"Szívemből úsztam"

Alexander Dale Oen (1985-2012)

  • Pásztory Dóra
  • 2012. június 10.

Sport

A világbajnok mellúszót május elsején holtan találta csapattársa a flagstaffi magaslati edzőtábor zuhanyzójában. A vizsgálatok még tartanak, de valószínűleg hirtelen szívhalál okozta a mindössze 26 éves sportoló halálát. Három hónappal a londoni olimpia előtt Norvégia nemcsak legnagyobb aranyesélyesét vesztette el, de nemzeti hősét is.

Ha Norvégiában azt mondja egy kisfiú, "olimpiai bajnok akarok lenni", általában a téli olimpiára gondol, lévén a skandináv ország sportolói több mint kétszer annyi érmet szereztek a téli, mint a nyári játékokon: 303-at a 144-el szemben. Úszásban eddig mindössze kettő sikerült - egy ezüst és egy bronz -, mindkettő Pekingben.

Alexander Dale Oen tehát sporttörténelmet írt, amikor 2008-ban ezüstérmes lett 100 mellen; ráadásul tavaly megszerezte első világbajnoki címét is. Feltűnése előtt az úszás mint versenysport gyakorlatilag nem létezett Norvégiában.

Gyurta Dániel riválisaként jól ismertük, az utóbbi években szinte bérelt helye volt valamelyik mellúszószám dobogóján. De tavaly már drukkoltunk is neki: amikor három nappal a 77 áldozatot követelő, az egész világot megrázó norvégiai mészárlás után belépett a sanghaji medencetérbe, és a melegítőjén lévő norvég zászlót mutatta a kamerának, majd rajtkőre állt, látszott rajta, hogy olyan pluszerő hajtja, amivel azon a napon senki nem tudja felvenni a versenyt. Uralta a teljes távot, és a célba érkezés után is minden mozdulatában benne volt, hogy ez most egyáltalán nem róla szólt. "Ma sokkal inkább a szívemből úsztam, mint technikából" - mondta a verseny végén, három nappal Anders Behring Breivik ámokfutása után.

A férfiak mellúszómezőnye tele van klasszisokkal, minél rövidebb a táv, annál nagyobb lutri, ki csap elsőként a célba. Ennek ellenére mondhatjuk: Londonban, 100 méteren Dale Oen lett volna a favorit. Még úgy is, hogy felkészülését vállsérülés nehezítette. Jó formában érezte magát, és néhány nappal a halála előtt is optimistán nyilatkozott.

A norvég úszóválogatott négy hetet töltött a flagstaffi magaslati edzőtáborban. Mivel csak két nap volt hátra, hétfőn már könnyített edzéssel készültek a hazaútra. Napközben golfozással ellensúlyozták a vizes edzések monotonitását. Semmilyen jel nem utalt a tragédia közelségére. Dale Oen tizedszer volt itt, szinte hazajárt az arizonai kisvárosba - élsportolóknak a felkészülés szerves része a magaslati edzés. Az 1500-3000 méteren végzett edzésmunka növeli a hemoglobinszintet, a vérmennyiséget, a vörösvérsejtek számát, a vitálkapacitást, javítja a tüdő és izomzat vérellátottságát. A teljesítőképesség normál légnyomáson átmenetileg javul, mert az erőkifejtés feltételei kedvezőbbek.

Az idei felkészülési ciklusban Dale Oen a magyar úszóválogatott által is rendszeresen látogatott Sierra Nevadában is töltött néhány hetet, ritkább levegőjű magasságban, így elég nyilvánvaló, hogy a körülmények nem játszottak szerepet a halálában. A boncolás és a halál pontos okának feltárása még mindig tart, várhatóan nyolc hét múlva kaphatunk valaminő választ az ilyen esetekben oly sokszor elhangzó "miért?" kérdésre.

Arra a nagyon fájdalmas "miértre", amit négy éve, 24 nappal a pekingi olimpia előtt egész Magyarország ismételgetett, amikor Kolonics Györgyöt veszítettük el.

Az edzések intenzitása a nagy versenyek közeledtével nő. Az erőnléti, állóképességet javító alapozó munka befejeződik, és megkezdődnek a magas pulzusszámon zajló, gyorsító edzések. Van-e összefüggés a felkészülés utolsó szakasza és a hirtelen szívhalál között? Állhat-e a túledzettség vagy az élsportolók életét befolyásoló más tényező a halálesetek mögött?

A szív- és érrendszeri megbetegedések a világon az első számú haláloknak számítanak, évente több mint hétmillióan halnak meg ilyen típusú betegségekben, Magyarországon naponta hetvenen. Mégis érthetetlen, elfogadhatatlan, megmagyarázhatatlan, amikor egy látszólag egészséges, energiával teli sportoló összeesik és meghal.

Bármi derül ki két hónap múlva, a vizsgálatok befejeztével, egészen biztos, hogy az olimpia legszomorúbb eredményhirdetése a 100 méteres férfimellúszásé lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.