Könyv

Marjet Huiberts: Ádi, a kiskalóz

Sorköz

Ádi egy vitorláshajón él az apukájával és a többi kalózzal, Szikla Szilárddal, Faláb Jakabbal, Kacskakezű Karcsival, Néma Noéval és a többiekkel, csupa erős férfi, nő nincs köztük egy sem.

Az élet amúgy egészen normálisnak tűnik itt, Ádi problémái is egészen hétköznapinak mondhatók. Nehezen tanul meg például úszni, így az apukája egy horgászbot segítségével belelógatja a vízbe, és még egy versikével is ösztönzi. Nem lenne olyan hatásos a módszer, ha nem járna arra egy éhesnek tűnő cápa… Amikor nem ízlik Ádinak az étel, a kompánia némi altesti humorral vicceskedi el a teknősleves­evést, mire csak elfogy az ételből valamennyi. Amikor a kisfiú a távoli szigeten lakó anyját hiányolja, levelet ír neki, s palackpostára bízza. De amikor ő is, mint sokan mások az ő korában, szeretne egy háziállatot, a papája sem akar hallani se egy kismajomról, se kutyáról, de még macskáról sem. „Háziállat kéne, aki az én kincsem, / Háziállat kéne, valaki segítsen!” És jön is a segítség: a csapatból minden nap egy órára beáll valaki majomnak a gyerek kedvéért.

Öt kedves, verses betétekkel tűzdelt egyszerű kis történetből ismerhetjük meg e különös társaságot, akik így vagy úgy, de mindig a fiúcska segítségére sietnek. A 2 és 5 év közötti gyerekeknek ajánlott humoros kis történetek Sieb Posthuma illusztrációival lesznek teljesek. Egy egész világ ez, Ádi kicsit hasonlít is mindenkire. Nemcsak a kalóztársakra, de a halakra és a sirályokra is.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.