Foci Eb

Tét nélkül

Sport

Napra pontosan harminc éve játszottuk az utolsó tétmeccsünket. Legalábbis Mélyi József szerint.

A második világháború előtti tíz év labdarúgását nevezhetnénk már modern futballnak, mert létezett világbajnokság, tisztázódni kezdtek a profi-amatőr viszonylatok, és nagyjából globálissá vált a játék, de az 1939 és 1949 közti űrt követően, az ötvenes évektől kezdve mégis minden más lett.

Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a modern futball körülbelül hatvanéves. Ha elvetemült módon még azt is állítjuk, hogy éppen hatvanéves a modern labdarúgás, akkor azzal meg azt mondjuk, hogy a történet kezdetén mi voltunk a csúcson: 1952 nyarán Magyarország nemzeti csapatának legyőzése minden válogatott számára hatalmas dicsőséget jelentett volna.
Ennek a hatvan évvel ezelőtti állapotnak azonban a mára vonatkoztatva nincs semmilyen relevanciája. Főleg akkor jelenthetjük ezt ki, ha belegondolunk, hogy a magyar labdarúgó-válogatott napra pontosan harminc éve nem játszott valódi tétmeccset.

Tétmeccsnek ebben a rendszerben azt a mérkőzést nevezem, amelyen valamilyen továbbjutás múlik, selejtezőcsoportból, pótselejtezőből, negyeddöntőből, elődöntőből, akárhonnan, egészen a döntő elvesztésééig. Amikor egyetlen meccsen múlik minden. Nem kettőn, egyen. Ha szigorúan vesszük, persze azóta is voltak tétmeccseink, többek között ’86-ban a franciák elleni csoportmérkőzés, vagy ’97-ben a jugoszlávok elleni pótselejtező visszavágója, de ezekről tudjuk, hogy közük nem volt már az igazi téthez. Az utolsó valódi tétmeccset a belgák ellen játszottuk 1982. június 22-én Elchében, a spanyolországi világbajnokság csoportmeccsén. [Vezette White (angol), gólszerzők: Varga (28.), illetve Czerniatynski (76.).] A végeredmény 1-1 lett, a csoportból nem jutottunk tovább.

Irapuato,1986.június 2.


Irapuato, 1986. június 2.

Fotó: MTI

 

A száraz tényeken túl onnan lehet megismerni a tétmeccset, hogy csak az tud igazán fájni. Ezen kívül csakis tétmeccshez kapcsolódhat a „pedig, ha akkor” kezdetű mondat, kizárólag a tétmeccsnek vannak magasztos és hősies pillanatai, a sors csakis tétmeccsen lehet igazságtalan. Az utóbbi harminc évben viszont a tétmeccs az, amit a kézilabdázók és a pólósok játszanak; a magyar labdarúgó-válogatott tétmeccseire már alig emlékszik valaki. Ha a magyar lakosság átlagéletkorát nézem, akkor az utcán statisztikailag járkálva kijelenthető, hogy a szembejövő emberek fele nem láthatott soha magyar tétmeccset.

Pedig 1982 előtt harminc éven át szinte folyamatosan ott volt a tét, az elején a legnagyobb, aztán egyre kisebb. A magyar futball történetét ebben az időszakban a tétmeccsek keretében vesztünket okozó játékosok névsorával is le lehetne írni: Rahn, Medwin, Schrojf, Amancio, Parkujan (aztán a csehszlovákok), Konykov, Edström, és végül a belga Czerniatynski. Utóbbi tulajdonképpen igencsak közepes játékos volt, belga színekben szinte egyetlen hőstette a magyarok elleni meccshez fűződik, az is lehet, hogy már csak mi emlékszünk rá.

Most újra megnéztem a meccs összefoglalóját, és még az emlékeimnél is szerencsétlenebb volt az egyenlítő gól, még bénábbak a helyzetbe került magyar csatárok, még vérlázítóbb, ahogy Pfaff letarolta Fazekast. De annak ellenére felidéződött bennem az akkori feszültség, hogy már a másodpercekkel korábbi mozdulatokból tudtam, mi fog történni. Most jöhetne valamilyen szentimentális kanyar mások Eb-tétmeccseiről meg az elkövetkező harminc évről, de az elmúlt évtizedek alatt, ha valami kiirtódott bennem a magyar futballal kapcsolatban, az a szentimentalitás. Bár ahhoz is kell egy jó adag érzelmesség, hogy leírjam: harminc évvel ezelőtt majdnem ötven percig rendben volt a világ.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.