Könyv: Szarva közt a tõgyit (Naomi Klein: NoLogo)

  • - borie -
  • 2005. február 10.

Szex

"Az antiglobalizációs mozgalom bibliája" - írta róla a New York Times. Mi érjük be annyival, hogy márka- és fogyasztásellenes alapmû, amely a globalizáció (meg az antiglobalizáció) kiterjedt köreibõl a multinacionális vállalatok ellen intéz támadást. Történetileg végigköveti a márkaépítés elnevezésû jelenséget, ami az eladási és reklámstratégiák különösen agresszív, tenyérbemászó módszere; nem éri be azzal, hogy - gyakorlati és képes értelemben - eluralja a közteret, de még személyes terünkbe, sõt az intim szférába is befurakodik.

Naomi Klein részletekbe menõen dokumentálja a nagyvállalatok gátlástalan, nemegyszer emberiségellenes mûködését, a Távol-Keleten 20 centes órábérért, napi 12-16 órában dolgoztatott munkásoktól a nyugati gyárbezárásokon át a "fogyasztásra kényszerítésig", amikor a reklámok, a divat- és márkaõrület hatása erejükön felüli vásárlásokba hajszolja például a munka nélküli szülõket, a gettók fiataljait. A kanadai szerzõ saját szemével gyõzõdött meg arról, milyen körülmények között dolgoznak a harmadik világ ún. szabadkereskedelmi övezeteiben, de felkereste a nyugati akcionizmus fészkeit vagy azokat az amerikai kisvárosokat, egyetemeket is, ahol közösen léptek fel az érdekeiket, a szabadságukat fenyegetõ vállalati cápák ellen. Nem hallgat az idõnként célt tévesztett, vandalizmusba torkollt tiltakozásokról sem, pedig az akciók efféle félre-siklása szinte természetes: nehéz olyan ellenséggel harcolni, akinek nincsen arca. Vagy, ahogyan az elõszót író Tamás Gáspár Miklós fogalmaz: "Nincs lelke, amellyel hihetne. A tõkés vállalat anarchista leviatán: anarchistaként viselkedik a piacon, de, szemben az anarchistával, nem személy." Beverheted a McDonald's kirakatát, tortát dobhatsz Bill Gates képébe, de az olyan, mintha szarva közt a tõgyit kapnád el.

Némi túlzással így jár Naomi Klein is. Kipécéz néhány multit - maga is elismeri, hogy választása önkényes -, amelyek leginkább szem elõtt vannak Észak-Amerikában. Egyesek már hozzánk is igencsak befészkeltek, mint a Nike, a két nagy kólás, a Shell meg a Disney; mások még csak Londonig nyomultak, mint a Starbucks üzletlánc ("kávéház" McDonald's stílusban; az olaszokért tûzbe tenném a kezem, de jó eséllyel Párizsba, Bécsbe, sõt ma már Pestre sem tudná betenni a lábát); a cenzúrától sem visszariadó Wal-Mart áruházlánc, na meg a ruhagyártók, hiszen a varrás mindig is rabszolgamunka volt. A felsorolás nem teljes, de akárhány vállalatot leplez is le, még mindig csak egy facsoportot jár körül egy irdatlan rengetegben. Talajszinten. Mert nem követi minden ágát-bogát, és nem ás le a gyökerekig. Egy árva szó sem esik a nemzetközi pénzvilágról, ami, ha lehet, még inkább hatalmi tényezõ, mint a multik. Csak szõrmentén érinti az írott sajtót, még annyira sem a televíziót, a mozi- és zeneipart, a lobbikat, a nemzetgazdaságot, egyáltalán a politikát. Módszere szigorúan empirikus, de megfelelõ számú szemléletes példát ad ahhoz, hogy belássuk: mitõl van válságban az a liberális demokrácia, aminél ez idáig nem volt még jobb társadalmi berendezkedés. A multinacionális vállalat nemzetgazdasági érdekre (éles verseny a külföldi cégekkel) hivatkozva aláássa a szabadpiacot, kijátssza, fellazítja a terjeszkedését korlátozni hivatott tröszt- és monopóliumellenes törvényeket, közben a harmadik világba költözteti a gyárakat; a szegény országokban ugyancsak nemzetgazdasági érdekre hivatkozva (munkahelyteremtés, technológiai fejlesztés) megint csak törvényen kívülre, kivételezett helyzetbe játssza magát. Az eredmény az anyaországban munkanélküliség, a szerzõdéses, minimálbéres, juttatásokat, létbiztonságot nem adó ún. "McJobok" szaporodása, leszakadó rétegek, a jóléti állam lebontása; a gyarmatokon a XIX. századra emlékeztetõ ki-zsákmányolás éhbérekkel, gyerekmunkával, fegyveres erõvel letört sztrájkokkal (kezdhetünk megint Marx-Engelst olvasni), és a nagy technológiai ugrás helyett hosszú távra eltorzult gazdaság. Na meg a korrupt, elnyomó rezsimek bebetonozása, mert a multikon kívül ezek profitálnak még ebbõl a rendszerbõl. A globális gazdaság égisze alatt pedig egyre nõ a szakadék észak és dél, szegény és gazdag között.

A NoLogo jelentõs, felrázó könyv, de félõ, hogy csak azok olvassák majd, akik már amúgy is fel vannak rázva. Azt terveztem, hogy elolvastatom a gyerekeimmel (vérlázító az a fölény és megvetés, amivel egy kamasz azt mondja valamire: "no name cucc"), de errõl le kellett tennem. 460 száraz, humortalan oldalon rághatjuk át magunkat, mintha a szerzõ úgy gondolná, hogy a nemes célokért szenvedni kell. A finánctõke meg a kizsákmányolás ellen persze nem lehet viccekkel harcolni, de Klein fõ célpontjaival - a márkák ostoba logoival és reklámjaival - szemben nagyon is hatásos fegyver a humor. A terjedelem ellenére pedig nem olyan szerteágazó a téma, hogy ne lehetett volna feszesebbre fogni a helyenként túlírt szöveget.

A magyar változat csak fokozza kínjainkat. Az áll a kötetben, hogy Vágvölgyi B. András fordítása alapján szerkesztette Merényi Ágnes. Nem tudni, hogy ez mit takar, mindenesetre a fordítást további két szakmai lektor bírálta fölül, és ez meg is látszik rajta. Úgy nyúltak bele a szövegbe, hogy kicseréltek egyes szavakat, kifejezéseket, de nem igazították hozzá a környezetet, így a könyv tele van szörnyszülött mondatokkal. (Egyetlen példa, találomra: "1999. június 18-án valós formát öntöttek ezek a virtuális kapcsolatok, amikor több csoport együttesen tartották meg második nagy globális utcabálját." 423. o.)

Nem tudom, hogy a márkakritika szakma-e, én inkább arra hajlok, hogy ezt a könyvet egy civil írta civileknek. Könyvet kiadni viszont szakma, és mindenképpen üdvös lett volna gatyába rázni a szöveget, kivált egy ilyen borsos árú kötet esetében. A tudatos fogyasztó, aki negyedórákat képes gyalogolni a szelektív szemetével és magának gyárt arckrémet, talán fel sem venné, hogy megint egy jó ügy, amiért szívni kell, de idehaza mi még a fogyasztás hedonista szakaszában vagyunk.

- borie -

AMF - Tudatos Vásárlók Egyesülete, Budapest 2004, 460 oldal, 3950 forint

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.