Különben Hitler győz

Sorköz

Edith Eger példája megmutatja, hogy a legnehezebb helyzetben is dönthetünk az életünkről. A döntés című könyvről írt Zeck Julianna.

Kedves Olvasónk! A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

A magyar származású Dr. Edith Eva Eger, miután megmenekült a koncentrációs táborból, Amerikában járt egyetemre pszichológia szakra, ma pedig klinikai pszichológus a kaliforniai La Jollában. Emellett amerikai katonáknak segít a poszttraumás stressz legyőzésében.

Csodálatos életpálya, amelyet őrületes, elképzelhetetlenül szélsőséges helyzetek szegélyeznek,

de Eger, mintha sohasem tért volna el az életálmától, hogy balerina, tornász és olimpikon legyen, bravúrosan és mondhatni kecsesen lendül át a borzalmakon, mintha csak a felemás korláton hajtott volna végre egy szédületes tornamutatványt.

Auschwitzban a hírhedt náci orvos, Josef Mengele egy vekni kenyeret dobott oda neki jutalmul, miután kérésére eltáncolta neki a Kék Duna-keringőt. Mégsem vált Hitler és a nácik áldozatává, mert úgy döntött, hogy meghagyja magának a választás szabadságát, akármilyen körülmények közé kerüljön is.

A haláltáborból való megmenekülése után őt is elborította a túlélők bűntudata, az emlékbetörések és az áldozattudat. A holokauszt megsemmisített mindent, ami addigi életében volt, vagy lehetett volna. Megsemmisítette a szerelmét Erikkel, akinek a szavai végigkísérték a koncentrációs táborokban, és segítettek neki abban, hogy mintegy kilépjen a valóságból és megmentse a lelkét. „Soha nem felejtem el a szemedet. Soha nem felejtem el a kezeidet” – mondogatta magában Erik szavait, ha elviselhetetlenül nehéz helyzetbe került. Megsemmisítette azt is, hogy olimpikon lehessen, hiszen még a háború előtt kirakták az olimpiai csapatból a származása miatt. Később, Amerikában, már családanyaként sírva fakadt a televízió képernyője előtt, amikor meglátta Keleti Ágnest versenyezni. „Azt nézni, amint Keleti színre lép, olyan, mintha a másik felemet, a másik énemet figyelném. Azt az énemet, amelyik nem járta meg Auschwitzot” - mondta életének egy örökre elveszett részéről, amelyet érezhetően máig őriz magában.

 
Edith Eva Eger: A döntés
Forrás: Open Books 

Mintha A döntés című könyv végig ezt az elveszett életet gyászolná, ennek állítana emléket, csakhogy Eger úgy él egy másik életet, olyan rendhagyóan állít emléket, hogy megalkotja önmaga nagyszabású és jelentőségteljes élő szobrát, demonstrálva ezzel a döntés hatalmát és praxisának megkérdőjelezhetetlenül sikeres voltát. Nem csoda, hogy könyvei és segítő tevékenysége az egész világon ismertté tették, hiszen nemcsak író, klinikai pszichológus és az amerikai hadsereg és haditengerészet tanácsadója, hanem ikonikus személyiség, akinek a képe tüllfátyolként borul a holokausztra. Persze nem akar feledtetni semmit, hanem inkább erővé transzformálni azt, ami meg akarta ölni, be akarta szennyezni a lelkét, és örökre el akarta pusztítani benne a létezés örömének képességét.

 
Forrás: Dr. Edith Eger/Facebook

A kötet négy részből áll. Először megismerhetjük Edith holokauszttörténetét, végigvezet bennünket az összes fontos eseményen és döntésen, amelyek végül hazavezették. Elmeséli, hogyan megy feleségül Éger Bélához a kassai városházán tizenkilenc évesen, hogy sosem fejezi be a középiskolát, és amikor várandós lesz, az orvos azt mondja neki, túl gyenge a gyerekszüléshez. Mégis úgy dönt, hogy megtartja a gyereket. Aztán a történelem újra közbeszól: lefoglalják férje vállalkozását, a vagyonukat megpróbálják átjuttatni Izraelbe, ők pedig Bécsbe menekülnek. Béla Izraelbe akar menni, Edith Amerikába. Az utolsó éjszaka dönt, és bejelenti férjének, hogy ő és a gyerek mindenképpen Amerikába mennek. Éger Béla az utolsó pillanatban csatlakozik hozzájuk vagyonát hátrahagyva, így kezdenek új életet közösen Amerikában.

A további részek magánéleti válságokról, pszichológussá válásáról, a múlt árnyainak megzabolázásáról és saját traumáinak feldolgozásáról szólnak. Beleleshetünk kicsit a pácienseivel folytatott ülések metódusába is, és olyan életvezetési tanácsokkal is ellát, amelyekért méltán hálásak lehetünk. Imponáló és magával ragadó az az őszinteség, amivel megkínál minket; mint egy családi vacsorán, ahol az ismerős ételek mellé ízlés és fantázia társul, és a háziasszony meleg, mindent tudó mosolya tölt el bennünket békével és a felismerés sejtelmével. Mert ez az asszony tud valamit, ezt végig érezni lehet. A pácienseivel való ülések leírásánál pedig aztérezhetjük, hogy hozzá bizony szívesen beülnénk egy terápiás beszélgetésre, még akkor is, ha nincs semmi bajunk.

Egy fejezet különösen megragadott a könyv olvasása közben, a Különben Hitler győz című. Egert meghívják Berchtesgadenbe, hogy elmesélje a történetét, de a háború vége óta nem tért vissza Németországba. Saját megfogalmazása szerint egy olyan döntés tornyosul előtte, amely nagy befolyással lesz a gyerekeire, és ettől függ, milyen fajta sebet fognak majd hordozni magukban. Lánya által értesül olyan esetről is, hogy voltak, akik visszatértek Auschwitzba, de úgy felkavarta őket a hely, hogy hazatértek ugyan, de mindketten szívrohamot kaptak és meghaltak. Eger itt meséli el, hogy még 53 évesen is rátörhet egy-egy emlékbetörés, ha szirénát hall vagy megpillant egy szögesdrótkerítést. Először úgy dönt, nem fogadja el a meghívást, de férje azt mondja neki, hogyha nem megy el Németországba, Hitler nyerte meg a háborút, ő győzőtt. Azért, mert egyszerűbb másvalakire hárítani a felelősséget, mint saját magunkért felelősséget vállalni.

„Mindaddig, amíg a libikóka másik oldalára oda tudom ültetni Hitlert, Mengelét, vagy a veszteségeim nyomán tátongó űrt, valahogyan mindig igazolást nyerek majd, addig mindig lesz kifogásom” – írja.

Azt hiszem, mindannyiunk számára nehéz felvállalni a felelősséget a saját életünkért és döntéseinkért ahelyett, hogy másokra vagy a múltra mutogatnánk. Edith Eva Eger élettörténete biztosíték arra, hogy az ember akkor is képes rá, ha olyan mély traumákat hordoz, mint a haláltáborok rémségei. Pusztán a története által is bátorít minket arra, hogy fogadjuk el, dönteni lehet és kell is, és rajtunk múlik, hogy milyen életet építünk magunknak.

Edith Eva Eger: A döntés. Fordította: Farkas Nóra. Open Books, 2022, 420 oldal, 4999 Ft

Edith Eva Egerrel korábban interjút készítettünk, a beszélgetés itt olvasható:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.