Könyv: Vetélés gyanúja (Nagy Gabriella: Idegen)

Szex

Van, aki bevallja, van, aki tagadja, de az is akarja, sőt... Mármint odabent mindenki dédelget egy nagyregényt, és aztán végül már nem bír magával. Akárcsak Nagy Gabriella, aki a hatvanas években születettek ama nemzedékének tagja, amelyben mindenki gyakorlatilag mindenbe belekap, legyen az eszszé, vers vagy próza. A lényeg az írás, univerzális irodalmárok szinte mind egy szálig.
Villanynarancs

Van, aki bevallja, van, aki tagadja, de az is akarja, sőt... Mármint odabent mindenki dédelget egy nagyregényt, és aztán végül már nem bír magával. Akárcsak Nagy Gabriella, aki a hatvanas években születettek ama nemzedékének tagja, amelyben mindenki gyakorlatilag mindenbe belekap, legyen az eszszé, vers vagy próza. A lényeg az írás, univerzális irodalmárok szinte mind egy szálig.

Könnyen elképzelhető, mi vette rá Nagy Gabriellát a regényírásra. Minálunk nincsen great tradition, a kis irodalmak érdektelen, hagyománytalan nőirodalma az évszázados átok, ezért egy könyvmoly magyar lányka is csak a 19. századi angol vénlány-regényírónők szobrára nézhet fel: némelyiknél az írónőség már-már a hősnőséggel keveredik évszázados távolból. Nem csoda, hogy az arra fogékonyban olyannyira meggyökeresedik az írásvágy, hogy az sem veszi el a kedvét, ha a magyar irodalom Tatáján szocializálódik, ahol nem úgy címezik az írogató nőket, mint Walter Scott Jane Austent, az hétszentség.

Angol írónőket emlegetni azért sem légbőlkapott, hiszen maga az Idegen is egy sajátságos Mr. Rochester/Darcy-klón, zord, titokzatos, szűkszavú, csak hevesebben hőbörög benne a tesztoszteron. A férfifának már a negyvenedik oldal környékén ága nő, amire a főhősnő hajnalig kulcsolja a lábait. Bizony, hajnalig, lám a kollektív női fantázia. De van még eladósodott birtok, családi titok, intrika, szerelem, szenvedély és Ámornak áldozás istállóban. Persze erős sematizáló hajlamra vallana ismétlődő szexuális aktusokban összegezni a cselekményt, de azért ezek a tettek elviszik a hátukon az olvasói figyelem fenntartását.

Mert mi lankasztja? A nyikorgó nyelvezet. Nagy Gabriella válasza Psychére, Csokonai Lilire és Sárbogárdi Jolánra egy régies műmagyarul naplót író leányzó. Neve nincs, kora, lakhelye sem tudható, csak az, hogy érzékeny a lelke, és szereti, ha alkalomadtán jól megtöfködik. Személyét még ironikus visszavágásnak is láthatnánk a fentebb sorolt nyelvteremtő nőszemélyekre, ha a kékharisnya-nyelven író buja liba nem gyötörne minket halálra csontig hatoló gondolatritmusaival, kínos gondossággal válogatott szinonimáival. Ez aztán nem tréfadolog. Ráadásul még ilyeneket is ír, hogy "Az életemet én magam alkotom meg, és csak annyi, amennyi idefér. Ha nincsenek szavak, nincs nyom, és én sem vagyok." Segítség!!! A kilencvenes éveknek vége, nem kérünk több metafikciót!

Pedig Nagy Gabriella ott van, ahol az ég dörög, tudja, hogy írnak a jeles férfiak, mi ma a pálya az irodalomban, sőt mindehhez szorgalom és íráskészség is társul. A kritikusok mégis mélázva tekinthetnek maguk elé a nagy rejtélyen töprengve, hogy akkor mi is hiányzik itt ahhoz, hogy ne legyen menthetetlen? A regény egyébként a havivérzés poétikusan tálalt beköszöntével zárul ("combomon, mint a forrás, akkor elindult szelíden a vér"). Hát ez az. A vér az elfolyik, de semmi sem születhet.

Szécsi Noémi

Palatinus, 2003, 347 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.