Könyv

Marjet Huiberts: Ádi, a kiskalóz

Sorköz

Ádi egy vitorláshajón él az apukájával és a többi kalózzal, Szikla Szilárddal, Faláb Jakabbal, Kacskakezű Karcsival, Néma Noéval és a többiekkel, csupa erős férfi, nő nincs köztük egy sem.

Az élet amúgy egészen normálisnak tűnik itt, Ádi problémái is egészen hétköznapinak mondhatók. Nehezen tanul meg például úszni, így az apukája egy horgászbot segítségével belelógatja a vízbe, és még egy versikével is ösztönzi. Nem lenne olyan hatásos a módszer, ha nem járna arra egy éhesnek tűnő cápa… Amikor nem ízlik Ádinak az étel, a kompánia némi altesti humorral vicceskedi el a teknősleves­evést, mire csak elfogy az ételből valamennyi. Amikor a kisfiú a távoli szigeten lakó anyját hiányolja, levelet ír neki, s palackpostára bízza. De amikor ő is, mint sokan mások az ő korában, szeretne egy háziállatot, a papája sem akar hallani se egy kismajomról, se kutyáról, de még macskáról sem. „Háziállat kéne, aki az én kincsem, / Háziállat kéne, valaki segítsen!” És jön is a segítség: a csapatból minden nap egy órára beáll valaki majomnak a gyerek kedvéért.

Öt kedves, verses betétekkel tűzdelt egyszerű kis történetből ismerhetjük meg e különös társaságot, akik így vagy úgy, de mindig a fiúcska segítségére sietnek. A 2 és 5 év közötti gyerekeknek ajánlott humoros kis történetek Sieb Posthuma illusztrációival lesznek teljesek. Egy egész világ ez, Ádi kicsit hasonlít is mindenkire. Nemcsak a kalóztársakra, de a halakra és a sirályokra is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.