Kick-box: Puszta, kéz és láb

  • Nyári Gábor
  • 1996. július 18.

Sport

A század eleji avantgárd megjelenése óta állandóan csökken az érdeklődés az emberi test iránt. Jelenkori művészetünk mindenekelőtt jelszerű, absztrakt, konstruktív, konceptuális és hideg. A művészetekben, de az élet egyéb területein is legfeljebb mint jelkép szerepel a test, és csak az esztétikai felhasználhatóság kontextusában tesz szert jelentőségre. Ezért mindazoknak, akik kulturális értelemben halhatatlanok akarnak maradni, gyűlöletes a halandó test hurcolása.
A század eleji avantgárd megjelenése óta állandóan csökken az érdeklődés az emberi test iránt. Jelenkori művészetünk mindenekelőtt jelszerű, absztrakt, konstruktív, konceptuális és hideg. A művészetekben, de az élet egyéb területein is legfeljebb mint jelkép szerepel a test, és csak az esztétikai felhasználhatóság kontextusában tesz szert jelentőségre. Ezért mindazoknak, akik kulturális értelemben halhatatlanok akarnak maradni, gyűlöletes a halandó test hurcolása.

Ha már nem tudnak túllépni rajta, legalább megpróbálják elfelejteni, de ezt követően a test, mint minden magára hagyott lény, illegalitásba vonul és habzó szájjal bosszút esküszik. Ekkor jelentkeznek az első problémák: súlygyarapodás, majd krónikus székrekedés.

És akkor arra gondolunk, edzeni kéne. Az első edzések rendszerint borzalmasak, testünk legváratlanabb pontjai görcsölnek be, illetve produkálnak kínzó izomlázat (nem vicc, nekem a szemhéjam fájt a legjobban, és valami olyan arckifejezést produkáltam, hogy baráti köröm egyes tagjai máig emlegetik gúny és nevetség tárgyává téve fáradozásaimat).

Ha mindezeken túlestünk, és van kedvünk folytatni, akkor még nevetségesebb és megalázóbb megpróbáltatások alá vetnek minket, mivel egyes küzdősportok (kung-fu és módozatai, thai-chi chuat stb.) - szemben mondjuk az általam kultivált kick-boxszal - rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek a katákra, vagyis a formagyakorlatokra. Ezek leutánzása és követése megközelítőleg olyan feladat, mintha álmunkban alámerülvén a spiritualitásba teleportálnának minket, és egy

Gyagilev-balett kellős közepébe pottyannánk

Ezért, ha tehetjük, sürgősen nyargaljunk át a kemény, kifejezetten harci célokat szolgáló északi stílusokhoz (kick-box, taekwon-do, kempo), ha nem harmonikus életvitelre, hanem megbízható segítségre vágyunk a bajban. A kick-box a legmegfelelőbb erre a célra, mivel az összes létező harcművészeti ágból gyúrták össze, ezek közül is leginkább a shotokan karatéból, a normál angol ökölvívásból, a taekwon-dóból és a thai-boxból, leegyszerűsítvén ezek felesleges formuláit. Megtartották a karate-do hierarchikus rendszerét, és ugyanúgy vizsgákhoz kötik a különböző színű övek viselését, 10 kyu a legalacsonyabb, egy kyu a legmagasabb fokozat. Ezt követik a mester-, vagyis danvizsgák. Ám ezt az egészet is csak akkor míveljük, ha legalább fele részben - persze csak recesszíve - antiszociális állatok vagyunk, mert különben nem merülhetnénk el a karate legigazibb és persze méltatlanul elhallgatott örömforrásába,

az ellenfél rugdosása okozta örömbe

Ez utóbbi persze a legnehezebb pillanat: az első küzdelem. Ám mit tesz az ember csodálatos adaptív képessége, a legtöbb kezdő az első bénázást követően oroszlánként veti bele magát a küzdelmekbe hangos lihegéseket és az akciófilmekben megszokott hangeffektusokat hallatva. Erről én a mai napig sem tudtam leszokni, de olyan csúnyán is nézek, mint Tong-Po az arénában, mikor Van Damme az első ura-mavasigeriket nyomta a tarkójára. A kezdőt persze kiütik. Mindig kiütik, de ez egyáltalán nem zavarja, tisztelettel vegyes félelemmel tekint mesterére és a sportot 10-15 éve művelő 1-2 kyus társaira, edzés után pedig titokban megérinti barna vagy vörös öveiket. Miután hazafelé megvette az összes kick-boxszal foglalkozó sajtóterméket és könyvet (útját meggörbített közlekedési táblák és derékba tört macskák jelzik), fehér övére hajolva meditál. Az első három hónap túlélése a legfontosabb, utána már könnyen jön minden, önbizalmunk hirtelen megnő, és egyre nagyobb távlatok lebegnek szemeink előtt: a porban vinnyogó Hugyetz Lajos és három segédje vagy esetleg az, hogy nem ártana, ha a következő Mortal Kombat figuráit rólunk mintáznák. A kick-box még számos más előnnyel is szolgál a puha, déli stílusokkal szemben: nem kell transzcendens baromságokba alámerülni, rengeteg a küzdelem, sohasem folyik vér, angol-japán a vezényleti nyelv, és az egész

ruha alatt is hordható,

szemben a machetével vagy a vadászpuskával. De mit sem számít az erő és a kitartás, ha nem vagyunk elég nyújtottak, hisz a rúgások mindegyikéhez legalább az kell, hogy a portörlőt a lábujjaink közé fogva letakarítsuk a szagelszívó tetejét. Ha ez elsőre nem sikerül, akkor következik a nyújtás: a fal mellé állítva egy kedves, guggoló sporttársunk vállára rakjuk kinyújtott lábunkat, aki ezt követően szép lassan felemelkedik. Ilyenkor hasonló hangokat hallatunk, mint a küzdelem során, aztán hirtelen minden elcsendesedik, szétfoszlik bennünk a vadállat képe, akik mi lettünk volna egykoron.

Nyári Gábor

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?