A Farkas Péter-sztori és a sport - Arany, retúr

Sport

"Drámája van, dramaturgiája van ennek a mérkőzésnek" - mondja Novotny Zoltán a 82 kg-os kötöttfogású birkózók barcelonai olimpiai döntőjének közvetítése elején. Az interneten találtam a felvételt, a Magyar Rádió archívumában, de minél többször hallgatom, annál kevésbé érzem benne a drámát. Farkas megpörgeti Stepient, aztán felemeli, kicsit eldobja, mintha ez természetes dolog lenne; a világ akkor éppen legjobb birkózója a papírforma szerint legyőzi ellenfelét. Nincs benne az a klasszikus hősiesség, mint Weisz Richárdban, aki több mint száz éve Londonban épp egy óra alatt gyűrte le a medveszerű oroszt, nincs benne a fogcsikorgató kitartás, mint Polyák Imre tokiói győzelmében három ezüst után, és nincs meg a görög félistenek mindent elsöprő lendülete, mint Hegedűs Csaba 1971-es világbajnoki diadalmenetében.

"Drámája van, dramaturgiája van ennek a mérkőzésnek" - mondja Novotny Zoltán a 82 kg-os kötöttfogású birkózók barcelonai olimpiai döntőjének közvetítése elején. Az interneten találtam a felvételt, a Magyar Rádió archívumában, de minél többször hallgatom, annál kevésbé érzem benne a drámát. Farkas megpörgeti Stepient, aztán felemeli, kicsit eldobja, mintha ez természetes dolog lenne; a világ akkor éppen legjobb birkózója a papírforma szerint legyőzi ellenfelét. Nincs benne az a klasszikus hősiesség, mint Weisz Richárdban, aki több mint száz éve Londonban épp egy óra alatt gyűrte le a medveszerű oroszt, nincs benne a fogcsikorgató kitartás, mint Polyák Imre tokiói győzelmében három ezüst után, és nincs meg a görög félistenek mindent elsöprő lendülete, mint Hegedűs Csaba 1971-es világbajnoki diadalmenetében.

Farkas barcelonai aranya nem is a döntő meccs drámája nyomán maradt emlékezetes, hanem egy kép miatt: a jó svádájú olimpiai bajnok megharapja az aranyérmet, hogy valódi-e. Örök emlékű komédia, akárcsak Növényi moszkvai örömtánca. Pedig Farkas pályafutásának eleje a drámával fonódott egybe. 1988-ban, húszéves korában az első nagyobb siker: junior Európa-bajnokságot nyer Lengyelországban.

Drámai különbség

A döntő mérkőzés előtt edzője, Kocsis Ferenc értesül róla, hogy Farkas méhészként dolgozó édesapja meghalt, saját méhei csípték agyon. Kocsis nem szól a tragédiáról tanítványának, csak a megnyert döntő után indul vele azonnal haza. Túl a tragédián, néhány éven belül Farkas Péter sikereivel már a magyar birkózás nagy epikai vonulatába illeszkedik: a római világbajnokságon, 1990-ben elképesztő magabiztossággal győzi le Mamiasvilit, mintegy bosszút állva Komáromi Tibor olimpiai reményeinek szétzúzóján. 1991-ben pedig nem lehet megverni, Európa-bajnok lesz és ismét világbajnok, egy év múlva mindezt megkoronázza Barcelona és a képbe merevedett gesztus.

Farkas Péter 24 éves, és az élet császára. A sorsát követő sportújságíró, Szekeres István (lapunk rendszeres kolumnistája - a szerk.) így emlékezett erre az időszakra: "Az olimpia után kozmetikai szalont nyitott, engem is meghívott az ünnepségre. Dicsértem, hogy gondol a jövőjére, csak a látvány volt kicsit furcsa: minden sárga-feketében pompázott. Az üzletnek a Darázsfészek nevet adta. A halált gúnyolta volna ki? Pszichológus kellene a megfejtéshez." A birkózás ekkor már nem annyira érdekes, évek múlva is csak a közeledő atlantai olimpia teszi megint azzá. Az 1996-os Európa-bajnokságon pedig ismét egy nagyvonalú gesztus a Budapest Sportcsarnokban. A döntőben a török Hamza Yerlikayával szemben - négy év múlva ő akadályozza meg Bárdosi Sándor olimpiai bravúrját - a szőnyegen döntetlent ér el. A törökök óvnak, a videót visszanézve a bírák Yerlikayának adják az aranyat. Farkas az őrjöngő hazai közönséget is lehűtve elsőként gratulál.

Az olimpia azonban már teljes kudarc, utána pedig a bukás profán dramaturgiája: 2001-ben szabálytalanul parkol, majd csaknem elüti az intézkedő rendőrt; felfüggesztett börtönre ítélik. 2004 októberében öccsével és egy ismerősével együtt letartóztatják, mert a családi házuk egyik épületrészében Budapest legnagyobb cannabisültetvényét üzemeltetik. Farkas Pétert első fokon felmentik, másodfokon öt év fegyházra ítélik. 2008-ban az ítélethirdetésről testvére után ő is kisétál a Pesti Központi Kerületi Bíróság épületéből, majd külföldre szökik. Az eltűnés valahogy jellemző a rendszerváltás környékének egyes sportsikerembereire, bár mindenki másként csinálja. Az úszóvilág intézője, Zemplényi György - az igazi Trebitsch? - a további csalások miatt hagyja el az országot, a kajakbajnok Hódosi meg úgy válik köddé, hogy azt sem lehet tudni, elkövetett-e valamit. Farkas eltűnése már inkább egy operettországra jellemző: milyen lenne egy Schiller-dráma, amelyben a főhős az ítélethirdetés előtt kikéredzkedik a mellékhelyiségbe? Farkas Pétert Andorrában fogják el - mintha tényleg egy operettben lennénk.

Közben persze a birkózás sem a régi már. Az egykor volt nagyságok hírneve megkopott; nemcsak Zombori Ödön vagy Szilvásy Miklós neve cseng ismeretlenül, de negyvenéves kor alatt még a felejthetetlennek gondolt Kozma Picit sem ismeri szinte senki. Mindez a változó médiának köszönhető: gyermekkoromban kötelezően bemondták a tévében még a Seelenbinder-emlékverseny valamennyi eredményét is, ma pedig már kizárólag az olimpia számít. Ott is szinte a legrövidebb kiugrási lehetőség a birkózóké, hiszen napközben általában derült égből villámcsapásként halljuk, hogy "Fodor egy óra múlva az aranyért mérkőzik". Persze ma már az olimpián szerzett hírnév sem kötelez: Majoros ittasan karambolozott, Sikét egy kölcsönügylet miatt felfüggesztett börtönre ítélték. Legutóbb Bárdosi - mint szumóbajnok - doppingolt, de azt mondta, darázscsípés ellen kapott oltást. Drámák helyett a kisszerű tragikomédiák korába érkeztünk. Ez pedig szomorú.

Valahogy nálunk sem a közönség, sem a visszavonult sportolók túlnyomó része nem tud mit kezdeni az eltűnt idővel és a példakép-szereppel. Az utóbbi években néha együtt utazom a HÉV-en Albert Flóriánnal. Csillaghegyen szokott felszállni, bejön végig a Batthyány térig. Ha még mindig szálfaegyenes tartásával megjelenik, körbenézek, ki ismeri fel. Inkább csak az idősebbek szeme csillan, a nálam fiatalabbak ki sem pillantanak a mobiljukból. Ilyenkor néha elgondolom, mi történne, ha Beckenbauer felszállna a müncheni S-Bahnra. Az utasok nyilván megcsodálnák a jelenést, majd maguk húznák el a szerelvényt a következő állomásig. Pedig Beckenbauer sem teljesen makulátlan. Néhány évvel ezelőtt Zürich belvárosában figyelmetlenül vezetett, és megkoccantott egy autót. Miután elismerte a vétkességét, a "Császár" csak annyit mondott a másik autósnak: "Annak, hogy az 'ismeretlen elkövető elmenekült', az esetemben, azt hiszem, nincs értelme."

Valahol itt rejlik a drámai különbség.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.