Anglia megint fordított, sorozatban másodszor Eb-döntős

  • narancs.hu
  • 2024. július 10.

Sport

Hollandia nagyon korán vezetést szerzett, de az egy félidő erejéig végre focit is mutatott Anglia előbb egyenlített, majd a 91. percben belőtte magát a spanyolok elleni döntőbe.

2-1-es végeredménnyel jutott tovább Anglia Hollandia ellen a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság elődöntőjében.

A két csapat kifejezetten eltérő előjellel érkezett az elődöntőbe, amit közvetlenül egy óriási vihar után rendeztek: Anglia gyakorlatilag nézhetetlen meccseket játszva verekedte el magát idáig úgy, hogy a legjobb 16 között perceken múlt, hogy nem küldte őket haza Szlovákia, a hollandok viszont egyre szebb és egyre izgalmasabb játékkal mentek a dortmundi stadionba. A kedd esti francia-spanyol meccs után emiatt ez is kicsit a futball lelkéről szólt, amin eldől, legyőzheti-e a fantázia a kockázatkerülést.

A jó iramban kezdődött meccsen gyorsan, már a hetedik percben megrúgták az első gólt: Xavi Simons 18 méterről az angol védőktől nem különösebben zavartatva lőtte hatalmas erővel a labdát a kapuba.

Az angolok gyorsan ritmust váltottak, Harry Kane majdnem akciógólt is rúgott, de azt még védte a holland kapus. Szemben a tizenegyessel, amit ugyanebből a lövésből ítéltek meg Angliának: Dumfries a csatár lábát találta el ugyanis szereléskor a labda helyett, a videóbírózást követően pedig a játékvezető megadta a tizenegyest. Ezt természetesen szintén Kane végezte el, aki pontosan és higgadtan gurított a jobb alsó sarokba.

Anglia szokásával ellentétben nem állt le azonnal az egyenlítés után, sőt: Phil Foden nagyon nagy cselsorozat után már a kapus mögé jutva közelről gurította volna be a labdát, Dumfries viszont jóvá tette szabálytalanságát, és a gólvonalról vágta ki, mindössze centiken múlt második angol gól. 

Hollandia a huszonkilencedik percben talált magára, akkor a mindig, mindenhol és minden formában aktív Dumfries fejelt a felső lécre, hogy aztán az egész tornán talán első igazán jó meccsét játszó Foden is válaszoljon egy hatalmas kapufával a tizenhatoson kívülről, miután társai nagyon jól nyitották meg előtte a területet.

Az utolsó tíz percre lelassult a meccs a kezdeti nagy tempóhoz képest, de Anglia végig kifejezetten kreatív focit mutatott, ránézésre a hollandok várták igazán a félidőt, amihez elérkezve végül maradt az 1-1-es állás.

A második játékrész már nem indult akkora őrülettel, az első tíz percben tulajdonképpen semmi érdemleges nem történt, ami a végtelenül idegesítő Hajdú B. István kommentátornak lehetőséget adott az összes akár csak távolról is kapcsolódó statisztikai adat egyébként tök felesleges felsorolására. A labda főleg az angoloknál volt, akikre Gareth Southgate szövetségi kapitány bizonyára rászólt az öltözőben, hogy elég volt már ebből a focizgatásból, úgyhogy főleg középen és hátul adogattak, miközben a hollandok se kontrázni nem tudtak, se túl hosszan megtartani a labdát. Ehhez képest elég meglepő, hogy a félidő első komoly helyzete Hollandiáé volt: a 64. percben Virgil van Dijk szabadrúgásból kapta meg a labdát, csak az angol kapuson múlt, hogy nem szereztek másodszor is vezetést a narancssárga mezesek. A helyzet után feléledt Hollandia, de csak kis helyzetekig jutottak. Sokatmondó adat, hogy a második félidő első 28 percében Angliának nemhogy kaput eltaláló lövése nem volt, de semmiféle gólszerzési kísérlete. Ekkor Bukayo Saka speciel lőtt egy gólt egy szép kontrából, de lesről.

Amikor már nagyjából mindenki elkönyvelte a döntetlent, jött a már látott angol last minute csoda: a csereként beállt Ollie Watkins védővel a nyakán lőtte éles szögből a labdát a 91. percben a holland kapuba. A második félidőben semmit nem mutató Anglia ezzel 2-1-es vezetést szerzett, és bár a bíró hosszabbított valamennyit, a hollandok ezzel már nem tudtak mit kezdeni. Anglia így sorozatban a második Eb-döntőjébe jutott be szerda este, az idei Európa-bajnokságon először játszottak legalább egy félidőt tényleg jól. A vasárnap esti döntőben Spanyolországgal fognak megmérkőzni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.