Egy sportakusztikai rendszerelmélet alapjai - Csöndzsákból hangot

Sport

A labdarúgás befogadástörténetében valószínűleg igazi mérföldkő lesz a 2010-es dél-afrikai világbajnokság, s ennek oka az elátkozott vuvuzela. A tömeges használat esetén rendkívül idegesítő hangú színes műanyag kürt miatt ugyanis minden, ép elméjét megőrizni kívánó európai már a nyitómeccs első perceiben letekeri a hangot a televízióján, és úgy is hagyja, amíg a döntő után az utolsó konfettik el nem szállnak Sepp Blatter feje fölött.
A labdarúgás befogadástörténetében valószínűleg igazi mérföldkő lesz a 2010-es dél-afrikai világbajnokság, s ennek oka az elátkozott vuvuzela. A tömeges használat esetén rendkívül idegesítő hangú színes műanyag kürt miatt ugyanis minden, ép elméjét megőrizni kívánó európai már a nyitómeccs első perceiben letekeri a hangot a televízióján, és úgy is hagyja, amíg a döntő után az utolsó konfettik el nem szállnak Sepp Blatter feje fölött.

A láthatóság-hallhatóság valamennyi eddig megélt kombinációja után így ez lesz most az első futball-világesemény, amelyet csak látunk, de nem hallunk. Aki nézett már valaha közvetítést az Afrika Kupáról, az persze tudja, hogy vuvuzela nélkül sem lenne jobb a helyzet; a sok dob és trombita folyamatos dübörgése és zümmögése közepette egy idő után a kommentátor hangja is sámánéneknek tűnik. Ahogy megtudhattuk, régebben a dél-afrikaiak is doboltak meg trombitáltak, és csak néha fújt közbe egy-egy őrült a kuduszarvból faragott kürtjével. Lehet, hogy a kudu csavaros és hegyes szarva veszélyesnek bizonyult, vagy az állatvédők tiltakoztak, esetleg volt valakinek néhány százezer felesleges műanyag csöve, mindenesetre néhány évvel ezelőtt az ősi kürtöt felváltotta a mai fröccsöntött borzalom, amit az üzleti érdekek megsértése nélkül már nem lehetne kitiltani a stadionokból.

Kéne egy jó taxonómia!

A vuvuzela veszélyeinek felismerése a Konföderációs Kupa után az akusztikai szakemberek figyelmét még erőteljesebben a futballra irányította. A sok cikk, tiltakozás és a vuvuzela-zenekar felállításával fenyegető zenepedagógiai jobbító szándék nyomán viszont nemcsak az derült ki, hogy a foci természetes zajai mennyire kultúrafüggőek, de nyilvánvalóvá vált, hogy más sportágak hangja, illetve a sport hangösszessége mennyire kikerült a tudományos érdeklődés homlokteréből. Nem létezik például a sporthangok rendszerelmélete. E nélkül pedig lehet ugyan tréfálkozni a teniszezőnők ritmikus nyögésével, de aligha tudjuk megfelelő kritériumok alapján szembeállítani például a súlyemelők által kibocsátott hangokkal. Egy instant laikus rendszer felállítása azonban - látszólag - egyszerű feladatnak tűnik.

A sport hangjait alapvetően három kategóriába sorolhatjuk: belső hangok, külső hangok és a médiahang. A belső hang az, amit a versenyző vagy a játékos a sport űzése közben magában hall: az úszó a bugyborékolást, a biciklista a surrogó láncot, a hokikapus a korong döndülését a fejvédőn. A külső hangot a néző vagy az edző is hallhatja, bár sok az átfedés a belsővel: ide tartozik a párbajtőrök koccanása vagy az evezők csobbanása is. A külső és a belső hangok egyaránt két alcsoportra oszthatók, az egyiket nevezzük verseny- vagy meccshangnak, a másikat edzéshangnak. A belső versenyhang jócskán különbözhet a külsőtől: míg a mellúszó a glubglubglub, éééééé, glubglubglub, éééééé ritmusban hallja a külvilágot, addig a szurkoló az ordításba keveredett zűrzavaros vízcsapkodást érzékeli, nem is szólva a vitorlázásról vagy a búvárúszásról, ahol csupán árnyalatnyi az áthallás. Máshol viszont nagyon közel van egymáshoz valamennyi hangtípus, ilyen az íjászat, a golf vagy a sznúker. A belső és a külső hangok mellett megkülönböztethetjük a médiahang kategóriáját, ami majdnem kizárólag versenyhangokból áll. A közvetített hang, amely alosztályait tekintve lehet elsődleges (például televízió), illetve másodlagos (például videojáték), jelentősen eltérhet a közvetlen kategóriáktól; a Tour de France-nak például helikopterhangja van.

Természetesen szinte minden sportág egyedi hangelemzést érdemelne: a szumó mérkőzésvezetőjének kántálása, a négyes bob rajtja, a forró nyári délutánon a nyitott ablakokból áradó Forma-1 vagy a sporthorgászat általában akár külön tanulmányt is megérne. Egyelőre kiaknázatlan terület a hangok történeti kontextusa. Itt elsősorban nem is a rekonstrukció lehetőségére gondolhatunk, hisz például Max Schmeling híres sikolyát, amely Joe Louis ütése után, összecsuklás közben hagyta el a torkát, az 1938-as meccs nézőinek beszámolói alapján csupán képzeletünkben játszhatjuk le újra. A puszta hangarcheológiánál érdekesebb lenne az időbeli tendenciák kimutatása, mondjuk a magasugrás és a távolugrás példáján keresztül. A távolugrás a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáig zajtalan sport volt; a nézők ritmikus, majd egyre gyorsuló tapsoltatása akkortájt jött divatba, s futótűzként terjedt az európai stadionokban. A magát meditatíve beringató magasugró hasonló buzdítása abban az időben még olyan modortalanságnak számított volna, mint a tapsvihar a szimfónia két tétele között. Azután valahogy ez is megváltozott, és ma már a magasugróknak szinte mindenütt tapsolnak - bár néhányan külön csendet kérnek -, sőt egyes versenyeken még zenei aláfestést is kapnak.

Ha a tendenciákat globálisan szemléljük, kimutatható, hogy a belső és a külső hangok fontossága csökken, a médiahangoké viszont növekszik: lehet, hogy élőben még sohasem hallottunk alpesi kolompot, de a tévében ide-oda kapcsolgatva már mindannyian láttunk műlesiklást. (Bár sosem tettük fel magunknak a kérdést, vajon ott miért is kolompolnak?) A stadionokban évtizedek óta növekszik a zenebona és a zsivaj, ennek ellentartva viszont a médiahangok között lassan újra szerephez juthatnak az edzéshangok, sőt a belső hangok is. Miközben az angol szurkolók kórusa vagy a törökök csatakiáltása a tévén át még a sípszót is elnyomja, addig az egyre fejlettebb zajmikrofonoknak köszönhetően fiatal labdarúgóink káromkodása mintha a fürdőszobából szűrődne a nappaliba, némely komputeres játékban pedig még a nézőtér morajlását is túlharsogja a hálót érintő labda hangja.

Történeti aspektusok és a jövő hangjai

Térjünk is vissza az akusztikai alapokhoz; a futballban tulajdonképpen csak két mágikus hang van: a síp és a háló hangja. A meccs végét jelző bírói sípszó vagy az ellenfél hálójának rezdülése már a gyermeki vágyálmok között is előkelő helyen áll, nem is beszélve a később felismert erotikus felhangokról. (A gól és az orgazmus összefüggéseit egy későbbi alkalommal vesszük górcső alá, most maradjunk a sípnál.) Eredetileg - amikor még a háló sem rezgett (mert nem volt háló) - a futball is csendes sportág volt; kezdetben az angol játékosok bemondták az általuk elkövetett szabálytalanságokat, később a játékvezető a zsebkendőjével vagy egy bottal integetett. Esetleg kiabált. Azután mindez megváltozott, a bírónak hangos eszköz kellett. Hogy mikor használták először a sípot futballmeccsen, 1878-ban vagy már 1872-ben, arról komoly viták folynak, de abban, hogy hol, csaknem mindenki egyetért: Nottinghamben. Abban is szinte bizonyosak lehetünk, hogy a futballsípot Joseph Hudson találta fel, és tulajdonképpen mindmáig az általa alapított birminghami cég dizájnklasszikusai számítanak etalonnak; a márkák közül az Acme Thunderer a legismertebb, eddig több mint kétszázmilliót adtak el belőle.

A legenda szerint a futballsípot annak köszönhetjük, hogy Hudson szenvedélyesen szeretett hegedülni. Egyszer véletlenül leesett a hangszere, és az elpattanó húrok éles hangja annyira megtetszett a feltalálónak, hogy megpróbálta utánozni. Így találta ki a rézsípot. Eredetileg a birminghami rendőröknek készítette, aztán kiderült, hogy az egyre durvuló futballban is alkalmazható. A találmány azóta nikkel- vagy krómbevonatot kapott, majd különböző műanyagokból készítették, fúvókájának alakját, anyagvastagságát gyakran változtatták. Szakértők szerint a rés mérete a lényeg, és már néhány századmilliméternyi eltérés is számít.

Az elmúlt évtizedekben az egyre hangosabb környezet miatt egyre erősebb sípokra volt szükség: a kilencvenes években például az Ajax új stadionjában vált hallhatatlanná a bíró, ezért kellett áthatóbb hangú eszközt kifejleszteni. A kis klasszikus síp önmagában persze nehezen állja a versenyt a tömeggel. Tudósok kimutatták, hogy a mai B-közép zajszintje - harsonák használata esetén - elérheti a 130 decibelt; ha a nézők csak a taps hangját erősítő, felfújható csattogókat alkalmazzák, 50 centiméteres körzetben még mindig 120 decibeles dózist kapnak. A szurkolókat a (fejlett nyugat-európai) stadionokban átlagosan 105 decibeles zajterhelés éri - az Európai Unióban a munkahelyeken 85 decibeltől kell védekezni a "dörejártalom" ellen.

A síp erősítésén kívül az építészek is új találmányokkal jelentkeztek: a torinói stadionban perforált alumíniumszalagokkal bélelték ki a tető alját; a zaj így tompább, de testesebb lett, a Schalke hipermodern otthonának eltolható tetejét - a csendrendelet értelmében este tízkor "zárnak" - pedig kettős membránréteggel burkolták, amely szinte magába tunkolja a zajt. Nincs különösebb tapasztalat arra nézve, mit kezdene egy európai stadion egy masszív vuvuzelainvázió esetén. Ráadásul a zajkeltés nem áll meg egyetlen hangszernél, hiszen a dél-afrikaiak néhány évvel ezelőtt visszatértek a gyökereikhez, és a vuvuzela mellett tömegesen gyártani kezdték a fújható műanyag kuduszarvat, az úgynevezett kuduzelát. Szerencsére az utóbbi eszköz megszólaltatása és szállítása némileg körülményesebb, ezért nem terjedt el annyira, bár egyesek szerint a vuvuzela-kuduzela kombináció nyomán a sportesemény akusztikailag menthetetlenné válik.

Illetve a modern technika még így is ígér megoldást. A médiahangok esetében egyszerűbb a helyzet, a német tudósok által kifejlesztett új mikrofonrendszert, amely a labda hangjait bármely stadionból a nappalinkba varázsolja, a tavalyi nemzetközi hangtechnikai vásáron mutatták be, Amszterdamban. Az elektronikus képelemző-helyzetmeghatározóból és csupán két mikrofonból álló szisztéma képes akár a 137 km/órás sebességgel száguldó lövés hangjának követésére is. Ennél egy kicsit bonyolultabbnak tűnik a helyi (külső) hangok letompításának problémája, de a közeljövőben ez a kérdés is megoldódhat - a csöndágyúval. Az ágyút a nézőkkel szemben állítják majd fel, mikrofonok és komputerek segítségével analizálják a szurkolók által kibocsátott dörejt, majd a hang irányába egy ellentétes töltésű zajhullámot lőnek ki. A nézőtér zaját az antihullám egyszerűen kioltja. Ilyenkor aztán hiába szól az ezernyi vuvuzela, csak a fű zizzen majd a stopli alatt, a lágy szellő finoman simogatja a szögletzászlót, s a labda a gólnál szinte belerobban a fülekbe.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.