Giro D´Italia: Vér a csizmán

  • - ts -
  • 2001. május 31.

Sport

Bár egy csomó dologról azért már lemaradtunk. Például a viszonylag olcsón abszolválható személyes jelenlétről, hiszen a Giro idén megfordult Szlovéniában is, kedden volt a ljubljanai befutó, de szerdán már visszahúztak Olaszországba. Nagyon ne bánjuk, mert a jelenlétnek, a jelenidejűségnek valóban pótolhatatlan a varázsa, viszont az országúti kerékpározás befogadói szinten tipikusan tévésport. (Az események az Eurosporton és a RAI TRE-n követhetők folyamatosan, de az ARD is rajta van.) Mert
Bár egy csomó dologról azért már lemaradtunk. Például a viszonylag olcsón abszolválható személyes jelenlétről, hiszen a Giro idén megfordult Szlovéniában is, kedden volt a ljubljanai befutó, de szerdán már visszahúztak Olaszországba. Nagyon ne bánjuk, mert a jelenlétnek, a jelenidejűségnek valóban pótolhatatlan a varázsa, viszont az országúti kerékpározás befogadói szinten tipikusan tévésport. (Az események az Eurosporton és a RAI TRE-n követhetők folyamatosan, de az ARD is rajta van.) Mert

mit tehet a néző,

ha a jó sorsa a verseny helyszínére vitte? Letáborozik valahol az út mentén, és várja, hogy zzzz, ezerrel elhúzzon előtte egy színes forgószél, aztán kocsiba vághatja magát, hogy odaérjen még a befutóhoz is, ahol háromszázezred-magával ünnepelheti a héroszokat és saját jelenlétét. Van egy másik módszer is, amit bátran nevezhetünk fúziós megoldásnak. Ha eltépett az orrunk előtt a banda, nem a befutóhoz iszkolunk, hanem vissza a szállodába, ahol megnézhetjük tévén, hogy mit is láttunk.

Higgyenek nekem, a legjobb megoldás fotelből bámulni, hogyan köpik aszfaltra a tüdejüket a kerékpárosok a napi 150-200-250 kilométeres szakaszok alatt és után. Micsoda élvezet, hiszen a mondott számok tükrében is kézenfekvő: nincs gyilkosabb sport az országúti kerékpározásnál. Ne szépítsük, gyönyörű magától is, kizárólag megszállottak űzik.

A napi kétszáz lenyomott kilométerhez adjuk hozzá a majd 50 km/h-s átlagsebességet, és ne higgyünk a szemünknek, amikor túlélőket látunk. A bringásokhoz képest az oroszlánokkal meccselő gladiátor biztonsági kűrt fut a fenevad elől. Az idei Giro az eddigiek közül a leghosszabb, cca. 3500 kilométer, három hegyi befutót, két időfutamot és egy, azaz egy pihenőnapot tartalmaz. Ijesztően hangzik, de voltaképpen sétagalopp, mértékadó jóslatok szerint az idei nem a hegyi menők versenye, hisz alig három napon át kell 2000 méternél magasabb hegyekre kapaszkodni.

Tudják, hogy néz ki egy hegyi menő? Harminc kiló vasággyal, csak lejtőn lefelé van bajban, hisz madárnyi testületére alig is hat a gravitáció. Nem puszta viccelődésből említettünk vaságyat, hiszen a kerékpár súlyát nem is érdemes számolni, mert a mai alumíniumvázas csúcsmodellek olyan könnyűek, mint az álom. A Forma-1-gyel kapcsolatos analógiáknak ugyan se szeri, se száma, de a bringákat úgy képzeljük el, mint az autókat: dúl a márkák versenye. Hogy a vetélkedő vonzerejét látszólag távoli mezőkre is kiterjesszük, csak a padovai készítésűt említjük. Pinarellón teker a Fassa Bortolóból Tosatto és Basso, de Jan Ullrich is.

Ha már a nevek szóba kerültek, a viccelődésen túl lehetőségünk van visszakanyarodni a megszállottsághoz. Hogy tudniillik mivégre is ez az őrült hajsza. A legnagyobbak nevét úgy, ahogy számon tartja az utókor, de ez is kétséges dolog. Laikusok közül mindenki emlékezhet Eddie Merckx-re, de ki tudja, ki volt az

a nagy Fausto?

Fausto Coppi 1940 és 1953 között éppúgy öt Girót nyert, mint Merckx 1968 és 1974 között, de legalább szól róla egy egészen kiváló olasz játékfilm is (tavaly adta kétszer is a Duna TV, nota bene: a Tour De France ideje alatt). Alfredo Binda, aki 1925 és 1933 között ért el hasonló sikereket, már szinte bizonyosan csak a sportág legelfogultabb szerelmeseinek emlékezetében él.

A pillanatnyilag is aktív óriások közül Lance Armstrong, Jan Ullrich és Marco Pantani neve lehet mindenki számára ismerős, de az a húsz-harminc versenyző, aki gyakorlatilag bármikor képes lehet egy világszínvonalú verseny megnyerésére, már csak a sportágra figyelők körében számíthat a neki kijáró áhítatra. A Mapeiben hajtó magyar hős, Bodrogi László az időfutam-világbajnokságon tavaly szerzett bronzérmével óvatos becslésünk szerint az első százötvenbe sorolható. Ez nem hangzik valami jól, de nagyon nagy dolog. Pláne, ha a kerékpározás hallatlan nemzetközi, elsősorban nyugati népszerűségére gondolunk. Bodrogi esetében, ha futballhasonlatot keresünk, azt kell mondjuk, hogy helyzete olyan, mintha egy magyar focista a Real Madridban játszana. Volt ilyen, úgy hívják: Puskás Öcsi, így is érdemes Bodrogira nézni.

Érdekes dolog ez a Kelet-Nyugat história. Ha úgy vesszük, a Békeversenyek legendája a Giróig ér. A hazaiak mellett legjelentősebb erőket felvonultató csapatban, a Deutsche Telekomban egy szekérderék endékás teker, és nézi, hogy szaladnak a fák (FÁK) tagállamok menői. De cseh, lengyel és mindenféle posztjugoszláv alak is akad a versenyek protagonistái között. És még nem mondtunk semmit például arról, hogy eddig

mi történt az idén

Csak dráma. A tavalyi nagy vesztes, az állandó elsőségét csak az utolsó időfutamon elvesztő Casagrande már a második napon bukott, kulcscsontját törte, és feladta, de bukott már mindenki szinte. Akit nem a kísérő motoros, azt saját szerelője lökte föl. A fiúk lendületesen vérezik össze a csizmát. Mindez a hatodik szakaszon már sztrájkkal fenyegetett, a versenyzők kilátásba helyezték, hogy a városba érve leszállnak a gépükről. Maradtak, sokan közülük vérben és mocsokban, rendületlenül. Megéri hát követni őket, miattuk találta föl az emberiség a sportot.

- ts -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.