Az élet oly nehéz - Szumó Eb

Sport

Sorrendben immár a második évben is hazánk rendezhette meg a soros amatőr szumó-Európa-bajnokságot - ezúttal stílusosan Visegrád volt a helyszín. Bár a közönség nem tüntetett tömeges jelenlétével, ám a választott kevesek végül büntetésből négyszer hallgathatták meg a maga korát jelentősen túlélt szovjet himnuszt.

Sorrendben immár a második évben is hazánk rendezhette meg a soros amatőr szumó-Európa-bajnokságot - ezúttal stílusosan Visegrád volt a helyszín. Bár a közönség nem tüntetett tömeges jelenlétével, ám a választott kevesek végül büntetésből négyszer hallgathatták meg a maga korát jelentősen túlélt szovjet himnuszt.

Kevesen tudják, hogy immár nálunk is virágzó szumóélet zajlik, versenyzőink évről évre egyre jobb eredményeket érnek el a világversenyeken, sőt akad olyan magyar (Tóth Attila), aki neves japán szumóiskola növendéke, s a legjobb úton halad afelé, hogy sikeres profi versenyző lehessen a sportág őshazájában.

Tavaly Szolnok adott otthont az amatőr Eb-nek (az esemény a jelenlegi sportági elnök szerint sportszakmai sikert és jelentős anyagi buktát hozott), az idén viszont a visegrádi vár alatt, csaknem a Duna-parton felállított sátorban zajlottak a küzdelmek - körülbelül ott, ahol egykor Toldi intézte el Holubárt, a csalárd cseh vitézt. Az induló országok száma csaknem kéttucatnyi - a néha már nehezen azonosítható zászlók alapján a tradicionális sportnemzeteken kívül jelenlétükkel tüntetnek a szovjet utódállamok: a grúzok, a moldávok, az észtek, az ukránok - és persze az oroszok is. Korábban megszerzett, alaptalan előítéleteink mintegy azt mondatják velünk, megint mindent az oroszok fognak nyerni, ám a kép nem ennyire egyszerű. Szombaton például a népszerű, világversenyeken számos érmet szerző egykori birkózó, a nem éppen szumós alkatú, klasszikusan atletikus Bárdosi Sándor nyeri a plusz 85 kilogrammos kategóriát - a profi szumóhoz szokott nézőnek ez furcsa, elvégre ott csak egy súlycsoport van: a plusz végtelen, aki meg méreten aluli, azt gyorsan elnyomják a nagyok. No, de a zárónapra maradnak az úgynevezett open kategória egyéni és csoportküzdelmei - itt azután tényleg nincs határ, ráadásul naiv hitünk is azt mondatja velünk: ha egy országban a nagyobb merítés folytán több a böhöm ember, úgy a győztes nagy valószínűséggel onnan kerül ki, pláne, ha mindig élenjártak a tradicionális küzdősportokban.

Az orosz gőzhenger

Az amatőr szumó szabályai egyszerűek - különösen más küzdősportokkal összehasonlítva, ahol szinte korlátlanul érvényesülhet a bírói elfogultság és önkény. Itt adott egy döngölt agyagemelvény (dohyo), rajta egy nagyjából négy és fél méteres, rizsháncsból készült kör (shobu-dawara) - ezen belül dől el a küzdelem, legfeljebb három perc alatt (különben újra kezdik a meccset). Alapállapotban mindkét versenyző keze a földön, s kitartóan szuggerálják egymást, míg fel nem hangzik a "Hakkeyoi!" vezényszó, amire lendületből egymásnak rontanak. Egy-egy páros küzdelem többnyire gyorsan eldől, egy percnél hosszabb ütközet már kivételes taktikai csatát jelez - az veszít, akit kitolnak a körből, vagy aki a talpán kívül más testtájával is érinti a földet. Sajnos ki kell ábrándítanunk a hagyományos, nagy népszerűségnek örvendő honi thai boksz elkötelezett rajongóit/művelőit: a szumóban tilos ököllel ütni, ujjakkal szúrni, hasba vagy mellbe rúgni az ellenfelet, hajat húzni, fojtogatni, a mawashi (a szumóöv) első vagy hátsó részét fogni, ujjakat tördelni, harapni, továbbá lendített kézzel pofont adni. Bár a szabályok explicite nem tiltják, de nyilvánvaló, hogy törött sörösüveggel, viperával és pillangókéssel sem szabad ellenfelünkre támadni, nem is szólva a bárdról és a fokosról - elvégre ez sportrendezvény és nem a megyei bíróság.

A férfi- és a női csapatverseny megtekintése nyomán lassan megismerkedünk a sportág élvonalában honos taktikai/stratégiai eszközökkel. Van, aki kíméletlenül kihasználja fizikai erejét, és tol, mint egy földgyalu, míg mások, hogy úgy mondjuk, súlyt helyeznek a technikai elemekre, s megpróbálják eldobni ellenfelüket. Az egyik legnehezebb, ugyanakkor tán legszebb módszer, ha engedjük, hogy vetélytársunkat a saját lendülete vigye a bukásba - ehhez az utolsó pillanatban kell ellépni vagy ráadásul még dobni is egyet rajta -, ami száztizenöt kiló fölött már nem is oly egyszerű. Annyi biztos, hogy a mieink a csapatmeccseken is remekül helytállnak, a háromfős férfiválogatottat szokás szerint csak az elődöntőben állítják meg a hegyomlás méretű oroszok (a bronzmeccset azért szépen, technikásan hozzuk).

A magyar szumósnők úgy jutnak el a döntőig, hogy erőfölényüket érvényesítve valósággal feltörlik az ellenfelekkel a küzdőteret (a magunk részéről kifejezetten sajnáljuk azt a holland versenyzőnőt, aki úgy néz ki, mintha frissen állt volna át a durva cuccozásról a szumóra). A döntőben azután érvényesül a turáni átok: a kurszki katlan borzalmait idéző brutális anyagcsata végén kiderül, hogy a mozgó orosz szekrények előtt nincs akadály. Az eredményhirdetés zenei részének monotonitása valósággal gyomron üti az embert: jelentős dezsavűt ébresztve, tizenöt év után ismét, egymás után négyszer hallgatjuk meg az Alekszandrov-féle tradicionális szovjet (s Putyin óta egyben orosz) himnusz instrumentális, ám beloopolva végtelenített verzióját. Míg az egykor szövetségbe forrt, ma már többnyire szabad köztársaságok (meg a többi nációk) versenyzői jórészt eloszlanak a terjedelmes sörsátorban, magunk csenevész termetünk miatti szégyenünkben kiadós, házias táplálék után nézünk. Sajnálattal kell megállapítanunk: még egy terjedelmes húsos levesfazék és egy adag kapros-túrós nokedlival garnírozott tejfölös csirkepaprikás rendszerbe való betöltése után sem mondhatjuk el: legalább az alapozáson túljutottunk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.