Olvasni muszáj

A gyilkos elhallgat, zenél tovább a Dolly Roll

Sorköz

Dulai Péter Amiért halál járt című könyve a Kádár-rendszerben kivégzett köztörvényes bűnözők ügyeit mutatja be.

Aki ítélkezni akar, meg fogja ismerni a körülményeket.

Gész Istvánt például már háromszor büntették lopásért, mire elvitték katonának. A honvédségnél a tatabányai szénbányában dolgozott, 1956-ban szerelt le. Berúgott, ellopták egy összegben felvett fizetését, 8670 forintot. A tettes nem került elő, ő bedühödött. November 23-án éjjel két hazafelé dülöngélő ittas emberre ráordított oroszul, pisztoly alakú fadarabbal fenyegette, kirabolta őket. Így találkozott vele a várpalotai tanácselnök is, oroszul válaszolt neki, hogy rossz emberrel szórakozik.

A Tolna megyei Bölcskén az uradalmi épületben kialakított szolgálati lakások újdonsült beköltözői összebarátkoznak. Egy asszonynak udvarolni kezd a szomszéd ember, ő először ellenáll, aztán viszonyt kezdenek. A nő egy éjjelen fölkel, átmászik a férjén, azzal, hogy ki kell mennie WC-re, bekopogtat a szomszédasszonyhoz, és baltával agyonveri, hogy a férfi – aki épp Budapesten jár –, tényleg csak az övé legyen.

Gyöngyöspatán 1973-ban válással ér véget egy rossz házasság, a férfi azonban nem akar elmenni. Az utcán hallják, ahogy bent a nő sikoltozik, aztán hörög, a férfi meg énekel. Bemenni nem akarnak, rendőrt hívnak, a körzeti megbízott másfél óra múlva ér oda, már későn.

Egy tatabányai segédmunkás 1975-ben agyonver a pénzéért egy éjjeliőrt, aztán a barátnőjével elmegy a Fekete Gyémánt étterembe. A baráti társaságot azzal szórakoztatja, hogy Chaplint utánozza.

1981-ben Miskolcon az avasi lakótelepen három gyerek lezuhan egy panelház tetejéről. Gyűlik a szörnyülködő tömeg, egy férfi kendőt tesz az egyik gyerek fejére, a másikat megsimítja, vizet kér neki, mert még él. Rászólnak, ne nyúljon hozzá, ő azt mondta, „én vagyok az apja a gyerekeknek, én dobáltam le őket”.

Péren 1985. november 8-án este 10-kor egy ház lakói lekapcsolják az udvari villanyt, de megint felgyullad, mert kintről is lehet kapcsolni. A tévében a Meghökkentő mesék megy (aki emlékszik még a főcímzenére, annak most föláll a szőr a hátán). A szülők kimennek, megnézik, mi történt. A két kislány akkor látja őket utoljára élve, mert egy férfi, aki a szerelmével zaklatta az anyjukat, késsel várja a házaspárt a sötétben.

1985-ben Kisvárdán egy egykori rendőr vadászpuskával megöli a feleségét, aztán a két sógornőjéhez is elmegy, azokat is lelövi, mert szerinte miattuk hidegült el tőle a felesége. Azt, hogy mindezt miért teszi, fölmondja a kocsijában egy kazettára, amire eredetileg a Dolly Roll Eldoradoll című albumát vette fel. A kazetta az autósmagnóban marad, ami egy rokonhoz kerül. Ő egyszer zenét akar hallgatni, benyomja, és elkezdődik a monológ. Ahogy vége, folytatódik a zene, a Kolibri panzió című szám jön.

Dulai Péter az Amiért halál járt című könyvben azokat a büntetőügyeket vizsgálja meg újra, amelyek vádlottjait halálra ítélték és ki is végezték 1957 és 1988 között. Ismerteti, értelmezi a korabeli tudósításokat, jegyzőkönyveket beszél még élő szemtanúkkal, érintettekkel. Az olvasó az érintett kívülállók félelméről, gondatlanságáról vagy lélekjelenlétéről is benyomást szerez, ahogy a bűnüldözők aprómunkájáról, bravúrjairól vagy figyelmetlenségéről. Például arról, hogy az említett bölcskei gyilkosság vizsgálatakor, kihallgatás közben a nyomozó vacsorázik, kimegy egy kis időre, de ott felejti az asztalon a zsebkését a tettes előtt, aki megsebzi vele magát. Jellemzi a kort ugyanennek az esetnek a leírásában, hogy a helyszínelésnél a bámészkodók között ott áll egy egykori csendőr. Megjegyzi, hogy a tettest a házban kellene keresni, de egy rendőr helyreteszi: „nem ért ahhoz maga, öregem”. S vajon lehet-e azt mondani, hogy a 21. századi ember sokkal fogékonyabb a szörnyű szenzációkra, mint a régiek, a bulvárlapok miatt, ha ebben a könyvben azt olvassuk, hogy a gyerekgyilkos Nyéki Oszkár büntetőügyét a nagy érdeklődésre való tekintettel a Ságvári Művelődési Házban tárgyalta a megyei bíróság 1975-ben?

A történetek középpontjában mindig a tettes áll, hiszen fölötte mondtak ítéletet. Milyen ember az, aki az élettársát is, a húgát is megölte, aztán a börtönben, mikor a szemére vetették, hogy ügyetlenül önti ki a felmosóvizet, ököllel verte a fejét?

Mit jelent az, hogy valaki nem elmebeteg, nem is gyengeelméjű, csupán kóros személyiség, sivár érzelmi élettel, szűk látókörrel? Hogyan lehet megítélni, hogy valaki tudatában volt-e annak, amit csinált, ha azt vallotta, nem emlékszik semmire?

Mit érthetett a szakértő az alatt, hogy az „alacsony intellektusnívójú, primitív személyiségű” tettesnek ez az adottsága „jelen cselekménye szempontjából korlátozó tényezőként nem vehető figyelembe”?

 
A könyv címlapján látható fotón Horváth Kálmán tatabányai segédmunkás a beöltöztetett próbababán megmutatja, hogyan ölt a céges baltával
 

A könyv illusztrációi is emlékezetesek. Egy részük nem csak a helyszínt ábrázolja, hanem a tettest is, akinek a „bizonyítási kísérlet” során meg kellett mutatnia, hogyan csapott le a baltával, miképpen szedték a gyümölcsöt a földről, amikor először szóba került, hogy ölni kellene a boldogsághoz. Az áldozatot vagy dublőr alakította, vagy próbababa, amit fura háromlábú állvánnyal rögzítettek. Vannak rajzok, amelyeket gyilkos készített, vannak eszközök: balta, tőr, igazolvány- és rendőrségi képek kinézetre egészen megnyerő arcokról is.

Néha úgy fest, mintha az állam kísérletezett volna a társadalommal: fenevadakat engedett szabadon, felelőtlenül, abban a reményben, hogy majd maguktól szépen megjavulnak. Kézenfekvő a következtetés, hogy ha ezeket időben, hamarabb kivégzik, vagy hosszabb büntetést kapnak, emberek menekülnek meg.

E dilemma megoldása azonban nem ilyen egyszerű, mert – mint Dulai Péter könyvében az egyik bíró mondja – a halálbüntetés mellett érvelni sokkal könnyebb, mint ilyen ítéletet hozni, és aztán hivatalból végignézni a végrehajtását. Nem az a legfontosabb kérdés – főleg a DNS-azonosítás korában –, hogy mi történik, ha utóbb bebizonyosodik, nem az igazi tettest végezték ki. Inkább az, hogy ennek a büntetésnek van-e elrettentő hatása. A könyvben megszólaló bírónak – aki egykor maga is hozott halálos ítéletet – az a meggyőződése, nem igaz, hogy egy társadalom védelme hatékonyabb, ha szigorítanak a büntetéseken. Arra hoz bizonyítékokat, hogy a büntetőjog humanizálódásával együtt erősödött a társadalmak biztonsága. Elég összehasonlítani a mai európai bűnügyi viszonyokat a 17. századiakkal, amikor egy sor bűncselekményért még halál járt. A Kádár-rendszerben ítélkező bírók között is akadtak, akik a kivégzést elvből ellenezték – és az is előfordult, hogy ezzel együtt egy adott gyilkossági ügyben ezt a legsúlyosabb büntetést szabták ki. Min múlt, hogy így döntöttek? Tényleg nem volt más választásuk? A könyv arra jut, hogy „a korszakban uralkodó szervezeti kultúra súlya lehetett az, ami nyomhatta egy bíró vállát, amikor meggyőződése ellenére halálos ítéletet hozott”.

A mostani legsúlyosabb büntetésről, a tényleges életfogytiglanról is elmondható, hogy sérti az emberi méltóságot. De vajon meg lehet-e máshogy védeni a jogkövető embereket azoktól, akik úgy járnak-kelnek a világban, mint egy középkori uraság pallosjoggal?

Dulai Péter: Amiért halál járt. Utolsó kivégzettek a Kádár-korszakban. Cser Kiadó, 2023, 4995 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.