Az élet oly nehéz - Szumó Eb

Sport

Sorrendben immár a második évben is hazánk rendezhette meg a soros amatőr szumó-Európa-bajnokságot - ezúttal stílusosan Visegrád volt a helyszín. Bár a közönség nem tüntetett tömeges jelenlétével, ám a választott kevesek végül büntetésből négyszer hallgathatták meg a maga korát jelentősen túlélt szovjet himnuszt.

Sorrendben immár a második évben is hazánk rendezhette meg a soros amatőr szumó-Európa-bajnokságot - ezúttal stílusosan Visegrád volt a helyszín. Bár a közönség nem tüntetett tömeges jelenlétével, ám a választott kevesek végül büntetésből négyszer hallgathatták meg a maga korát jelentősen túlélt szovjet himnuszt.

Kevesen tudják, hogy immár nálunk is virágzó szumóélet zajlik, versenyzőink évről évre egyre jobb eredményeket érnek el a világversenyeken, sőt akad olyan magyar (Tóth Attila), aki neves japán szumóiskola növendéke, s a legjobb úton halad afelé, hogy sikeres profi versenyző lehessen a sportág őshazájában.

Tavaly Szolnok adott otthont az amatőr Eb-nek (az esemény a jelenlegi sportági elnök szerint sportszakmai sikert és jelentős anyagi buktát hozott), az idén viszont a visegrádi vár alatt, csaknem a Duna-parton felállított sátorban zajlottak a küzdelmek - körülbelül ott, ahol egykor Toldi intézte el Holubárt, a csalárd cseh vitézt. Az induló országok száma csaknem kéttucatnyi - a néha már nehezen azonosítható zászlók alapján a tradicionális sportnemzeteken kívül jelenlétükkel tüntetnek a szovjet utódállamok: a grúzok, a moldávok, az észtek, az ukránok - és persze az oroszok is. Korábban megszerzett, alaptalan előítéleteink mintegy azt mondatják velünk, megint mindent az oroszok fognak nyerni, ám a kép nem ennyire egyszerű. Szombaton például a népszerű, világversenyeken számos érmet szerző egykori birkózó, a nem éppen szumós alkatú, klasszikusan atletikus Bárdosi Sándor nyeri a plusz 85 kilogrammos kategóriát - a profi szumóhoz szokott nézőnek ez furcsa, elvégre ott csak egy súlycsoport van: a plusz végtelen, aki meg méreten aluli, azt gyorsan elnyomják a nagyok. No, de a zárónapra maradnak az úgynevezett open kategória egyéni és csoportküzdelmei - itt azután tényleg nincs határ, ráadásul naiv hitünk is azt mondatja velünk: ha egy országban a nagyobb merítés folytán több a böhöm ember, úgy a győztes nagy valószínűséggel onnan kerül ki, pláne, ha mindig élenjártak a tradicionális küzdősportokban.

Az orosz gőzhenger

Az amatőr szumó szabályai egyszerűek - különösen más küzdősportokkal összehasonlítva, ahol szinte korlátlanul érvényesülhet a bírói elfogultság és önkény. Itt adott egy döngölt agyagemelvény (dohyo), rajta egy nagyjából négy és fél méteres, rizsháncsból készült kör (shobu-dawara) - ezen belül dől el a küzdelem, legfeljebb három perc alatt (különben újra kezdik a meccset). Alapállapotban mindkét versenyző keze a földön, s kitartóan szuggerálják egymást, míg fel nem hangzik a "Hakkeyoi!" vezényszó, amire lendületből egymásnak rontanak. Egy-egy páros küzdelem többnyire gyorsan eldől, egy percnél hosszabb ütközet már kivételes taktikai csatát jelez - az veszít, akit kitolnak a körből, vagy aki a talpán kívül más testtájával is érinti a földet. Sajnos ki kell ábrándítanunk a hagyományos, nagy népszerűségnek örvendő honi thai boksz elkötelezett rajongóit/művelőit: a szumóban tilos ököllel ütni, ujjakkal szúrni, hasba vagy mellbe rúgni az ellenfelet, hajat húzni, fojtogatni, a mawashi (a szumóöv) első vagy hátsó részét fogni, ujjakat tördelni, harapni, továbbá lendített kézzel pofont adni. Bár a szabályok explicite nem tiltják, de nyilvánvaló, hogy törött sörösüveggel, viperával és pillangókéssel sem szabad ellenfelünkre támadni, nem is szólva a bárdról és a fokosról - elvégre ez sportrendezvény és nem a megyei bíróság.

A férfi- és a női csapatverseny megtekintése nyomán lassan megismerkedünk a sportág élvonalában honos taktikai/stratégiai eszközökkel. Van, aki kíméletlenül kihasználja fizikai erejét, és tol, mint egy földgyalu, míg mások, hogy úgy mondjuk, súlyt helyeznek a technikai elemekre, s megpróbálják eldobni ellenfelüket. Az egyik legnehezebb, ugyanakkor tán legszebb módszer, ha engedjük, hogy vetélytársunkat a saját lendülete vigye a bukásba - ehhez az utolsó pillanatban kell ellépni vagy ráadásul még dobni is egyet rajta -, ami száztizenöt kiló fölött már nem is oly egyszerű. Annyi biztos, hogy a mieink a csapatmeccseken is remekül helytállnak, a háromfős férfiválogatottat szokás szerint csak az elődöntőben állítják meg a hegyomlás méretű oroszok (a bronzmeccset azért szépen, technikásan hozzuk).

A magyar szumósnők úgy jutnak el a döntőig, hogy erőfölényüket érvényesítve valósággal feltörlik az ellenfelekkel a küzdőteret (a magunk részéről kifejezetten sajnáljuk azt a holland versenyzőnőt, aki úgy néz ki, mintha frissen állt volna át a durva cuccozásról a szumóra). A döntőben azután érvényesül a turáni átok: a kurszki katlan borzalmait idéző brutális anyagcsata végén kiderül, hogy a mozgó orosz szekrények előtt nincs akadály. Az eredményhirdetés zenei részének monotonitása valósággal gyomron üti az embert: jelentős dezsavűt ébresztve, tizenöt év után ismét, egymás után négyszer hallgatjuk meg az Alekszandrov-féle tradicionális szovjet (s Putyin óta egyben orosz) himnusz instrumentális, ám beloopolva végtelenített verzióját. Míg az egykor szövetségbe forrt, ma már többnyire szabad köztársaságok (meg a többi nációk) versenyzői jórészt eloszlanak a terjedelmes sörsátorban, magunk csenevész termetünk miatti szégyenünkben kiadós, házias táplálék után nézünk. Sajnálattal kell megállapítanunk: még egy terjedelmes húsos levesfazék és egy adag kapros-túrós nokedlival garnírozott tejfölös csirkepaprikás rendszerbe való betöltése után sem mondhatjuk el: legalább az alapozáson túljutottunk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.