Spanyolország nyerte a labdarúgó Európa-bajnokságot

  • narancs.hu
  • 2024. július 14.

Sport

Döntőbeli ellenfele, Anglia szokás szerint képes volt egyenlíteni, helyenként még szépen is focizni, de ez a torna legjobb csapata ellen kevés volt. 2-1-re nyertek a spanyolok.

Spanyolország lassan induló, de a végére nagyon izgalmassá vált meccsen 2-1-re verte Angliát a foci-Eb döntőjében, ezzel

a futballtörténelem során negyedszer lett a kontinens legjobbja.

Stílusosabban nem is záródhatott volna a 2024-es németország labdarúgói Európa-bajnokság: a vasárnap este Berlinben rendezett döntőben a torna nagy részében (konkrétan egy félidőt leszámítva) nehezen nézhető focit produkáló Anglia játszott az sportesztétikailag legjobb élményt nyújtó Spanyolországgal. Anglia az 1966-os – finoman szólva is vitatott góllal – megnyert világbajnokság óta nem szerzett trófeát, Spanyolországnak pedig azt kellett megmutatnia, sikerül-e túlnőnie a generációk futballélményeit meghatározó tiki-taka korszakon, ami egy világbajnoki és két Európa-bajnoki győzelmet hozott a 2010-es évek fordulója idején az országnak.

 
Cucurella akrobatikus mozdulata
Forrás: UEFA Euro 2024 / Facebook
 

A meccs üdítően kezdődött, hiszen a szokás szerint borzasztó zenéstáncos meccs előtti ceremóniához képest a falon száradó festéket is szórakoztatóbb lett volna nézni, de ezt leszámítva is jól járatták a labdát a kissé passzívan kezdő angolok ellen a piros mezesek. Túl nagy kockázatot egyik válogatott sem vállalt az első 15 percben; addig a spanyoloknak volt két nem túl veszélyes helyzete, aztán Anglia is észrevetette magát Kylie Walker szögletre mentett beadásával. 

Talán ígéretes is lehetett volna tehát a felvezetés, de mint kiderült, a tapogatózás csak valami egész mást vezetett fel: igazi gólveszélyt az első fél óra sem hozott, talán az angol Mainoo juthatott volna nagyon közel a találathoz, ha sikerül átvennie egy labdát a spanyol tizenhatoson belül, de azt végül kirúgta a teljes Eb-mezőny legszebb frizurájával rendelkező Cucurella. További izgalmakat főleg a szabálytalanságok hoztak. Kane és Olmo is kapott egy-egy kevéssé jól sikerült megmozdulásért sárga lapot.

A szünetre nagyjából hivatalossá vált, hogy tipikus döntőmeccsről beszélünk, ahol egyszerűen túl nagy volt a tét annál, hogy 0-0-nál bárki valami nagyon váratlant merjen húzni: a labda szinte csak a spanyoloknál volt, de sokat elmond a játékról, hogy ők is inkább hátra passzoltak olyan helyzetekben, amiket az előző meccseken még simán elvittek a kapuig. Ehhez persze kellett a szokás szerint nagyon pontosan és fegyelmezetten védekező angol csapat is, akik a 46. percben Phil Foden révén lőttek először kapura, Unai Simónnak ekkor sem volt szüksége túl nagy bravúrra.

Egész máshogy kezdődött a második félidő: a 47. percben a torna egyik nagy felfedezettjének mondható Williams a másik nagy felfedezett, a szombat óta már 17 éves Lamine Yamal passzából szerezte a spanyolok vezető gólját. 

Anglia minden kieséses meccsén hátrányba került ezen az Eb-n, de mintha nem szoktak volna hozzá ehhez, hiszen Olmo két perccel később óriási helyzetbe került megintcsak a bal oldalról, és ha pontosabban céloz, akár el is dönthette volna a meccset.

Mivel Anglia vesztésre állt a döntőben, akár arra is számíthatott az egyszeri néző, hogy felpörgetik a meccset, de ezt megakadályozta a maga módján szintén biztonsági fociba menekülő spanyol csapat. Viszont a labdatartásra épülő focijukból így is kihoztak két nagy helyzetet: előbb a szokás szerint nagyszerűen játszó Yamal ugratta ki Moratát, aki már a kapuson is átpörgette a labdát, de mentettek a védők, majd Williams kísérletezett távolról.

Anglia a 60. perc körül talált magára: nemcsak náluk volt a labda, de Jude Bellingham végre igazi helyzetet is fel tudott mutatni, amikor ballal két méterrel lőtt a kapu mellé egy remek csel után. Már-már angol fölény alakult volna ki, amikor egy kontrából Yamal egy cselsorozat után kényszerítette nagy védésre Pickfordot.

Az, hogy a spanyolok minden helyzetüket elszórakozták, a várt eredményt hozta: a csereként mindössze pár perccel korábban beállt Cole Palmer egy középről hátra tett labdából passzolt a bal alsó sarokba a 73. percben. Palmer rövid időn belül másodszorra tett csodát, hiszen a hollandok elleni elődöntőn ő adta – szintén csereként – a győztes gól előtti passzt, illetve Anglia így már a negyedik kieséses meccsén is hátrányból tudott egyenlíteni.

EURO-2024

 
Cole Palmer kilövi a jobb alsót
Fotó: MTI/EPA/Christopher Neundorf
 

A spanyolok a bekapott gól után kicsit összezavarodtak, de a 81. percben már megint a kapu elé nyomták az angolokat. Egy szép  kombináció után Yamal lőhetett ballal, de Pickford bravúrral védett. A rendes játékidő vége előtt tíz perccel igazából csak az egyik csapat akart győzelmet szerezni, ami a 87. percben meg is hozta a boldogságot a spanyoloknak: Cucurella balról élesen adott passzára Oyarzabal érkezett, és teljesen megérdemelten szerezte meg másodszor is a vezetést Spanyolországnak.

Ám Anglia nem adta fel. A 89. percben egy szöglet után háromszor is csak nagyon kicsin múlt az egyenlítés, a helyzetsorozat végén Olmo a gólvonalról mentett fejjel, előtte Unai Simónnak volt szüksége bravúrra. A bíró négy percet hosszabbított, és annak ellenére sem engedte tovább a meccset, hogy a ráadásból legalább egy percet állt a játék.

EURO-2024

 
Fotó: MTI/AP/Andreea Alexandru
 

 

Ennek ellenére panaszra nincs ok, mert összességében Spanyolország teljesen megérdemelten nyerte az Európa-bajnokságot, és a döntőben is jobban játszott.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.