Foci Eb

Tét nélkül

Sport

Napra pontosan harminc éve játszottuk az utolsó tétmeccsünket. Legalábbis Mélyi József szerint.

A második világháború előtti tíz év labdarúgását nevezhetnénk már modern futballnak, mert létezett világbajnokság, tisztázódni kezdtek a profi-amatőr viszonylatok, és nagyjából globálissá vált a játék, de az 1939 és 1949 közti űrt követően, az ötvenes évektől kezdve mégis minden más lett.

Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a modern futball körülbelül hatvanéves. Ha elvetemült módon még azt is állítjuk, hogy éppen hatvanéves a modern labdarúgás, akkor azzal meg azt mondjuk, hogy a történet kezdetén mi voltunk a csúcson: 1952 nyarán Magyarország nemzeti csapatának legyőzése minden válogatott számára hatalmas dicsőséget jelentett volna.
Ennek a hatvan évvel ezelőtti állapotnak azonban a mára vonatkoztatva nincs semmilyen relevanciája. Főleg akkor jelenthetjük ezt ki, ha belegondolunk, hogy a magyar labdarúgó-válogatott napra pontosan harminc éve nem játszott valódi tétmeccset.

Tétmeccsnek ebben a rendszerben azt a mérkőzést nevezem, amelyen valamilyen továbbjutás múlik, selejtezőcsoportból, pótselejtezőből, negyeddöntőből, elődöntőből, akárhonnan, egészen a döntő elvesztésééig. Amikor egyetlen meccsen múlik minden. Nem kettőn, egyen. Ha szigorúan vesszük, persze azóta is voltak tétmeccseink, többek között ’86-ban a franciák elleni csoportmérkőzés, vagy ’97-ben a jugoszlávok elleni pótselejtező visszavágója, de ezekről tudjuk, hogy közük nem volt már az igazi téthez. Az utolsó valódi tétmeccset a belgák ellen játszottuk 1982. június 22-én Elchében, a spanyolországi világbajnokság csoportmeccsén. [Vezette White (angol), gólszerzők: Varga (28.), illetve Czerniatynski (76.).] A végeredmény 1-1 lett, a csoportból nem jutottunk tovább.

Irapuato,1986.június 2.


Irapuato, 1986. június 2.

Fotó: MTI

 

A száraz tényeken túl onnan lehet megismerni a tétmeccset, hogy csak az tud igazán fájni. Ezen kívül csakis tétmeccshez kapcsolódhat a „pedig, ha akkor” kezdetű mondat, kizárólag a tétmeccsnek vannak magasztos és hősies pillanatai, a sors csakis tétmeccsen lehet igazságtalan. Az utóbbi harminc évben viszont a tétmeccs az, amit a kézilabdázók és a pólósok játszanak; a magyar labdarúgó-válogatott tétmeccseire már alig emlékszik valaki. Ha a magyar lakosság átlagéletkorát nézem, akkor az utcán statisztikailag járkálva kijelenthető, hogy a szembejövő emberek fele nem láthatott soha magyar tétmeccset.

Pedig 1982 előtt harminc éven át szinte folyamatosan ott volt a tét, az elején a legnagyobb, aztán egyre kisebb. A magyar futball történetét ebben az időszakban a tétmeccsek keretében vesztünket okozó játékosok névsorával is le lehetne írni: Rahn, Medwin, Schrojf, Amancio, Parkujan (aztán a csehszlovákok), Konykov, Edström, és végül a belga Czerniatynski. Utóbbi tulajdonképpen igencsak közepes játékos volt, belga színekben szinte egyetlen hőstette a magyarok elleni meccshez fűződik, az is lehet, hogy már csak mi emlékszünk rá.

Most újra megnéztem a meccs összefoglalóját, és még az emlékeimnél is szerencsétlenebb volt az egyenlítő gól, még bénábbak a helyzetbe került magyar csatárok, még vérlázítóbb, ahogy Pfaff letarolta Fazekast. De annak ellenére felidéződött bennem az akkori feszültség, hogy már a másodpercekkel korábbi mozdulatokból tudtam, mi fog történni. Most jöhetne valamilyen szentimentális kanyar mások Eb-tétmeccseiről meg az elkövetkező harminc évről, de az elmúlt évtizedek alatt, ha valami kiirtódott bennem a magyar futballal kapcsolatban, az a szentimentalitás. Bár ahhoz is kell egy jó adag érzelmesség, hogy leírjam: harminc évvel ezelőtt majdnem ötven percig rendben volt a világ.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.