Olimpiai nyitóünnepség: kereszténygyalázás vagy Dionüszosz ünnep?

  • narancs.hu
  • 2024. július 28.

Sport

Felháborító, provokáció, szánalmas, politikai hergelés, vallásgyalázás, vérlázító – fogalmaztak a megafonosok.

Enyhén szólva is kiverte a biztosítékot az olimpiai nyitóünnepség, azon belül is a köztévés kommentátorokat is megnémító drag queenes rész a kormánypropagandánál. A hétvégén több megafonos propagandista is megbotránkozva posztolt róla. Mint a Telex gyűjtéséből kiderül, az utolsó vacsora kiparodizálásának vélt részről így írtak a kormányközeli véleményvezérek:

  • „Durván gyalázták a kereszténységet is a megnyitón: Az utolsó vacsora drag queen paródiáját mutatták be… a szabadság, egyenlőség testvériség jegyében. Megbotránkoztató!” (Dér Stefi)
  • „Drag queenek, szivárványos propi, a keresztény értékek kifigurázása, meggyalázása. (…) Felháborító, hogy Az utolsó vacsora körberöhögésétől sem riadtak vissza az alkotók.” (Apáti Bence, aki egy másik posztban azt is hozzátette, a vallásgyalázás még Szodoma és Gomorra lakóit is zavarba hozná)
  • „Miért kell ezt? Ez nem művészet, hanem PROVOKÁCIÓ! Szánalmas!” (Ibolya Csenge)
  • „Az Olimpia megnyitóünnepségén viccesnek gondolták kifigurázni Az utolsó vacsorát. De mégis miért? A válasz egyszerű: ez nem művészet, ez politikai hergelés, a kereszténység szemenköpése.” (Trombitás Kristóf)

A Patrióta Európa Mozgalom szintén szentelt egy Facebook-posztot a kérdésnek: „Vérlázító! A Nyugat »értékei« egy képben megfogalmazva a Párizsi Olimpia nyitó »ünnepségéről«. Leonardo Da Vinci örökérvényű Utolsó vacsora című festményének a kifigurázásával – keresztény gyökereink megalázásával, értékrendünk, erkölcsi alapelveink megtagadásával...”

Az utolsó vacsora parodizálásának vélt jelenetet a katolikus egyház és szélsőjobboldali politikusok is kritizálták az elmúlt napokban. A 2024-es párizsi olimpia hivatalos X oldala szerint azonban nem is Da Vinci festményét szerették volna imitálni: a megnyitó estjén posztolt bejegyzésükben azt írják, „a görög Dionüszosz interpretációja tudatosítja bennünk az emberek közötti erőszak abszurditását”. A hivatalos oldal nem írt arról, hogy pontosan melyik festményt akarták utánozni, az X-en terjedő posztok szerint Az istenek ünnepe című festményről lehet szó.

A szervezők végül elnézést kértek a katolikus és más keresztény csoportoktól a tabló miatt, de a bocsánatkérésükben nem említik, hogy valóban Az utolsó vacsora ábrázolása lett volna a cél. Anne Descamps, az olimpia szóvivője azt nyilatkozta, egyértelmű, hogy nem állt szándékukban tiszteletlennek lenni egyetlen vallási csoporttal szemben sem, a nyitóünnepség a közösségekben lévő toleranciát próbálta ünnepelni. „Úgy gondoljuk, hogy ez az ambíció megvalósult. Ha az emberek megbántódtak, nagyon sajnáljuk”, idézi a The Guardian.

Thomas Jolly, a nyitóünnepség művészeti igazgatója szintén azt mondta, hogy nem állt szándékában a megbotránkoztatás. „A sokszínűségről akartunk beszélni. A sokszínűség azt jelenti, hogy együtt vagyunk. Szerettünk volna mindenkit bevonni, ilyen egyszerű” – nyilatkozta szombaton.

A megnyitóról Orbán Viktor is beszélt Tusványoson, a miniszterelnök higgadtságot javasolt. „Ne sértsük meg a franciákat akkor se, ha mi sértve éreztük magunkat attól, amit láttunk.” Már csak azért sem szeretné megsérteni a franciákat, mert még számos ponton lesznek a szövetségeseink, és Macron elnök közelebb áll a nemzeti gondolathoz szerinte, mint azt gondolnánk.

„Minden nemzetnek joga van ahhoz, hogy megmutassa magát. Hát ezt láttuk.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.