poeta.doc

A négydimenziós karfiol

Sorköz

Tolnai Ottó: SCANDAL

Tolnai Ottó: SCANDAL

 

Mi volt a legszebb

kérdezték az ipari alpinistát

s ő már mondta is

az volt a legszebb

ahogy egyszer pihent

lógott a kötélen

kissé igaz hosszabban mint szokott

két kéményseprőt nézett

ahogy korláttal ellátott pallójukon

meg-megcsillanó drótkefékkel

vasgolyókkal felszerelkezve

baktattak a felkelő napban

arra gondoltam ha nem ipari alpinista

lett volna belőlem

drótkefével vasgolyóval

biztosan kéményseprő

és akkor a hetedik emeletről

észrevette egy keserű

borostás emberke

látta nagyon megsajnálta őt

az ipari alpinistát

a borostás emberke

azt hitte újabban így akasztanak

és már vette is elő

elnyűtt tangóharmonikáját

és már játszott is

gondolta utolsó kívánságom

minden ipari alpinista

utolsó kívánsága

valaki harmonikázzon nekik

az volt a legszebb

ahogy akkor játszott

gondolta amíg játszik

nem engedem el a kötelet

mondta az ipari alpinista

illetve az volt a legszebb

ahogy közben a sparhelton

nagy intenzív fehér rózsa

kifutott a tej

ugyanis tetszik tudni

nekem valóban

rálátásom van az egészre

még annak a kis elnyűtt

tangóharmonikának a márkáját is

ki tudtam betűzni

azt írta gyöngyház borításán

SCANDAL.

Van Tandorinak egy titkos remekműve, Az erősebb lét közelében. A kötet, amely alcíme szerint „olvasónapló”, a 20. századi magyar irodalom úgynevezett félhosszú verseiről szól. A nagyobb terjedelem mellett ezeket a verseket a megszólalás fesztelensége, sokszor a természetes beszéd lüktetése jellemzi, de mindig anélkül, hogy anekdotikusak lennének. Gyakran valami hétköznapi témával pepecselve indítanak, aztán mindenfelé csaponghatnak is, de végül mindig felemelkednek a létérzékelés legmagasabb szféráiba. Szép Ernőt és Karinthy Frigyest ezek a verseik teszik nagyon nagy költőkké, de a legismertebb idetartozó darab Kosztolányitól a Hajnali részegség.

A félhosszú vers Tolnai Ottónak is az egyik legjellemzőbb formája. Például ha azt idézzük a költőtől, hogy „Mi volt a legszebb”, akkor a legtöbb olvasónak nem is a fenti darab, hanem a mi volt kérded a legszebb Dániában című, majdnem kétszáz soros félhosszú vers ugrik be.

Ehhez képet a SCANDAL – amelynek első sora tehát nyilvánvaló önidézet már-már epigrammai tömörségű, pedig jócskán magán viseli a félhosszú vers sajátosságait. Talán szerepversként is el tudnánk képzelni, egyes szám első személyben, az ipari alpinista monológjaként, de a magánbeszéd formája miatt akkor sokkal zártabb lenne, mint így, hogy rögtön a párbeszéd szélesebb távlataival nyithat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.