Könyv

Rachel Cusk: Körvonal

  • Gondos Mária Magdolna
  • 2021. április 28.

Sorköz

„És vajon a két életvezetés közül (benne élni a pillanatban és rajta kívül élni) melyik a valóságosabb?” – kérdezi a regény különös narrátora, aki bár közvetlenül, egyes szám első személyben beszél, mégis több mint tisztes távolból.

Az ő szemével látunk, saját szólamába ágyazza megannyi beszélgetőtársa élettörténetét, figyeli, amit neki mondanak, őt mégse látni. A neve is csak egyszer hangzik el a könyv vége felé, amikor a hitelközvetítő telefonál Londonból, hívásával félbeszakítva a kreatívírás-kurzust: kérelmét elutasították.

Az elbeszélő Athénba utazik, tanítani egy nyári egyetemen, és a repülőn ismerkedik meg a mellette ülővel, akit eztán „szomszédomnak” nevez. A regény a vele és másokkal folytatott beszélgetésekre, a rekonstruált történetekre épül, amelyekben számos módját látjuk az önbecsapásnak, a valósággá dagasztott illúzióknak, amelyek leleplezését a narrátori objektivitás, az elemzői véna és a mértékletesség segíti. (A cím egyik értelmezése szerint a körvonal az, ami az én és a te komplementer valóságát szegélyezi.)

Oly döntő kérdés a műben a szóbeliség mellett az írás is, hogy nevezhetnénk varázstalanító művészregénynek is. Ki hogyan válhat íróvá, és hányféleképpen nehezített pálya ez a nők számára? Rémes akadály rögtön az első oldalon: „A milliárdos feltétlenül vázolni akarta előttem élettörténetének körvonalait…” Pillekönnyű helyzetkomikum. Bár a szegény milliárdos a könyv végéig sem kap szót, jó tudni, hogy ez még csak a trilógia első része. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.