Anglia megint fordított, sorozatban másodszor Eb-döntős

  • narancs.hu
  • 2024. július 10.

Sport

Hollandia nagyon korán vezetést szerzett, de az egy félidő erejéig végre focit is mutatott Anglia előbb egyenlített, majd a 91. percben belőtte magát a spanyolok elleni döntőbe.

2-1-es végeredménnyel jutott tovább Anglia Hollandia ellen a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság elődöntőjében.

A két csapat kifejezetten eltérő előjellel érkezett az elődöntőbe, amit közvetlenül egy óriási vihar után rendeztek: Anglia gyakorlatilag nézhetetlen meccseket játszva verekedte el magát idáig úgy, hogy a legjobb 16 között perceken múlt, hogy nem küldte őket haza Szlovákia, a hollandok viszont egyre szebb és egyre izgalmasabb játékkal mentek a dortmundi stadionba. A kedd esti francia-spanyol meccs után emiatt ez is kicsit a futball lelkéről szólt, amin eldől, legyőzheti-e a fantázia a kockázatkerülést.

A jó iramban kezdődött meccsen gyorsan, már a hetedik percben megrúgták az első gólt: Xavi Simons 18 méterről az angol védőktől nem különösebben zavartatva lőtte hatalmas erővel a labdát a kapuba.

Az angolok gyorsan ritmust váltottak, Harry Kane majdnem akciógólt is rúgott, de azt még védte a holland kapus. Szemben a tizenegyessel, amit ugyanebből a lövésből ítéltek meg Angliának: Dumfries a csatár lábát találta el ugyanis szereléskor a labda helyett, a videóbírózást követően pedig a játékvezető megadta a tizenegyest. Ezt természetesen szintén Kane végezte el, aki pontosan és higgadtan gurított a jobb alsó sarokba.

Anglia szokásával ellentétben nem állt le azonnal az egyenlítés után, sőt: Phil Foden nagyon nagy cselsorozat után már a kapus mögé jutva közelről gurította volna be a labdát, Dumfries viszont jóvá tette szabálytalanságát, és a gólvonalról vágta ki, mindössze centiken múlt második angol gól. 

Hollandia a huszonkilencedik percben talált magára, akkor a mindig, mindenhol és minden formában aktív Dumfries fejelt a felső lécre, hogy aztán az egész tornán talán első igazán jó meccsét játszó Foden is válaszoljon egy hatalmas kapufával a tizenhatoson kívülről, miután társai nagyon jól nyitották meg előtte a területet.

Az utolsó tíz percre lelassult a meccs a kezdeti nagy tempóhoz képest, de Anglia végig kifejezetten kreatív focit mutatott, ránézésre a hollandok várták igazán a félidőt, amihez elérkezve végül maradt az 1-1-es állás.

A második játékrész már nem indult akkora őrülettel, az első tíz percben tulajdonképpen semmi érdemleges nem történt, ami a végtelenül idegesítő Hajdú B. István kommentátornak lehetőséget adott az összes akár csak távolról is kapcsolódó statisztikai adat egyébként tök felesleges felsorolására. A labda főleg az angoloknál volt, akikre Gareth Southgate szövetségi kapitány bizonyára rászólt az öltözőben, hogy elég volt már ebből a focizgatásból, úgyhogy főleg középen és hátul adogattak, miközben a hollandok se kontrázni nem tudtak, se túl hosszan megtartani a labdát. Ehhez képest elég meglepő, hogy a félidő első komoly helyzete Hollandiáé volt: a 64. percben Virgil van Dijk szabadrúgásból kapta meg a labdát, csak az angol kapuson múlt, hogy nem szereztek másodszor is vezetést a narancssárga mezesek. A helyzet után feléledt Hollandia, de csak kis helyzetekig jutottak. Sokatmondó adat, hogy a második félidő első 28 percében Angliának nemhogy kaput eltaláló lövése nem volt, de semmiféle gólszerzési kísérlete. Ekkor Bukayo Saka speciel lőtt egy gólt egy szép kontrából, de lesről.

Amikor már nagyjából mindenki elkönyvelte a döntetlent, jött a már látott angol last minute csoda: a csereként beállt Ollie Watkins védővel a nyakán lőtte éles szögből a labdát a 91. percben a holland kapuba. A második félidőben semmit nem mutató Anglia ezzel 2-1-es vezetést szerzett, és bár a bíró hosszabbított valamennyit, a hollandok ezzel már nem tudtak mit kezdeni. Anglia így sorozatban a második Eb-döntőjébe jutott be szerda este, az idei Európa-bajnokságon először játszottak legalább egy félidőt tényleg jól. A vasárnap esti döntőben Spanyolországgal fognak megmérkőzni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.