HEGYMENET melléklet - Természetjárás és ideológia

„Védte őket a lángszavú párt”

  • - legát -
  • 2015. november 15.

Sport

A hatvanas évek elején a túravezetőknek nemcsak az erdők-hegyek szépségére kellett gondolniuk, hanem az ifjúság nevelésére is.

A kiránduló kommunisták legendája 1956 után szökkent szárba, amikor a rendszert új hősökkel próbálták népszerűsíteni. Ekkortól a munkaversenyek nagymenői helyett valódi mártírok, fiatalon elhunyt kommunisták váltak hivatalos példaképpé. Különösen az újonnan megalakult ifjúsági szervezet, a Kommunista Ifjúsági Szövetség propagandájában, illetve a még fiatalabbak, a gyerekek körében.

„Lent, hol a tölgyek őrzik a völgyet, / Kúszik az erdei út. / Átszeli bújva, újra meg újra / Körben a völgykoszorút, / Ott a mélyben a völgykoszorút. // KIMSZ-esek vágtak hajdan e tájnak, / Élükön Ságvári járt. / Hősies tettre, harcra nevelte / Őket a lángszavú párt, / Védte őket a lángszavú párt.” Az 1959-ben megjelent 111 dal úttörőknek című daloskönyvben jelent meg először Szabó Ferenc–Kapuvári Béla Csillebérc című műve. A drámai hangvételű úttörővasutas-nóta a kiránduló illegális kommunisták emlékét zengi, és arra figyelmeztet, hogy a természetjárás sem csak felhőtlen móka és kacagás. De nem csak a mártírok emléke miatt! A hivatalos és nem hivatalos csatornákon a hatvanas évek elejéig az járta, hogy az ellenforradalmárok az erdőkben, hegyekben bujkálnak és rosszban sántikálnak. Ha megnézzük az 1957–1962 közötti rendőrségi híradásokat, szinte bizonyos, hogy ha egy bűnözőt valahol a természetben fogtak el, akkor előkerült az ellenforradalmi szervezkedés (vagy legalább a disszidálás) vádja is. Persze senki nem várta el az ifjúkommunistáktól, pláne az úttörőktől, hogy túráik során ellenforradalmárokat leplezzenek le. A hősi elődökre viszont kötelező volt emlékezni. Az iskolákban, a munkahelyeken, a sportversenyeken s a kirándulások alkalmával is.

 

Nevelni, nevelni, nevelni

„Az ellenforradalom után a KISZ vezetői felismerték a természetjárás közösségformáló jelentőségét, és igen határozott propagandát indítottak a természetjárás népszerűsítése érdekében. Rövid idő alatt az ifjúság széles tömegei csatlakoztak a mozgalomhoz” – írta 1962-ben a Turista című lap, a „közösségformálás” pedig azt jelentette, hogy még a természetjárásban is az lett a legfontosabb, hogy szervezett formában és felügyelet alatt történjen. Ám nem akarták ugyanazt a hibát sem elkövetni, amit a KISZ elődszervezete, a Dolgozók Ifjúsági Szövetsége, amely „a rétegpolitikát elhanyagolta, a mozgalmi munkája elszürkült, az ifjúság számára idegen lett”, és ezért egy sor olyan dolgot kezdeményeztek, amelyeknél az ideológiai nevelés helyébe a „fiatalok természetes versengési vágya” lépett. Az építőtáboroktól kezdve a történelmi vetélkedőkön át a mindenféle sportversenyekig, sőt a világ legbékésebb foglalatosságának tűnő természetjárás esetében is az volt lényeg, hogy „a fiatalságban élő küzdőszellem levezetésére kitűnő lehetőségeket nyújtsanak” – hogy egy túravezető-pedagógus 1963-as olvasói levelét idézzük. Ezzel nem is lett volna baj, ám amikor ugyanitt azt olvashatjuk, hogy „nevelési szempontból a gyerekek megfigyelése értékes adatokat nyújthat a pedagógusnak, s hozzájárulhat az ifjúsági természetjárás célja, a szocialista ember formálásához”, eléggé világosan látszik, hogy mire ment ki a játék.

A természetjárás iránti kezdeti érdektelenséget pár év alatt azzal sikerült leküzdeni, hogy az államkassza – akárcsak a tömegsport esetében – hatalmas pénzekkel kezdte támogatni a kirándulómozgalmat. Akik szervezett formában járták az erdőt, azoknak szó szerint fillérekbe került az utazás, a táborozás, az étkezés, ami még úgy is igen vonzó lehetett, ha olykor végig kellett hallgatni valamiféle agitprop műsort. Merthogy eleinte arra gondoltak a KISZ főnökei egyet fizet, kettőt kap alapon, hogy a kirándulásokkal egyúttal ideológiai útmutatást is adhatnak. 1963-ban Knausz Mihály, a természetjárók Győr-Sopron megyei főtitkára már úgy nyilatkozott, hogy „az üzemi fiatalság és a felnövő paraszti generáció előtt már nem annyira idegen a természetjárás”, ami szerinte elsősorban „az üzemi agitációnak, a kedvcsináló film- és diafilmvetítéseknek köszönhető”, miközben csak mellékesen jegyzi meg, hogy a kirándulásaikra különvonatokkal szállították a résztvevőket – valószínűleg jelképes összegért.

Knausz azzal jött, hogy „szórakoztatva készítjük fel a kirándulókat, túrázókat az előttük álló út szépségeinek, tanulságainak, történé­seinek befogadására”, ám hogy ez pontosan mit jelentett, arról nem esik szó. Nyilván ugyanazt érthette alatta, amit Pest megyei kollégája részletezett ugyanekkor a Turista hasábjain. Kahotek Mihályné ugyanis örömmel számolt be arról, hogy az „Ismerd meg megyédet mozgalom” egy ún. kultúrtörténeti túrasorozattal gazdagszik, azokra a helyekre, „amelyek az illegális évek alatt találkozóhelyeik voltak a Párt tagjainak, ahol nem egy elvtárs nevelődött és nevelt az illegalitás éveiben”. Kahotekné elmondta azt is, hogy „ezeken a helyeken műsorral egybekötött ünnepség is lesz, melyen a hely munkásmozgalmi, történelmi szerepét ismertetjük”.

Nem tudjuk, hogy ez a program (meg a többi sok) mekkora sikert aratott, volt-e egyáltalán, akit komolyan érdekelt, de abban egészen biztosak lehetünk, hogy legkevésbé ennek köszönhetően sikerült a Kádár-korszakban valódi tömegmozgalommá szélesíteni az erdei turizmust. Bár igaz, hogy a következő 25 évben is mindig volt valami vörös köd a természetjárás körül, „Lenin-túra”, „Felszabadulási pontgyűjtés” és hasonlók, de az már az 1960-as évek végére világossá vált, hogy akik kitalálták, azok se gondolták olyan véresen komolyan, hogy az erdei túrák a „szocialista ember formálásához” járulnának hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?