A nyolcvanas évek hazai underground plakátjain a világ szeme

  • L.T.
  • 2020. szeptember 19.

Sorköz

Az egyik legtekintélyesebb képzőművészeti portál méltatja a Pokoli Aranykort.

Nemrég számoltunk be arról, hogy hozzáférhetővé vált a nyolcvanas évek hazai underground zenekarainak plakátjait bemutató Pokoli aranykor című album online változata. A Kieselbach Galéria honlapjára idén nyáron feltöltött anyagban az eredetihez képest pontosítások, kiegészítések vannak, és helyet kapott egy névmutató is.

false

Újabb „fejezet” a könyv történetében, hogy a Pokoli aranykorra a nemzetközi képzőművészeti sajtó is felfigyelt: a napokban az egyik legtekintélyesebb szakmai portál, az ArtDaily.com mutatta be.

A recenzióban ismertetik a könyv megjelenésének előzményeit, megemlékeznek a Bp. Szabó György grafikus-zenész és Szőnyei Tamás kollégánk plakátgyűjteményéből rendezett 2017-es kiállításról, illetve arról, hogy a kiállítással párhuzamosan megjelent könyvet 2018-ban a Szép Magyar Könyv-díjjal és az MTA Opus Mirabile-díjával ismerték el. Szó esik az akkori hazai underground színtér nemzetközi vonatkozásairól is, a szerző a Bizottság holland és francia sikerei, a Kampec Dolores Pere Ubu-vel közös turnéja mellett az Európa Kiadó Glastonbury-i és a Kontroll Csoport New York-i fellépéseit említi, valamint azt, hogy a Vágtázó Halottkémek első lemezét Jello Biafra és a Dead Kennedys kiadója, az Alternative Tentacles adta ki. Megemlítik, hogy Bp. Szabó György, Wahorn András és Kisstamás László plakátjait a New York-i Museum of Modern Arts is bemutatta, illetve hogy a korabeli plakáttervezők között van Sőth Sándor, a Spenót együttes egykori basszusgitárosa (ő játszotta Pierre-t a Megáll az idő című filmben), az 1994-ben Oscar-díjat nyert Schwarzfahrer című német rövidfilm gyártásvezetője, illetve Röhrig Géza, a Saul fia főszereplője, aki valaha a Huckleberry zenekar énekese volt.

Borítókép: Gasner János Sziámi plakátja 1986-ból; a könyv címlapja Soós György ETA-plakátjának felhasználásával készült Vécsy Attila fotója alapján.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.