A nyolcvanas évek hazai underground plakátjain a világ szeme

  • L.T.
  • 2020. szeptember 19.

Sorköz

Az egyik legtekintélyesebb képzőművészeti portál méltatja a Pokoli Aranykort.

Nemrég számoltunk be arról, hogy hozzáférhetővé vált a nyolcvanas évek hazai underground zenekarainak plakátjait bemutató Pokoli aranykor című album online változata. A Kieselbach Galéria honlapjára idén nyáron feltöltött anyagban az eredetihez képest pontosítások, kiegészítések vannak, és helyet kapott egy névmutató is.

false

Újabb „fejezet” a könyv történetében, hogy a Pokoli aranykorra a nemzetközi képzőművészeti sajtó is felfigyelt: a napokban az egyik legtekintélyesebb szakmai portál, az ArtDaily.com mutatta be.

A recenzióban ismertetik a könyv megjelenésének előzményeit, megemlékeznek a Bp. Szabó György grafikus-zenész és Szőnyei Tamás kollégánk plakátgyűjteményéből rendezett 2017-es kiállításról, illetve arról, hogy a kiállítással párhuzamosan megjelent könyvet 2018-ban a Szép Magyar Könyv-díjjal és az MTA Opus Mirabile-díjával ismerték el. Szó esik az akkori hazai underground színtér nemzetközi vonatkozásairól is, a szerző a Bizottság holland és francia sikerei, a Kampec Dolores Pere Ubu-vel közös turnéja mellett az Európa Kiadó Glastonbury-i és a Kontroll Csoport New York-i fellépéseit említi, valamint azt, hogy a Vágtázó Halottkémek első lemezét Jello Biafra és a Dead Kennedys kiadója, az Alternative Tentacles adta ki. Megemlítik, hogy Bp. Szabó György, Wahorn András és Kisstamás László plakátjait a New York-i Museum of Modern Arts is bemutatta, illetve hogy a korabeli plakáttervezők között van Sőth Sándor, a Spenót együttes egykori basszusgitárosa (ő játszotta Pierre-t a Megáll az idő című filmben), az 1994-ben Oscar-díjat nyert Schwarzfahrer című német rövidfilm gyártásvezetője, illetve Röhrig Géza, a Saul fia főszereplője, aki valaha a Huckleberry zenekar énekese volt.

Borítókép: Gasner János Sziámi plakátja 1986-ból; a könyv címlapja Soós György ETA-plakátjának felhasználásával készült Vécsy Attila fotója alapján.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.