poeta.doc

A négydimenziós karfiol

Sorköz

Tolnai Ottó: SCANDAL

Tolnai Ottó: SCANDAL

 

Mi volt a legszebb

kérdezték az ipari alpinistát

s ő már mondta is

az volt a legszebb

ahogy egyszer pihent

lógott a kötélen

kissé igaz hosszabban mint szokott

két kéményseprőt nézett

ahogy korláttal ellátott pallójukon

meg-megcsillanó drótkefékkel

vasgolyókkal felszerelkezve

baktattak a felkelő napban

arra gondoltam ha nem ipari alpinista

lett volna belőlem

drótkefével vasgolyóval

biztosan kéményseprő

és akkor a hetedik emeletről

észrevette egy keserű

borostás emberke

látta nagyon megsajnálta őt

az ipari alpinistát

a borostás emberke

azt hitte újabban így akasztanak

és már vette is elő

elnyűtt tangóharmonikáját

és már játszott is

gondolta utolsó kívánságom

minden ipari alpinista

utolsó kívánsága

valaki harmonikázzon nekik

az volt a legszebb

ahogy akkor játszott

gondolta amíg játszik

nem engedem el a kötelet

mondta az ipari alpinista

illetve az volt a legszebb

ahogy közben a sparhelton

nagy intenzív fehér rózsa

kifutott a tej

ugyanis tetszik tudni

nekem valóban

rálátásom van az egészre

még annak a kis elnyűtt

tangóharmonikának a márkáját is

ki tudtam betűzni

azt írta gyöngyház borításán

SCANDAL.

Van Tandorinak egy titkos remekműve, Az erősebb lét közelében. A kötet, amely alcíme szerint „olvasónapló”, a 20. századi magyar irodalom úgynevezett félhosszú verseiről szól. A nagyobb terjedelem mellett ezeket a verseket a megszólalás fesztelensége, sokszor a természetes beszéd lüktetése jellemzi, de mindig anélkül, hogy anekdotikusak lennének. Gyakran valami hétköznapi témával pepecselve indítanak, aztán mindenfelé csaponghatnak is, de végül mindig felemelkednek a létérzékelés legmagasabb szféráiba. Szép Ernőt és Karinthy Frigyest ezek a verseik teszik nagyon nagy költőkké, de a legismertebb idetartozó darab Kosztolányitól a Hajnali részegség.

A félhosszú vers Tolnai Ottónak is az egyik legjellemzőbb formája. Például ha azt idézzük a költőtől, hogy „Mi volt a legszebb”, akkor a legtöbb olvasónak nem is a fenti darab, hanem a mi volt kérded a legszebb Dániában című, majdnem kétszáz soros félhosszú vers ugrik be.

Ehhez képet a SCANDAL – amelynek első sora tehát nyilvánvaló önidézet már-már epigrammai tömörségű, pedig jócskán magán viseli a félhosszú vers sajátosságait. Talán szerepversként is el tudnánk képzelni, egyes szám első személyben, az ipari alpinista monológjaként, de a magánbeszéd formája miatt akkor sokkal zártabb lenne, mint így, hogy rögtön a párbeszéd szélesebb távlataival nyithat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.