Könyv

Milbacher Róbert: Angyali üdvözletek

Sorköz

A regény indító és összekötő motívuma egy fej elvesztése.

Az egyik evangéliumi szövegen keresztül ismerjük meg Keresztelő János történetét, amelyben felmerül az apokrif kérdés, mely szerint Jézus helyett lehetett volna-e ő a megváltó. A második történetszál Júdeába vezet, ahol János születésének körülményeit, Zakariás és Erzsébet történetét ismerhetjük meg. A harmadik réteg helyszíne és beszélői pedig ismerősek lehetnek a szerző első könyvéből: a Szűz Mária jegyesében megismert képzeletbeli Kádár-kori falu lakóinak kiegészítő történetébe futunk bele.

A fent említett fej elvesztője ugyanis nemcsak Keresztelő János, hanem az Esperes, a falu kegyvesztett papja, igaz, őt már a halála után, a végrendeletéből fakadóan fejezik le. A különböző történeti szintek és azok nyelvi regisztereinek váltogatása bravúros, és az is könnyen követhető, mikor, ki, kinek a történetét meséli el. A párhuzamosan futó, de helyben, időben, sőt a fikció és a valóság, a szent és a profán keretein belül is egymástól nagyon távol álló történetsíkok egymást értelmezve, magyarázva és kiegészítve kapcsolódnak össze, így az olvasó fejében állhatnak össze a kérdések egyrészt a megváltásról és abban Keresztelő János szerepéről, másrészt az egymásra vetített, egymást elbeszélő egyéni szerepek meghatározottságáról vagy épp esetlegességéről. Mindez úgy, hogy Milbacher könyve nem didaktikus, nem törekszik filozófiai tételek kimondására vagy kimondatására, nem ad mindenre választ, mégis minden szépen összesimul benne.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A bizonytalanság tudománya

  • Fekete Émi

Betlen Anna a nemváltoztatás és transzmozgalom kritikusaként minősítette a nemi egyedfejlődésről, az interszexualitásról, valamint a nemi átalakító kezelések egyes egészségügyi kérdéseiről szóló írásaimat. Bírálata szerint „nagyrészt fikciókra, tisztázatlan, átgondolatlan állításokra” alapoztam tételeimet. 

Az örök másodikok

  • Nagy István

Hiába számít Wales legsikeresebb együttesének a Manic Street Preachers, a top pozíció eddig csak egyszer, a This Is My Truth Tell Me Yoursszal jött össze nekik a brit albumlistán, és annak is már 23 éve.

Ismétlő órák

  • Bacsadi Zsófia

1921. szeptember 27-én született Jancsó Miklós, a magyar mozgóképkultúra sokat vitatott főalakja. Legfőbb ideje, hogy utánanyúljunk, amíg nem távolodik túl messzire.

Kosztümben

  • TPP

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Álljunk meg egy szóra!

  • Novák Piroska

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

Szörnyeink

  • Rádai Andrea

Ritkán fordul elő, hogy epikus mű színházi adaptációja nem hagy hiány­érzetet maga után. A Káli holtak ilyen, sőt a feldolgozás bizonyos értelemben meg is haladja az alapjául szolgáló regényt, de legalábbis megoldásokat kínál a szöveg vélt vagy valós problémáira.

„Két évig pihentem”

  • Csáki Judit

Lassan negyven éve a Katona társulatának tagja. Most leg­újabb bemutatója, a Káli holtak kapcsán kérdeztük a hosszú szériákról, a pihenésről és a színház szerepéről.

„Remélem, vicces”

Humor, irónia, szokatlanság keveredik az alakjában. Kaposváron végzett, tagja volt Bodó Viktor társulatának, majd szabad­úszóként számos – főleg független – produkcióban dolgozott, amelyek közül talán A halál kilovagolt Perzsiából volt a legki­emelkedőbb. Útkeresésről, stand-upról, és az egykori SZFE-ről is beszélgettünk.

„Mintha egy démon”

  • Szentgyörgyi Rita

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.