Pert nyert a Líra a könyvfóliázós ügyben

  • narancs.hu
  • 2024. február 8.

Belpol

Így azt már nem is vizsgálták, népszerűsíti-e a homoszexualitást a Heartstopper című könyv.

12 millió forintra bírságolta a fogyasztóvédelmi hivatal tavaly nyáron a Líra könyváruházat amiatt, hogy nem fóliázták le a Heartstopper című ifjúsági regényeket. Nyáry Krisztián, a Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója már aznap úgy nyilatkozott, hogy jogi lépéseket akarnak tenni, néhány hónappal később pedig meg is találták a fogást az ügyön. Csütörtökön az is kiderült, sikeresen – írja a hvg.hu.

Érvelésük alapjául a magyar közélet egyik legabszurdabb vesszőhibáját használták fel, a bírság által hivatkozott kormányrendelet szerint ugyanis az olyan, homoszexualitást megjelenítő, gyermekeknek szóló termékek, mint amilyen a Heartstopper is

a többi terméktől elkülönítve csak zárt csomagolásban forgalmazható.

Itt maradt ki a vessző az elkülönítve és a csak szavak között. A rendeletben szereplő mondat ugyanis így azt jelenti, ha el van különítve a termék, akkor muszáj zárt csomagolásba tenni. Ha azonban nem különítik el, nem is kell lefóliázni, márpedig a jegyzőkönyvek is azt igazolják, a Líra nem különítette el a könyveket.

Innentől kezdve a bíróság anélkül tudott gyorsan, egyértelmű döntést hozni, hogy érdemben értékelnie kellett volna a Líra jogi képviselőjének további érveit. “A vessző az vessző. A magyar nyelv szabályai legalább olyan köztudottak, mint maguk a társadalom jogviszonyait szabályozó jogszabályok. Nem volt a bíróságnak kétsége, hogy mit jelent a mondat, alternatív értelmezés nem merült fel” – indokolta a döntést a Fővárosi Törvényszék.

Hozzátették, emiatt nincs is szükség arra, hogy mérlegeljék, népszerűsíti-e a homoszexualitást a könyv, vagy csak megjeleníti azt. P

“Nem vagyok orákulum, nem tudom megmondani” – válaszolt Nyáry Krisztián, a Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója arra a kérdésre, számít-e arra, hogy az ítélet után módosítják a jogszabályt, és belekerül a vessző, de megjegyezte, politikai nyilatkozatok azért már voltak erről.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.