Egy rendhagyó kötet az ország egyik legismertebb lakótelepéről

  • Mayer Kitti
  • 2023. július 28.

Sorköz

Jutasi olvasókönyv nem csupán Veszprém a maga nemében egyedülálló lakótelepéről, az ún. Haszkovóról szól, hanem általában a lakótelep-építészetről.

A Veszprém ikonikus lakótelepéről szóló könyv ügyesen álcázza magát – ez már a borítóból kiderül. A zöld, raszteres háttér és a lap háromnegyedét beterítő, kapitálisokkal írt többsoros felcím mindenképp megállásra késztet bennünket. Mondhatjuk azt is: némi fejtörést okoz, hogy magabiztosan kiolvassuk a fehér, illetve narancssárga színekkel szedett „Felszabadulás” és „Haszkovó” szavakat. Pár szó eleji betű mintha „lemaradt volna”, sőt néhány karakter hosszában megnyúlt, még nagyobb teret követelve magának a rendelkezésre álló felületen. De a Jutasi olvasókönyv nemcsak ránézésre rendhagyó; műszaki rajznak, térképes nézetnek nyoma sincs, mintha a szerkesztők a látszatát is szeretnék elkerülni annak, hogy bárki építészeti szakkönyvet sejtsen a borító mögött.

A Paradigma Ariadné – ami ugyan építészstúdió, de jelen esetben szerkesztő és kiadó is – ugyanazzal az attitűddel tervez könyvet, amilyen habitussal visz végig egy építészeti projektet. A szokványostól eltérő módon, holisztikus megközelítéssel. A Jutasi olvasókönyv sem csupán Veszprém a maga nemében egyedülálló lakótelepéről, az ún. Haszkovóról szól (a bolgár városról elnevezve, amely szocialista időkben Veszprém testvérvárosa volt), hanem általában a lakótelep-építészetről.

 
Jutasi olvasókönyv
Forrás: Paradigma Ariadné

A kötet öt nagy tanulmányt és húsz, illusztrált kisebb fejezetet tartalmaz. Előbbiek a házgyári építészet fontosabb állomásait taglalják: a II. világháború utáni szocialista Magyarország lakhatási válságától indulunk (Keller Márkus: Lakhatás a szocialista Magyarországon a második világháború után), és végül megérkezünk a panellakások belsejébe, a korszerű otthonokba (Vörös Kati: A korszerű otthontól a beton méhkasig. Panellakás-kultúra az államszocializmusban).

A tanulmányok közötti „kis színesek”, amelyek témaválasztásába sok minden belefér, jól működnek. Előkerül Le Corbusier és Hruscsov alakja, az építészek körében jól ismert Tulipán-vita, de szó esik a japán Nakagin kapszulatoronyról, a lakótelepek elidegeníthetetlen részét képező garázstelepekről, s Veszprém első bevásárlókocsijáról is. De a kultúrtörténeti kapcsolódások sora ezzel nem ér véget: a kötetben olvashatunk a meggy-csokoládé ízű Haszkovó-szeletről is, amelyet a Kokó cukrászda készített el a lakótelep 50. évfordulójára.

 
Jutasi lakótelep, Veszprém
Forrás: Wikipédia/Kiss Tamás

A borítón előrevetített fekete, fehér, narancssárga és zöld színek, valamint a (hol kisebb, hol nagyobb méretben felbukkanó) képpontok, s az öt nagy tanulmány mindegyike más-más betűtípussal kel életre. Izgalmas grafikai megoldások ezek, amelyek egy pillanatra sem hagyják unatkozni az olvasót. A nosztalgikus, időtlen, friss és játékos, jó érzékkel adagolt illusztrációkról nem is beszélve!

A kötet szépséghibájaként egyetlen dolgot említhetnénk: az oldalszámokat hiába keresnénk a szokásos helyen, csak a páratlan oldalak számozottak, azok is a lap belső szélein láthatók. Ez némiképp kényelmetlenné teszi a keresést a kiadványban, de talán ennyi rendhagyó szabálytalanság még belefér.

Jutasi olvasókönyv. Szerk.: Paradigma Ariadné, Paradigma Ariadné Kft., Budapest, 2023, 298 oldal

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."