44 szerző már aláírta a Térey-ösztöndíjszerződést

Sorköz

Demeter Szilárd azt mondja, utólag belegondolva kevésbé tartaná fontosnak az írószakmai szervezetek véleményét a díjazottak kiválasztásánál.

"Mai nappal bezárólag 44 szerzővel írtuk alá a szerződést, a 45. egészségügyi okok miatt nem tudta személyesen aláírni, de az is folyamatban van. Amint ő is aláírta, közzétesszük a végleges névsort."

Ezt válaszolta Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója a Térey-ösztöndíjasok végleges névsorát firtató kérdésünkre. A havi bruttó 320 ezer forintos ösztöndíjat az eredeti tervek szerint 30 középgenerációs szerző kapta volna meg, de Demeter úgy döntött, támogatja a zsűri 15-ös pótlistáján szereplőket is, így 45-re emelkedett az ösztöndíjasok száma.

Demeter személye, az ösztöndíjasok vegyes minősége és a folyamat átláthatatlansága miatt az elismerést Bartók Imre és Csehy Zoltán kapásból visszautasította. Később Zoltán Gábor, Szőcs Petra és Keresztesi József is jelezte, hogy nem írja alá az ösztöndíjszerződést.

Nem bizniszelünk sem a NER-rel, sem annak komisszárjaival - kiakadtak az írók a Térey-ösztöndíjon

Többen visszaadták a díjat, és voltak, akik eleve nem kértek a jelölésből. Negyvenöt középgenerációs írónak nyújt jelentős anyagi támogatást a Térey-ösztöndíj. Az ösztöndíjat létrehozó Demeter Szilárd személye és a díjazottak vegyes névsora komoly vitákat generált az irodalmi közegben.

A zsűrinél szűkebb ösztöndíjbizottságnak így újabb öt főt kellett találnia azok közül, akik a zsűri által rangsorolt legjobb 45-be nem kerültek be, de az úgynevezett hosszú listán rajta voltak. A PIM azt hamar közölte, hogy Bartók Imre helyett Bartis Attilának adják az ösztöndíjat, Varró Dániel pótlólagos díjazása pedig abból derült ki, hogy aláírta a Térey-ösztöndíjasok nyilatkozatát a litera.hu-n. A maradék három pótösztöndíjas kiléte továbbra sem ismert, de Demeter válaszából kiindulva az ő nevüket is hamarosan nyilvánosságra hozzák.

Demeter Szilárdtól azt is megkérdeztük, az ösztöndíjat övező botrányok után van-e valami, amit másképp csinálna. "Mivel rajtam verték le az írószakmai szervezetek általam elfogadott javaslatait, ezért valószínűleg kevésbé tartanám fontosnak az írószakmai szervezetek véleményét. De mindegy is, megszoktam már, hogy ha van rajtam sapka, az a baj, ha nincs, akkor meg az" - válaszolta a Narancs.hu-nak a főigazgató.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.