Kiállítás

Sikerek kudarca

Egykor nekik szólt a Himnusz

  • - kovácsy -
  • 2012. november 25.

Sport

A Zsidó Múzeum kiállításának legbelső termében két tablót láthatunk egymással szemben. Az egyik a VAC (Vívó- és Atlétikai Klub), a másik az MTK (Magyar Testgyakorlók Köre) megalakulásának körülményeiről, múltjáról, jelentőségéről tájékoztatja a látogatókat.

A VAC - mint olvassuk - az első magyar, sőt Európában is úttörő, kifejezetten cionista egyesület volt. A cionizmus, a zsidó állam gondolatát megalapozó Theodor Herzlhez hasonlóan Pesten született az a Max Nordau, a Cionista Világszervezet társalapítója is, akitől az "izmos zsidóság", a testi erővel, edzettséggel megalapozott zsidó öntudat javaslata és ezáltal a VAC alapgondolata származik. Ezt az asszimilációra hajló magyarországi zsidók úgy értelmezték át, hogy a sportolásból nyert új önbizalom (a vallást nem számítva) az utolsó akadályt is elhárítja az emancipálódás útjából. Ezt a gondolatot már nem a cionista VAC, hanem a tudatosan és

vállaltan asszimiláns MTK


Fotó: Narancs

(hármas jelszava: buzgalom, bátorság, barátság) képviselte. Mindkét egyesület sikereit serlegek, plakettek tömege illusztrálja. Az MTK meghatározó vezetője, mecénása (aki országos szinten is több sportág meghonosítását támogatta) Brüll Alfréd volt, aki a II. világháború idején Svájcba menekült, ahonnan azonban valami téves információ alapján idő előtt, még 1944-ben visszatért Magyarországra, hogy aztán Auschwitzig tartson végső utazása.

Nem ő volt az egyetlen asszimiláns sportvezető, akinek tragikus módon kellett megtapasztalnia illúziói törékenységét. A kiállítás az újkori olimpiai mozgalom megalapítóit ábrázoló, hatalmasra nagyított fényképpel érzékelteti Kemény Ferenc nemzetközi léptékű jelentőségét a magyar sportélet alakításában: a fotón Kemény Coubertin báró és a többi olimpiaszervező társaságában látható. Az ismereteit a Collége de France-ban és a Sorbonne-on, valamint nyugat-európai tanulmányúton bővítő matematika-fizika és német-francia tanár, igazgató, majd tankerületi főigazgató szervezte meg 1895 decemberében a Magyar Olimpiai Bizottságot, és ő mondott beszédet a külföldi küldöttségek nevében az athéni játékok megnyitóján. Később azonban kiszorult a magyar sportvezetésből, 1944 novemberében pedig, immár 84 évesen az önként vállalt halálba menekült a várható katasztrófa elől.

De nem menekült meg a labdarúgó hátvéd, Weisz Árpád sem, aki néhány válogatottság után edzőnek állt, hogy aztán ebben a minőségében mindmáig a legnagyobbak között emlegessék - különösen Olaszországban, ahol először a milánói Ambrosiana Intert, majd négyszer egymás után a Bologna csapatát vitte el a bajnoki címig. Aztán menekülnie kellett a fasizmus elől, végül Hollandiából hurcolták el Auschwitzba.

A kiállítás alaptézise az, hogy (az 1956-os melbourne-i olimpiáig) "a magyar érmek közel egyharmadát, ebből az aranyak mintegy felét zsidó származású sportolók nyerték. (...) Ragyogó példájuk rácáfolt a zsidókat évszázadok óta övező sztereotípiákra, miszerint a zsidó gyenge, fizikai teljesítményekre alkalmatlan." A kérdés pedig, amire választ keres, így hangzik: "Mi lehetett az oka annak, hogy a sport világában ilyen mértékű volt a zsidók kiugró számaránya?" Az állítás, ha áttételesen és retrospektív módon is, magában rejti a zsidótörvényekkel kikényszerített származásvizsgálat katasztrófáját, nevezetesen, hogy a mából, a holokauszton túlról egységesen és egykori szándékaitól függetlenül zsidónak minősül cionista, asszimiláns és az is, akit ez a kérdés egyszerűen nem érdekelt, mert ami érdekelte, az a birkózás, a pingpong, a vívás vagy a foci.

Születési időrendben Hajós Alfrédtól Petschauer Attilán át Székely Éváig ível a bemutatott kiváló sportolók sora, és közben olyan, ritkán emlegetett nevekkel szembesülhetünk, mint például a műkorcsolyázó Kronberger Lilié (másutt Lily), a magyar sporttörténet első világbajnokáé. Nemcsak ebben az övé az elsőség, hanem - immár világviszonylatban - abban is, hogy 1911-ben ő mutatott be első ízben zenére komponált gyakorlatot, ami egyébként Kodály Zoltán ötlete volt. Ismertségét nyilván behatárolta, hogy már 21 évesen férjhez ment, és abbahagyta a versenyzést. Rekordmennyiségű (40) világbajnoki érme hívja fel a figyelmet Barna Viktor asztaliteniszezőre, aki a 30-as években összesen 22 aranyat szerzett (egyesben, párosban, vegyes párosban és csapatban), miközben már 1935-től Franciaországban, majd Angliában élt, ahol pingpongasztalokat és -labdákat gyártó sikeres céget alapított.

A kiállítás meglehetősen szűkös, inkább csak jelképes tárgyi anyaga, illetve a valamivel számosabb fénykép és ismertető szöveg a fent idézett kérdésre (mi lehetett az oka...?) nem igazán adnak választ, hiszen a sportolói életutak jórészt az érintett személy sikereiről adnak számot, amelyekből a tehetség, a lelkesedés és az akaraterő általános és elengedhetetlen jelentőségén túl semmilyen csoportképző közös mozzanat nem emelkedik ki. Viszont jó ízlésre vall, hogy a rendezés nem is erőlteti a megalapozatlan következtetéseket. Van, aki jómódú, van, aki szegényes viszonyok közül érkezik a sport világába; egyesek afféle sportpolihisztorként hosszan válogatnak a sportágak között, mások kezdettől tudják, mit akarnak; ki munkaszolgálatosként, magát az utolsó pillanatig mégis magyarnak vallva, ki külföldön, megállapodott szak- vagy üzletemberként végzi.

Magyar Zsidó Múzeum, Bp. VII., Dohány u. 2., nyitva november 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.