Az élet oly nehéz - Szumó Eb

Sport

Sorrendben immár a második évben is hazánk rendezhette meg a soros amatőr szumó-Európa-bajnokságot - ezúttal stílusosan Visegrád volt a helyszín. Bár a közönség nem tüntetett tömeges jelenlétével, ám a választott kevesek végül büntetésből négyszer hallgathatták meg a maga korát jelentősen túlélt szovjet himnuszt.

Sorrendben immár a második évben is hazánk rendezhette meg a soros amatőr szumó-Európa-bajnokságot - ezúttal stílusosan Visegrád volt a helyszín. Bár a közönség nem tüntetett tömeges jelenlétével, ám a választott kevesek végül büntetésből négyszer hallgathatták meg a maga korát jelentősen túlélt szovjet himnuszt.

Kevesen tudják, hogy immár nálunk is virágzó szumóélet zajlik, versenyzőink évről évre egyre jobb eredményeket érnek el a világversenyeken, sőt akad olyan magyar (Tóth Attila), aki neves japán szumóiskola növendéke, s a legjobb úton halad afelé, hogy sikeres profi versenyző lehessen a sportág őshazájában.

Tavaly Szolnok adott otthont az amatőr Eb-nek (az esemény a jelenlegi sportági elnök szerint sportszakmai sikert és jelentős anyagi buktát hozott), az idén viszont a visegrádi vár alatt, csaknem a Duna-parton felállított sátorban zajlottak a küzdelmek - körülbelül ott, ahol egykor Toldi intézte el Holubárt, a csalárd cseh vitézt. Az induló országok száma csaknem kéttucatnyi - a néha már nehezen azonosítható zászlók alapján a tradicionális sportnemzeteken kívül jelenlétükkel tüntetnek a szovjet utódállamok: a grúzok, a moldávok, az észtek, az ukránok - és persze az oroszok is. Korábban megszerzett, alaptalan előítéleteink mintegy azt mondatják velünk, megint mindent az oroszok fognak nyerni, ám a kép nem ennyire egyszerű. Szombaton például a népszerű, világversenyeken számos érmet szerző egykori birkózó, a nem éppen szumós alkatú, klasszikusan atletikus Bárdosi Sándor nyeri a plusz 85 kilogrammos kategóriát - a profi szumóhoz szokott nézőnek ez furcsa, elvégre ott csak egy súlycsoport van: a plusz végtelen, aki meg méreten aluli, azt gyorsan elnyomják a nagyok. No, de a zárónapra maradnak az úgynevezett open kategória egyéni és csoportküzdelmei - itt azután tényleg nincs határ, ráadásul naiv hitünk is azt mondatja velünk: ha egy országban a nagyobb merítés folytán több a böhöm ember, úgy a győztes nagy valószínűséggel onnan kerül ki, pláne, ha mindig élenjártak a tradicionális küzdősportokban.

Az orosz gőzhenger

Az amatőr szumó szabályai egyszerűek - különösen más küzdősportokkal összehasonlítva, ahol szinte korlátlanul érvényesülhet a bírói elfogultság és önkény. Itt adott egy döngölt agyagemelvény (dohyo), rajta egy nagyjából négy és fél méteres, rizsháncsból készült kör (shobu-dawara) - ezen belül dől el a küzdelem, legfeljebb három perc alatt (különben újra kezdik a meccset). Alapállapotban mindkét versenyző keze a földön, s kitartóan szuggerálják egymást, míg fel nem hangzik a "Hakkeyoi!" vezényszó, amire lendületből egymásnak rontanak. Egy-egy páros küzdelem többnyire gyorsan eldől, egy percnél hosszabb ütközet már kivételes taktikai csatát jelez - az veszít, akit kitolnak a körből, vagy aki a talpán kívül más testtájával is érinti a földet. Sajnos ki kell ábrándítanunk a hagyományos, nagy népszerűségnek örvendő honi thai boksz elkötelezett rajongóit/művelőit: a szumóban tilos ököllel ütni, ujjakkal szúrni, hasba vagy mellbe rúgni az ellenfelet, hajat húzni, fojtogatni, a mawashi (a szumóöv) első vagy hátsó részét fogni, ujjakat tördelni, harapni, továbbá lendített kézzel pofont adni. Bár a szabályok explicite nem tiltják, de nyilvánvaló, hogy törött sörösüveggel, viperával és pillangókéssel sem szabad ellenfelünkre támadni, nem is szólva a bárdról és a fokosról - elvégre ez sportrendezvény és nem a megyei bíróság.

A férfi- és a női csapatverseny megtekintése nyomán lassan megismerkedünk a sportág élvonalában honos taktikai/stratégiai eszközökkel. Van, aki kíméletlenül kihasználja fizikai erejét, és tol, mint egy földgyalu, míg mások, hogy úgy mondjuk, súlyt helyeznek a technikai elemekre, s megpróbálják eldobni ellenfelüket. Az egyik legnehezebb, ugyanakkor tán legszebb módszer, ha engedjük, hogy vetélytársunkat a saját lendülete vigye a bukásba - ehhez az utolsó pillanatban kell ellépni vagy ráadásul még dobni is egyet rajta -, ami száztizenöt kiló fölött már nem is oly egyszerű. Annyi biztos, hogy a mieink a csapatmeccseken is remekül helytállnak, a háromfős férfiválogatottat szokás szerint csak az elődöntőben állítják meg a hegyomlás méretű oroszok (a bronzmeccset azért szépen, technikásan hozzuk).

A magyar szumósnők úgy jutnak el a döntőig, hogy erőfölényüket érvényesítve valósággal feltörlik az ellenfelekkel a küzdőteret (a magunk részéről kifejezetten sajnáljuk azt a holland versenyzőnőt, aki úgy néz ki, mintha frissen állt volna át a durva cuccozásról a szumóra). A döntőben azután érvényesül a turáni átok: a kurszki katlan borzalmait idéző brutális anyagcsata végén kiderül, hogy a mozgó orosz szekrények előtt nincs akadály. Az eredményhirdetés zenei részének monotonitása valósággal gyomron üti az embert: jelentős dezsavűt ébresztve, tizenöt év után ismét, egymás után négyszer hallgatjuk meg az Alekszandrov-féle tradicionális szovjet (s Putyin óta egyben orosz) himnusz instrumentális, ám beloopolva végtelenített verzióját. Míg az egykor szövetségbe forrt, ma már többnyire szabad köztársaságok (meg a többi nációk) versenyzői jórészt eloszlanak a terjedelmes sörsátorban, magunk csenevész termetünk miatti szégyenünkben kiadós, házias táplálék után nézünk. Sajnálattal kell megállapítanunk: még egy terjedelmes húsos levesfazék és egy adag kapros-túrós nokedlival garnírozott tejfölös csirkepaprikás rendszerbe való betöltése után sem mondhatjuk el: legalább az alapozáson túljutottunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.