Elhunyt Mario Zagallo, a brazil futballistalegenda

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. január 6.

Sport

A futballista zseni, aki szövetségi kapitányként is maradandót alkotott, 92 éves volt. 

A brazil focilegenda szélsőként játszott abban a brazil csapatban, amelyik 1958-ban és 1962-ben is megnyerte a vb-t, szövetségi kapitányként pedig a Pelével, Jairzinhóval és Carlos Albertóval felálló válogatottat vezette világbajnoki címig. Utolsó vb-aranyérmét Carlos Alberto Parreira segítőjeként szerezte 1994-ben.

Az 1998-as világbajnokságon ismét szövetségi kapitányként irányította a Selecaót, amellyel döntőbe jutott, de a házigazda franciáktól kikaptak a brazilok.

Mario Zagallo volt az első a futballtörténelemben, aki játékosként és szövetségi kapitányként is világbajnok lett, ez a bravúr azóta Franz Beckenbauernek és Didier Deschamps-nak is sikerült.

Bal oldali középpályásként kezdte 10-es mezben, de ennek akkoriban, a Pelé előtti időkben még nem volt olyan nagy jelentősége. Hamarosan posztot váltott, a középpályáról a bal szélre került. Neki tulajdonítják, hogy megváltoztatta a szélsők játékmódját, ugyanis addig a támadójátékosok nem segítettek a védekezésben. Ő volt az egyik első futballista, aki hamis szélsőként szerepelt, vagyis a középpályások és a csatárok között játszott.

Sikeres edzői pályafutása során mind a négy hagyományos riói klubnál – a Flamengónál, a Fluminensénél, a Botafogónál és a Vasco da Gamánál – sikeres volt. Népszerűsége a 2006-os visszavonulása után is töretlen maradt, nem tűnt el a nyilvánosság elől, gyakran szerepelt a televízióban, illetve díjátadó gálákon. Adenor Leonardo Bacchi szövetségi kapitány meglátogatta és meghallgatta a tanácsait a 2018-as és a 2022-es világbajnokság előtt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.