Elődöntős a férfi kardcsapat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. július 31.

Sport

Az első mérkőzését magabiztos vívással megnyerte a magyar férfi kardválogatott, ezzel bejutott az elődöntőbe a párizsi olimpián.

Szilágyi Áron, Szatmári András és Gémesi Csanád hármasa 45-38-ra verte a Luigi Samele–Luca Curatoli–Michele Gallo olasz triót a negyeddöntőben. A csapatversenyekben a második napon volt először magyar érdekeltség, mert női párbajtőrben, amelyben kedden léptek pástra az együttesek, nem szerzett kvótát a válogatott.

A férfi kardcsapat tavaly világbajnok lett Milánóban, az olimpiára azonban csere történt, Decsi Tamás helyett Rabb Krisztián került az utazók közé.

Annak a három vívónak kellett kezdenie szerdán kora délután a napot, aki az egyéniben is szerepelt. Sok jó élményük nem volt a magyaroknak múlt szombaton, mert a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áron címvédőként a 32 között búcsúzott, akárcsak Szatmári András. Gémesi Csanád ugyan szép győzelemmel kezdett, megverte a vb-címvédő amerikai Eli Dershwitzet, de a következő fordulóban - vitatható tussal - kikapott. Ennélfogva mindhármójuknak volt min javítania a csapatversenyben.

Az olaszokkal kiélezett mérkőzésre lehetett számítani, ez az összecsapás akár éremszerzésről is dönthetett volna. Csakhogy az olaszok a bázeli Európa-bajnokságon nem túl acélos vívással kikaptak a román együttestől a negyeddöntőben, és ez eredményezte azt, hogy az olimpiai negyeddöntőben szembekerült a két, nagy múltú válogatott. Többen azt vélték a történtekbe belelátni, az olaszok el akarták kerülni, hogy a franciákkal kelljen Párizsban kezdeniük.

 
 
Szatmári András (j) és az olasz Luigi Samele a 2024-es párizsi nyári olimpia férfi kard csapatversenyének negyeddöntőjében a Grand Palais kiállítócsarnokban 2024. július 31-én.
Fotó: MTI/Illyés Tibor
 

 

Az előző olimpián az elődöntőben találkozott a két csapat, akkor az olaszok 45-43-ra győztek, a magyarok végül bronz-, az olaszok pedig ezüstérmet nyertek. A 2022-es világbajnokságon viszont 45-42-es magyar siker született a döntőért rendezett mérkőzésen.

A kezdésre megint megtelt a Grand Palais, és mivel az egyik páston a franciák vívtak, nagy hangzavarban zajlottak a mérkőzések, többször jelezték a vívók, hogy nem hallják, amit a mérkőzésvezető mond.

A várakozásnak megfelelően jó darabig nagyon szorosan alakult a mérkőzés, két tusnál nagyobb különbség nem alakult ki a hatodik párig. Komoly problémát jelentett ugyanakkor magyar szempontból, hogy Szilágyi - különösen már a második asszójában - húzta a lábát. Közvetlenül ez után Szatmári 7-3-ra verte Curatolit, majd Gémesi következett Gallóval és két gyors tussal 32-28-ra alakította az állást, végül 5-1-re verte ellenfelét. Szatmári következett Samelével 35-29-nél. Az olasz sorozatban négy tust adott, de aztán a magyar kardozó összeszedte magát, és 5-5-ös döntetlenre visszahozta az asszót. Rabb melegített oldalt, de Szilágyi visszajött, és sántikálva, a támadásait azonban dinamikusan végrehajtva 5-4-re verte Curatolit.

„Kisebb hibákkal, de betartottuk azt, amit az edzőink kértek – mondta Szatmári. –

Jól vívtunk, csapatként működtünk a páston és a pást mellett is. Így megyünk tovább, már nem is foglalkozunk az olaszok elleni meccsel.”

„Irán ellen nyerni fogunk. Ugyanilyen magabiztosan állunk majd fel, megverjük őket és döntőt fogunk vívni este” – ígérte Gémesi. A mérkőzés után azonnal orvosi vizsgálatra vitték a sarkát fájlaló Szilágyit.

A magyarok a fináléért az amerikaiakat 45-44-re legyőző irániakkal mérkőznek majd 15.50-kor. A másik ágon a franciák fordítottak az egyiptomiak ellen, a címvédő dél-koreaiak pedig simán verték a kanadaiakat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.