Szelidített motorosok

  • Czifrik Balázs
  • 2005. június 23.

Sport

A kétkerekű, motorral felszerelt járműveknek reneszánsza van. A divatcikkből inkább tömegcikk lesz, s az életkortól függetlenül egyre többen látják be: a nagyvárosi forgalomban a motor a király.

A kétkerekű, motorral felszerelt járműveknek reneszánsza van. A divatcikkből inkább tömegcikk lesz, s az életkortól függetlenül egyre többen látják be: a nagyvárosi forgalomban a motor a király.

Háromféle létezik: a motor, a moped és a robogó. A vonatkozó axióma így hangzik: minden moped és robogó motor, de nem minden motor moped és robogó. A motor ugyanis nagy kerekű, nyitott jármű, amelynek motorikus részei burkolatlanok, ezért a szennyeződésektől sem védi utasát, viszont száguldásra csábít.

A moped - a motor és a velocipéd összevonásából keletkezett a szó - a bicikliből indul ki. Kezdetben kerékpárra szereltek különböző technikákkal motorokat, amely járgányok aztán a későbbiekben is inkább biciklire emlékeztettek, mint motorra. Nekünk a Romet vagy a Babetta számít klasszikusnak, ugye emlékszünk Linda nevű karatékánkra, aki egy Babettán cikázva tartotta rettegésben a főváros alvilágát.

A robogó - a legnépszerűbb közlekedési eszköz a három közül - teljesen burkolt, kis kerekű jármű, amely védi az utast a szennyeződésektől. Legnagyobb kultusza a mediterrán és ázsiai országokban alakult ki: Olaszországban, Spanyolországban, Görögországban elsősorban a gyorsasága és az éghajlatból adódó kihasználhatósága a döntő, míg Ázsiában országonként változik a népszerűség oka. A szegényebb ázsiai államokban vagyontárgy, ami voltaképpen az autót helyettesíti. Apu a kormányos, mögötte anyu, plusz a gyerekek ülve vagy állva a csomagtartón, az első sárvédőn. Japánban azonban más a helyzet. Ott szinte csak a praktikum számít. A forgalmi dugók csökkentése és a parkolók jobb kihasználása a cél, ezért a Honda és a Yamaha ontja a robogókat.

Japánnal és Olaszországgal gyakorlatilag megjelöltük

a magyar használtrobogó-piac

anyaországait, bár mindkét államból másképpen érkezik a használt áru. Japánból a nagy számok törvénye alapján konténereken hajózzák be, s miután kereskedőink - mint a nagybani piacon - átveszik, a járgányok az IFA-platókra, lepukkant mikrobuszok rakterébe kerülnek. A motorok átvételekor csak egy dolog számít, elsőre beindulnak-e, mivel ezeknél a gépeknél más probléma elő sem fordulhat. Az sem számít, hogy a robogó hány kilométert futott, és nem csak azért, mert a kereskedő úgyis visszapörgeti a kilométerórát. Ezek a motorok valóban elnyűhetetlenek. Négy éve hajtok kíméletlenül egy Yamaha Jog Poche-t, és még soha nem hagyott cserben, fagyban és rekkenő hőségben is elsőre beindul, képtelenség vele lefulladni. Az 50 köbcentis minisárkányok legnagyobb sebessége 50-60 km/óra, de ezt maguk a japánok sem gondolták komolyan, hiszen fojtással látják el a motorokat, amit persze a becsületes magyar kiskereskedő azonnal "visszafojt", s a gép így már a 90 km/órás sebességet is elérheti. Éppen ezért a robogózás nagyon veszélyes is lehet. A modern gépek erősek, könnyen kiugranak a kezdők alól, s kanyarban villámgyorsan ledobják a gyakorlatlan vezetőt.

Olaszországból nagy mennyiségben elsősorban Piaggók és Apriliák érkeznek. Ezeknél a motoroknál a minőség még mindig garantálható, a teljesítménnyel sem lehet gond, és noha a japán robogók minden tekintetben megbízhatóbbak, azt a "feeling"-et, amit egy Vespa jelent, képtelenek biztosítani. A Vespa nem is robogó, inkább életforma, mint az autóknál a bogárhátú VW. Ráadásul karbantartása olcsó, és egyáltalán nem bonyolult. Természetesen a vespások többnyire klubokba tömörülnek, s önszórakoztató programokat szerveznek.

Az egyik ilyen klub jó egy éve alakult, 26 fővel - tudtuk meg Vincze Gábortól, a Vespa Klub alelnökétől -, programjaik elsősorban hétvégi "lightolások". Minden hónap első szombatján körbemotorozzák a Citadellát, majd az idő és az összegyűlt motorok teljesítményének függvényében a Velencei-tóra, a Balatonra vagy Egerszalókra indulnak. A tagságnak gyakorlati haszna is van: a "regisztrált" vespásnak bizonyos boltokban vásárlási kedvezmény jár, és abban is biztos lehet, hogy robogóját mindig vigyázó és hozzáértő szemek kísérik.

A használt robogók mellett az újakról is beszélni kell, bár a szubkultúrában közmegegyezés, hogy új robogót komoly ember nem vesz. A kínaiak például kizárólag új gépeket forgalmaznak, viszonylag olcsón - 200-300 ezer forintért -, de ezek igencsak megbízhatatlanok. Azt szokás mondani, a kínai robogóból kettőt érdemes venni, mert az egyik úgyis szervizben van. A japán és olasz új járművek ára viszont félmillió környékén mozog, míg használtan

már 100-150 ezerért

jó gépeket lehet kapni. Ráadásul az újat azonnal ellopják. A robogólopás ugyanis remek üzlet, komoly a kereslet és csekély a kockázat - az ismertetőjegyeket könnyen el lehet tüntetni, egy rendszám nélküli járgány pedig semmilyen nyilvántartásban nem szerepel, így hivatalos körözése voltaképpen lehetetlen.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) előbb-utóbb változtatni kíván ezen a helyzeten, bár nem kapkodják el. A segédmotoros kerékpárok nyilvántartásba vétele (rendszámmal történő ellátása) a kapcsolódó EU-szabályozások szerint ugyanis a tagállam döntésétől függ. E szabályozási terület a GKM és a Belügyminisztérium által hatályban tartott rendeleteket érinti, de jelenleg még nincs kitűzött időpont asegédmotoros kerékpárok kötelező nyilvántartásba vételére. Egyelőre tehát szabad a pálya a tolvajoknak, de a robogósoknak is, mivel a rendszámnélküliség más, apróbb trükköket is lehetővé tesz. Például, hogy 50 köbcenti fölötti robogóépítésű motorok, amelyek használata már jogosítványhoz és forgalmihoz kötött, simán használhatók 50 köbcentisként. Valójában a nagy testű robogók megjelenése teremtett ideális környezetet a trükközőknek. Rendőr legyen a talpán - főleg az 1990 után gyártott típusoknál -, aki a hangból és a méretből megállapítja, hogy mekkora motor berreg a robogóban. A közeg, ha nem akarja elhinni az adásvételin szereplő 50 köbcentis kategóriát, nem tehet mást, mint vizsgálatra kötelezi a tulajdonost. A hivatal egy hónap múlva reagál az ügyre, addigra a tulajdonos persze rég eladta a robogót, vagy egyszerűen kivitte az országból, s ezzel az eljárás le is zárul.

Czifrik Balázs

Történet

Jean Perraux francia mérnök készített először 1868-ban egy kétkerekű, gőzzel hajtott önjárót. Ezt a szerkezetet a túlhevített gőz és a spirituszpára tartotta üzemben. Az első szabadalmaztatott motor Gottlieb Daimler német lakatos-mester nevéhez kötődik. Ez a gép 1883-ban 12 km/óra sebességgel hasított.

Az első magyar motort Lőrincz Béla alkotta meg, amit a mechanikus kisiparos 1922-ben fejlesztett ki, és az EMAG gyár gyártotta. A gyár hamarosan belebukott a vállalkozásba, nem így a Méray fivérek, akik egy városmajori pincehelyiségben barkácsolták össze modelljüket, amit nagyban a NOVA gyár dobott piacra, sikerrel.

Segédmotorokat a csepeli Weiss Manfréd kezdett gyártani és forgalmazni. A gépek francia licenc alapján készültek, berúgókar és sebességváltó nélkül. Aztán 1945 után a Csepel Művek ráállt a Pannoniára, majd a Pannira, de létezett egy Berva nevű moped is 50 köbcentis kiszerelésben.

A többi gépet már saját tapasztalatból is ismerhetjük. A Jawa, a Babetta, a Komár, a Romet, a Riga és a Verhovina a hetvenes-nyolcvanas években nagy népszerűségnek örvendett, de elitnek leginkább az endékás Simson számított.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.