Michael Schumacher és a Forma-1: Kit kell még legyőzni?

  • Szalay Tamás
  • 2001. augusztus 23.

Sport

vagy a kocsiját hajtó motor német volt. Ha ehhez hozzáadjuk a tribünök már-már nyomasztó német megszállását, az az érzet keletkezhet bennünk, hogy
az autósport legmagasabb ága német belüggyé vált. Pedig korántsem volt ez mindig így.Bernard Ecclestone, a Forma-1-es Konstruktőrök Szövetségének elnöke a kilencvenes évek elején az amerikai, a színes bőrű és a női pilóták mellett éppen a jó német versenyzők jelenlétét hiányolta a Forma-1-ből, mivel "ezeket az összetevőket" tartotta szükségesnek a nagyobb televíziós nézettséghez. Szinte hihetetlen, de 1992-ig a német pilóták csupán két futamgyőzelmet arattak: mindkettőt Wolfgang von Trips még 1961-ben.

Előbb a motorok

Pedig a németek már a 80-as években is többször főszerephez jutottak, ha nem is pilótáik, hanem motorjaik révén. A Mercedes 1966-os kivonulása óta 1982-ben volt újra német csúcstechnika a Forma-1-ben: BMW hajtotta a Brabham-csapat kocsijait, amivel a következő évben Nelson Piquet világbajnokságot is nyert. (A csapat tulajdonosa egyébként Bernard Ecclestone volt.) A rá következő három évben, 1984 és 1986 között a McLaren-Porsche formáció nyerte a világbajnoki címeket, Niki Laudával egyet, Alain Prosttal kettőt. (Eközben megjelentek a rövid életű német hobbicsapatok is: ATS, Zakspeed, Rial.)

Aztán, amilyen gyorsan jöttek a német elitmotorok, olyan gyorsan el is tűntek, 1988-ra már egyikük sem volt jelen. A Porsche ugyan 1990-ben újra próbálkozott, de nyolc kiábrándító futam után már egy meglehetősen közepes kiscsapatnak, az Arrowsnak sem kellett a motorjuk, akik inkább a "kommersz" Fordra cserélték. Mindez azonban nem rázott meg senkit, hiszen ütőképes német pilóta hiányában a német autógyárakat nem érdekelte a sportág.

Jön Schumacher

A fordulat éve 1991 volt. Augusztus végén, egy héttel a belga nagydíj előtt a Jordan-Ford második számú versenyzője, Bertrand Gachot börtönbe került, mert Londonban könnygázt spriccelt egy taxisofőr szeme közé. A csapattulajdonos Eddie Jordannak hirtelenjében pilótát kellett keresnie, és ekkor egy szolidabb szponzori összeggel felhívták a figyelmét egy német fiatalemberre. Eddie Jordan beleegyezően megvonta a vállát, és az addig csak C csoportos sportkocsikkal versenyző Michael Schumacher az időmérő edzések alapján a 7. rajtkockába állíthatta az elárvult betontorpedót. A versenyen ugyan nem fejezte be az első kört sem (tönkrement a kuplungja), de maga az edzéseredmény elég volt a Forma-1-be való állandó belépő kiváltásához, és Schumacher körül megindult az élet, egészen pontosan keresett pilótává vált.

A hirtelen támadt érdeklődésből a Benetton került ki győztesen. A 23 éves német fiatalember a háromszoros világbajnok Nelson Piquet csapattársa lett. (Piquet volt és maradt az egyetlen, aki csapattársként fel tudta venni Schumacher tempóját. Későbbi csapattársaira ugyanis rendre 0,5-1 másodpercet vert körönként.)

Michael Schumacher pont egy évvel debütálása után, 1992-ben Belgiumban megszerzi első futamgyőzelmét. Világbajnoki címről azonban ekkor legfeljebb még csak álmodhat. A véletlenek azonban a kezére játszanak. 1993 végén, negyedik világbajnoki címe után visszavonul Alain Prost, 1994 elején meghal Ayrton Senna, és Schumacher hirtelen ellenfél nélkül ott találja magát a mezőny elején. 1994-ben sok hibát elkövet még, mégis világbajnok lesz. Rá egy évre viszont már nem is hibázik, úgyhogy ismételhet a Benettonnal.

Kétszeres világbajnokként az akkor közepes csapatnak számító Ferrarihoz szerződik. Az 1996 és 1998 közötti három évet összeadva, ő szerzi ugyan a legtöbb pontot, mégis mások lesznek a világbajnokok. 1999-ben lábát töri. 2000-re aztán övé a mezőny legjobb autója, és újra ő a világbajnok. És idén is.

(Az idei versenyidény Schumacher és a Ferrari nyomasztó fölényével indult. Mindenki a McLaren-csapat kétszeres exvilágbajnokától, Mika Häkkinentől várta, hogy megszorongatja a németet. Az idei McLaren-autó azonban nem sikerült valami fényesre. Újra bebizonyosodott, hogy problémás autóval Häkkinen nem tud jól menni. Annak idején, 1996-97-ben, amikor a McLaren-Mercedes még nem volt teljesen kész, Coulthard gyorsabb volt Häkkinennél, és az idén, amikor pedig a kissé elaggottnak tűnő McLaren már nem teljesen tökéletes, újra Coulthard a gyorsabb. Kegyetlen játéka a sorsnak, hogy Häkkinenből azért lett a McLaren kétszeres világbajnoka, mert tökéletes autóval gyorsabb, míg az autó hibáit ügyesebben kompenzáló Coulthardra csupán az örök második szerepe maradt.)

A gyártók versenye

Személykedésre hajlamos lelkünk hiába szereti pilóták szerint nyilvántartani az eseményeket, a Forma-1 valójában a gyártó műhelyek versengése. Ezt a szabályok is elősegítik. Minden csapat két autót indíthat, és mindenkinek magának kell terveznie és gyártania versenykocsijait.

A Renault-nak, a Hondának már a nyolcvanas években is volt futó "kalandja" a Forma-1-gyel, de a kilencvenes években a Fiat tulajdonú Ferrari mellé beszállt a két német elitmárka (Mercedes, BMW), újra itt van a Renault, a Honda és természetesen az örök résztvevő, a magát leányvállalatai (Jaguar és Cosworth) nevén álcázó Ford. Jövőre itt a Toyota (ha hinni lehet a teszteredmények előrejelzéseinek, messze a mezőny végére fog becsatlakozni), hírek vannak a Volkswagen csoport Seat márkanéven történő belépéséről is. A Forma-1 vált a legjobban eladható televíziós autósporttá.

A motorok kifejlesztése egyre költségesebb, a hozzájuk kapcsolódó számítógépes szoftverállomány egyre bonyolultabb. A dohánygyárak versenysportból való kiszorításával a csapatok rendelkezésére álló összeg pedig egyre kevesebb. Ha az autógyárak mutogatni akarják magukat a Forma-1-ben - ez pedig a világméretű autóipari kapacitásfelesleg miatt elemi érdekük -, akkor egyre mélyebben kell a saját zsebükbe nyúlniuk. Erre egyébként mutatnak hajlandóságot, akkor viszont hosszú távon biztosan nem lesz tartható az az állapot, hogy a Forma-1 ügyeit a versenycsapatok főnökei irányítsák. Az átrendeződött erőviszonyoknak előbb-utóbb formálisan is meg kell jelenniük.

Ellen-Forma-1?

Az egyik - amúgy a Forma-1 halálát jelentő - megjelenési forma lehet a nagy autógyárak által alapított alternatív Forma-1-es sorozat. Nem kétséges, hogy a pilóták oda fognak menni, ahol pénz lesz, de a jelenlegi szponzorpénzek még ezt az egy sorozatot is nehezen tudják eltartani, kettőt pedig biztosan nem tudnának. A pénzhiány mindkét sorozatban a technikai színvonal zuhanását okozhatja majd, ami a versenykocsik megbízhatatlanságában és a versenyek cirkusszá válásában nyilvánulhat meg.

A másik - biztatóbb - megjelenési forma lehet, hogy az autógyárak felvásárolják a csapatokat, és így jutnak valódi döntési pozíciókba a versenysorozat egészét illetően. Ennek jelei már mutatkoznak: a Ferrari és a Benetton teljes egészében Fiat-, illetve Renault-tulajdon, de a Mercedesnek és a BMW-nek is van már tulajdonrésze a McLarenben és a Williamsben. Idővel a csapatnevek el is fognak maradni, és az utcáról is ismert autómárkák fognak egymással versenyezni a pályákon.

A Forma-1-et fenyegető igazi veszély azonban tengerentúli. Az amerikai hasonló bajnokság, a pontatlaul indycarnak is nevezett CART-sorozat első európai versenyét szeptemberben futják a németországi Lausitzringen, amit két hétre rá újabb futam követ majd Angliában. A CART-sorozat jóval olcsóbb, mit a Forma-1, a csapatok ugyanis nem maguk építik az autóikat, hanem készen vásárolják, és a tömegtermelés az autósport csúcsán is olcsóbb, mint a manufakturális gyártás. Tény, hogy a mezőnyt állandóan és mesterségesen összerázó szabályok miatt a CART-verseny jóval kiszámíthatatlanabb, sokkal nagyobb része van a sikerben a szerencsének. Ezért persze kicsit a pankráció jellegét ölti magára, de az emberek szeretik a pankrációt.

Szalay Tamás

Tervek 2002-re

A Ferrarinál (Michael Schumacher, Barichello) marad az idei felállás, nem változtatnak a győztes csapaton.

A McLarennél Coulthard marad, Häkkinen valószínűleg abbahagyja, Trulli vagy Fisichella lehet a helyettese.

A Williams is marad az idei (Ralf Schumacher, Montoya) felállásnál.

A Jordantól Trulli mindenképpen menni akar, helyére Fisichellát szeretnék, és esetleg maradna Alési is még egy évre.

A Sauber mindkét pilótáját (Heidfeld, Raikkonen) meg szeretné tartani.

Az Arrows jövőre megkapja ugyanazt a Ford-Cosworth motort, amit a Jaguar is használ. Verstappen marad, Bernoldi viszont mindenképpen megy, helyére Fisichellát szeretnék.

A BAR (Panis, Villeneuve) nem változtat a felállásán.

A Jaguarnál Button neve került szóba, de nem tudni, mi lesz Irvine és De la Rosa sorsa, lehet, hogy mindkettejüknek menniük kell.

A Benetton-Renault-tól mindkét pilóta (Fisichella, Button) menekül, egyikük helyére Alonso érkezhet.

A Prost-csapat 11 millió dolláros adóssággal küzd, jövője bizonytalan.

A Minardihoz a maláj kormány bevásárolta Alex Yoongot, az ő helye biztosnak tűnik jövőre is.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.