harry Dean Stanton Texasban bolyongó alakjára asszociálnak, sőt, olyanok is akadnak, akik Sam Shepard nevére is emlékeznek, a drámaíróként is jeles színész (akit Wenders eredetileg a Hammett című filmjének címszerepére akart megnyerni) írta ugyanis a Párizs, Texas forgatókönyvét. De mindenki máshoz is csak jó szavunk lehet, akár Ry Cooder
zenéjéről, akár Robby Müller képeiről, akár Nastassja Kinski jelenéséről van szó, a cannes-i zsűri döntésével 28 év távlatából sem lehet vitatkozni.

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.