Magyar Narancs Könyvek az Ünnepi Könyvhéten!

  • narancs.hu
  • 2024. június 13.

Sorköz

Lapunk újságírójának, Barotányi Zoltánnak, illetve Upor Lászlónak, az SZFE volt tanárának könyve jelenik meg a sorozatban. Vasárnap mindkét szerzővel találkozhatnak a Vörösmarty téren. 

Újabb kötetekkel bővül a Magyar Narancs Könyvek című sorozat. A könyvhét alkalmából jelenik meg lapunk szerzője, Barotányi Zoltán Konyhai kémia. Hogyan működik főzés közben a tudomány? című kötete, amit a szerző vasárnap 15 és 16 óra között dedikál a Tea Kiadó 72-es számú pavilonjánál a Vörösmarty téren.

Kerti sütögetéskor miért csökkenti a zöldfűszeres pác a rákkeltő anyagok keletkezését? Miért finom a hőbomlás egyes fázisaiban az étel, és miért ehetetlen a másikban? Vajon mitől rettegnek a kemofóbok, ha édesítőszert tartalmaz egy étel? Miért változik meg a vizeletünk szaga, ha spárgát ettünk, és miért csak az emberek negyede érzékeli? Barotányi Zoltán kedélyes és lezser hangvételű ismeretterjesztő írásaiban összeforr a gasztronómia és a szigorú tudomány, mely rég volt olyan szórakoztató és lélegzetelállítóan összetett, mint háztartásunk fortyogó laboratóriumában: a konyhában – olvasható a könyv ajánlójában.

Barotányi Zoltán 1999 óta a Magyar Narancs munkatársa. Gyakorta ír cikkeket és készít interjúkat többek között természet- és társadalomtudományról, történelemről, gazdaságról, klímapolitikáról, időjárásról, városi állatokról, űrkutatásról, sportról, rendszertelenül jelentkező sorozatot visz a táplálkozástudomány, a konyhai kémia rejtelmeiről, néha még kedvenc zsánerfilmjeiről is – és szinte heti rendszerességgel zenéről.

 
Forrás: Tea Kiadó 

 

Szintén ott lesz a könyvhéten Upor László, aki rektori kinevzése előtt állt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE), amikor a hatalom einstandolta az intézményt. Erről az időszakról írt könyvet Majdnem lehetetlen. Az SZFE autonómiaharcának története címmel. A kötetről Bojtár B. Endre, lapunk főszerkesztője, a Magyar Narancs Könyvek sorozatszerkesztője kérdezi a szerzőt vasárnap 12:30-kor a Vörösmarty téri Nagyszínpadon. A könyvbemutató után Upor László dedikál a Tea Kiadó 72-es számú pavilonjánál.

A magyar kormány 2020 tavaszán nekifogott a teljes felsőoktatás gyökeres, politikai céloktól sem mentes átalakításának. A súlyos autonómiamegvonással járó „modellváltás” ellen a Színház- és Filmművészeti Egyetem közössége határozottan tiltakozott. Upor László, az események idején rektori kinevezés előtt álló egyetemi oktató a tiltakozásból lett mozgalom történetét meséli el személyes nézőpontból. Szenvedélyes és bensőséges hangon rajzolja meg a hősies egyetemi polgárok portréit, és kíméletlenül jellemzi a hatalom ágenseit is. Megmutatja a hallgatók további sorsát és az universitas eszméjének pusztulását – majd újjászületését –írják a könyvről a kiadó oldalán.

Upor László dramaturg, műfordító. Színházról és filmről ír, olykor könyveket szerkeszt. Évtizedeken át tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd Egyetemen. 2017-től rektorhelyettesként, 2019 tavaszától rektori feladatokat ellátó rektorhelyettesként volt kénytelen képtelen döntéseket hozni, később lemondott, még később a Freeszfe Egyesület egyik alapítója lett.

Upor László könyvéről májusban írt lapunk, a szerzővel pedig áprilisban készítettünk interjút.

Mindkét könyv a Tea Kiadó gondozásában jelent meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.