Anglia megint fordított, sorozatban másodszor Eb-döntős

  • narancs.hu
  • 2024. július 10.

Sport

Hollandia nagyon korán vezetést szerzett, de az egy félidő erejéig végre focit is mutatott Anglia előbb egyenlített, majd a 91. percben belőtte magát a spanyolok elleni döntőbe.

2-1-es végeredménnyel jutott tovább Anglia Hollandia ellen a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság elődöntőjében.

A két csapat kifejezetten eltérő előjellel érkezett az elődöntőbe, amit közvetlenül egy óriási vihar után rendeztek: Anglia gyakorlatilag nézhetetlen meccseket játszva verekedte el magát idáig úgy, hogy a legjobb 16 között perceken múlt, hogy nem küldte őket haza Szlovákia, a hollandok viszont egyre szebb és egyre izgalmasabb játékkal mentek a dortmundi stadionba. A kedd esti francia-spanyol meccs után emiatt ez is kicsit a futball lelkéről szólt, amin eldől, legyőzheti-e a fantázia a kockázatkerülést.

A jó iramban kezdődött meccsen gyorsan, már a hetedik percben megrúgták az első gólt: Xavi Simons 18 méterről az angol védőktől nem különösebben zavartatva lőtte hatalmas erővel a labdát a kapuba.

Az angolok gyorsan ritmust váltottak, Harry Kane majdnem akciógólt is rúgott, de azt még védte a holland kapus. Szemben a tizenegyessel, amit ugyanebből a lövésből ítéltek meg Angliának: Dumfries a csatár lábát találta el ugyanis szereléskor a labda helyett, a videóbírózást követően pedig a játékvezető megadta a tizenegyest. Ezt természetesen szintén Kane végezte el, aki pontosan és higgadtan gurított a jobb alsó sarokba.

Anglia szokásával ellentétben nem állt le azonnal az egyenlítés után, sőt: Phil Foden nagyon nagy cselsorozat után már a kapus mögé jutva közelről gurította volna be a labdát, Dumfries viszont jóvá tette szabálytalanságát, és a gólvonalról vágta ki, mindössze centiken múlt második angol gól. 

Hollandia a huszonkilencedik percben talált magára, akkor a mindig, mindenhol és minden formában aktív Dumfries fejelt a felső lécre, hogy aztán az egész tornán talán első igazán jó meccsét játszó Foden is válaszoljon egy hatalmas kapufával a tizenhatoson kívülről, miután társai nagyon jól nyitották meg előtte a területet.

Az utolsó tíz percre lelassult a meccs a kezdeti nagy tempóhoz képest, de Anglia végig kifejezetten kreatív focit mutatott, ránézésre a hollandok várták igazán a félidőt, amihez elérkezve végül maradt az 1-1-es állás.

A második játékrész már nem indult akkora őrülettel, az első tíz percben tulajdonképpen semmi érdemleges nem történt, ami a végtelenül idegesítő Hajdú B. István kommentátornak lehetőséget adott az összes akár csak távolról is kapcsolódó statisztikai adat egyébként tök felesleges felsorolására. A labda főleg az angoloknál volt, akikre Gareth Southgate szövetségi kapitány bizonyára rászólt az öltözőben, hogy elég volt már ebből a focizgatásból, úgyhogy főleg középen és hátul adogattak, miközben a hollandok se kontrázni nem tudtak, se túl hosszan megtartani a labdát. Ehhez képest elég meglepő, hogy a félidő első komoly helyzete Hollandiáé volt: a 64. percben Virgil van Dijk szabadrúgásból kapta meg a labdát, csak az angol kapuson múlt, hogy nem szereztek másodszor is vezetést a narancssárga mezesek. A helyzet után feléledt Hollandia, de csak kis helyzetekig jutottak. Sokatmondó adat, hogy a második félidő első 28 percében Angliának nemhogy kaput eltaláló lövése nem volt, de semmiféle gólszerzési kísérlete. Ekkor Bukayo Saka speciel lőtt egy gólt egy szép kontrából, de lesről.

Amikor már nagyjából mindenki elkönyvelte a döntetlent, jött a már látott angol last minute csoda: a csereként beállt Ollie Watkins védővel a nyakán lőtte éles szögből a labdát a 91. percben a holland kapuba. A második félidőben semmit nem mutató Anglia ezzel 2-1-es vezetést szerzett, és bár a bíró hosszabbított valamennyit, a hollandok ezzel már nem tudtak mit kezdeni. Anglia így sorozatban a második Eb-döntőjébe jutott be szerda este, az idei Európa-bajnokságon először játszottak legalább egy félidőt tényleg jól. A vasárnap esti döntőben Spanyolországgal fognak megmérkőzni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.