Esküvő 2000: Nászgyári elemek

  • - legát -
  • 2000. január 20.

Szex

A múlt hét végén Esküvő 2000 néven hetedhét országra szóló kiállítást és szakvásárt rendeztek a Budapest Kongresszusi Központban. A leendő ifjú párok, anyósok és apósok így egy helyen szembesülhettek az összes olyan kellékkel és szolgáltatással, ami a házasságkötési ceremóniát emlékezetesebbé teheti.
A múlt hét végén Esküvő 2000 néven hetedhét országra szóló kiállítást és szakvásárt rendeztek a Budapest Kongresszusi Központban. A leendő ifjú párok, anyósok és apósok így egy helyen szembesülhettek az összes olyan kellékkel és szolgáltatással, ami a házasságkötési ceremóniát emlékezetesebbé teheti.

Tökéletes ellentmondás. A házasság talán az egyik legfontosabb szabadon választott sorsfordítás. Ideális esetben két ember magánügye, felelőssége és öröme, egy belső műveletsor, amit szinte kizárólag romantikus (vagy szellemeskedő) közhelyekkel lehet ábrázolni. Ellenben a házasság startja, az esküvő legtöbbször tömény show, pompa és ragyogás, afféle bizonyítási kényszer a külvilág felé, hogy a boldogság mérhető. Ebből következik, hogy a szertartásokra hajtva egy igen komoly és egyre jobban virágzó szolgáltatóipar kelleti magát Magyarországon. Természetesen szörnyülködhetünk rajta, vagy épp ellenkezőleg, fejest ugorhatunk a habokba, nem változtat a lényegen:

az esküvő üzlet,

méghozzá nem is akármilyen. Ha abból indulunk ki, hogy egy évben úgy harmincezer házasságot kötnek Magyarországon és az újdonsült párok (vagy a szüleik) átlagban 580 ezer forintot áldoznak az esemény méltó megünneplésére, kiderül: majdnem húszmilliárdos bizniszről van szó. A témával kapcsolatban minden eladó, megrendelhető vagy kivitelezhető, Magyar Esküvő címmel félévente magazin jelenik meg, ami harmincezer példányban fogy, sőt létezik már Esküvő kézikönyv is. Mindezek ismeretében egyáltalán nem meglepő, hogy a múlt hét végén több mint ötven kiállító részvételével megrendezték az Esküvő 2000 kiállítást, ami már a hatodik nászexpó volt Magyarországon.

A kiállítás üzenete egyértelmű volt: jelenleg semmi sem cikibb, prolibb és barbárabb, mint egy olyan esküvő, amit csak úgy, két járókelőt tanúnak felkérve, az anyakönyvvezető előtt kötnek. Persze ugyanezt gondolhatták azok is, akik jegyet váltottak: a jegyben járók meg a hozzátartozók, a kipirult arcú, csillogó szemű bámészkodók, a számos, kedvezménnyel kecsegtető ajánlatból válogatók. Mégis, ahogy a standok között - mint valami tündérmesében - egyre-másra suhantak el a szebbnél szebb fehérekbe öltöztetett manökenek, akik mellett a civil lányok farmerben, hótaposóban legfeljebb rút kiskacsáknak tűntek, nem lehetett másra gondolni, csak arra, hogy az

esküvő kizárólag

női dolog,

egy olyan esemény, ahol a vőlegény ugyanolyan kellék, mint a fátyol, a csokor vagy a feldíszített taxi.

Valószínűleg nem is létezik olyan férfi, aki saját esküvőjére készülődve szinte megrészegül, egy nő viszont annál inkább. Talán azért, mert valahol mélyen érzi, hogy egész élete során ez az egyetlen olyan biztos alkalom, ahol kizárólag ő lehet az est fénypontja, ahol mindenki őt csodálja. Olyannyira, hogy egy esküvő elsősorban a menyasszonyi ruháról szól.

Az Esküvő 2000-re a legtöbb kiállító menyasszonyi ruhával jött, és ez olyan mennyiséget jelentett, ami már hóvakságot okozhat. Hiába mondják a szakemberek, hogy a fehér kifelé megy, nálunk még mindig szinte kizárólag ilyen színben pompáznak az arák, úgyhogy nincs is annak jelentősége, hogy az olaszoknál meg a franciáknál esküvői ruhában is léteznek divatszínek: tavalyelőtt a lila, tavaly a sárga, idén meg a kék. A kiállításon csak a ruhatáros néni pompázik kékben, sőt abroncsot sem visel, ami ugyancsak kiment a divatból. Igaz, ezt szintén nem fogadják el a magyar menyasszonyok. A többség úgy véli: az abroncs nélküli esküvői ruha olyan, mint egy hálóing. Nálunk tehát a jövőben is a hagyományos, fehér, abroncsos ünneplőket láthatják azok, akik szeretnek esküvőkre járni, akik meg érintve vannak, jó, ha tudják: egy esküvői ruha kölcsönzése (kiegészítők nélkül) 20 000-ről indul, de kétszázezerért is lehet bérelni. Például azt a kimondottan magyaros jellegű, főkötővel kombinált öltözéket, ami piros csizmával Csárdáskirálynővé, néhány decens, lakkbőr kiegészítővel pedig már Báthory Erzsébetté varázsolhatja a boldog arát. Akinek viszont örökbe kell ünnepi ruha, azzal százezer alatt szóba se állnak.

Igazából vőlegényöltözékben fordult a világ. A nagy eseményre egyre kevesebben vesznek fel szmokingot, pláne öltönyt, és szerencsére leáldozóban van a kilencvenes évek legvisszataszítóbb szabászati merénylete, az állógalléros zakó is. Ma leginkább a diszkrét (leginkább kék, esetleg drapp), zsakettszerű megoldások váltak divatossá, különleges mellényekkel, nyakkendőkkel kombinálva, és ezek az alkalmi öltözékek már negyvenezer forintért is kaphatók, de ahogy minden

esküvői szolgáltatás

esetében, itt is a csillagos ég a határ.

Ha valaki azt gondolta, hogy az esküvőiruha-kölcsönzők és -szabóságok mellett legfeljebb a vacsoraszervezők, ékszerészek és virágkötők rúghatnak labdába műfajon belül, az szinte semmit nem tud. Az esküvőpiacból már pirotechnikai vállalkozások (öt perc tűzijáték 80 ezer forint), veteránautó-kölcsönzők (egy óra 8000 Ft), sőt tenyérjósok, asztrológusok is vígan megélnek, sőt a legénybúcsúkra szakosodott sztriptíztáncosnők, ami leánybúcsúk esetén természetesen Chippendale-fiúkat jelent. A legújabb őrület a jégszobor, húszezerért már pofás gyümölcsöstálat lehet vásárolni, és ott van még a lufidekoráció is, ami szintén felszálló ágban van, és nem csak a hélium miatt.

A lényeg: mindazok, akik esküvőjüket igazán emlékezetessé szeretnék tenni, vagy legalábbis azt gondolják, úgy tehetik igazán emlékezetessé, hogy felhajtást csinálnak, azok egymillió forint alatt jobb, ha bele sem kezdenek a szervezkedésbe. Ha viszont már belekezdtek, akkor keresve sem találhattak jobb fórumot, mint az Esküvő 2000 kiállítás, ahol egy helyen szembesülhettek szinte az összes lehetőséggel. Igaz, legtöbbször a jó ízlés határain kívül.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.