Könyv

Kállay Eszter: Kéz a levegőben

Sorköz

Ha ez a kötet a 90-es években jelenik meg, akkor a címe nyilván Kezeket a magasba! lenne, és nem hosszú sorokba tördelt prózaverseket, hanem formába írt frappáns sanzonokat tartalmazna.

De a szerző született akkor, így ez a kéz nem feltétlenül a Szigeten csápol Faith No More-on (ha még mond valamit ez), hanem segít valakinek, tiltakozik valami ellen, pofont ad és kezet fog, utána a kézfertőtlenítőért nyúlva. Nem túl derűs költészet ez, de irónia azért van benne, sőt valamiféle humor is felvillan, csak nevetni nincs kedve az embernek, amikor a szociálisan érzékeny, idegenségtapasztalattal foglalkozó, patriarchális társadalmat kritizáló, környezettudatos, feminista témájú versek mellett témaként megjelenik a halál vagy akár a pandémia. Kicsit hologramjátékra emlékeztet ez a Kállay-féle humor: „mi történik a halál után / a be nem váltott dm pontokkal, a h&m kuponjaimmal” (felhalmozás). És ha már sziget: a romantikus természetben futóknak Kállay jellemzően azt tanácsolja, „bárcsak ne tennék. inkább néznék meg a legyeket az ablakon, csak egyszer, közelről, hogy tudják, milyen, amikor egy tekintet széttörik”. A szerző jó érzékkel, intelligensen nyúl témáihoz, nem prédikál, nem érzelgős, és legtöbbször tartózkodik a közhelyes megfogalmazástól is (van persze, amikor nem: pl. „ott volt az egész világ a kezedben”). Ami komolyabb kifogásunk lehet, az is inkább csak érzés: több vers inkább novellaembrió vagy regénycsíra. Kállay berántja az olvasót a történetbe, de jó lenne tudni a folytatást.

Magvető, 2020, 56 oldal, 1999 Ft

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.