Lányok apa nélkül: Te árva élet

  • Mészáros Orsolya
  • 2003. szeptember 4.

Szex

Leányanyaság vagy válás, hosszú külföldi kiküldetésben lévő vagy korán elhunyt édesapák - a gyerek kérdése mindegyik helyzetben ugyanaz: miért nincs velem az apám?
Leányanyaság vagy válás, hosszú külföldi kiküldetésben lévő vagy korán elhunyt édesapák - a gyerek kérdése mindegyik helyzetben ugyanaz: miért nincs velem az apám?
Villanynarancs

A huszadik század második felének közhelytárában előkelő helyet foglalnak el az "egyre több a válással végződő házasság és a gyermekét egyedül nevelő anya", illetve a "túlhajszoltság miatt a férfiak egyre korábban halnak" passzusok, melyek hozzák magukkal az "apa nélkül felnövő, problémás gyerekek" motívumát is. De valójában milyen sérüléseket okoz egy lánynak, ha gyerekkorában nincs vagy alig van mellette az apja?

Judit tízéves korában veszítette el édesapját. Az évekig súlyos betegen fekvő férfi a kislány emlékeiben csak távoli szellemalakként maradt meg. A valódi kapcsolat hiánya miatt Judit később sem tudott a férfiakhoz reálisan viszonyulni, támaszkodási igénye azonban olyan erős volt, hogy az többnyire meghaladta partnerei tűrőképességét, így a veszteséget újra és újra el kellett szenvednie. Gyermekét egyedül vállalta, a kisfiú azonban egyre kezelhetetlenebb lett; mire az óvodába került, már patológiás határesetként tartották számon. Az őt kezelő pszichológus hama-rosan Judittal is elkezdett foglalkozni. Úgy tűnt, az anyából szinte teljesen hiányzik az empátia és az a tudás, hogy az önmagát szabályozni még nem tudó gyereket neki kellene irányítania. Képtelen volt életvitelét egy gyerekhez igazítani, kétségbeesésében csak az apa hiányát tudta felhozni. Ez részben igaz is, hiszen az anya és a kisfiú ez esetben két apa által elhagyott gyerek volt. A terápiák sokat segítettek nekik, valószínűleg azért, mert a terapeuták töltötték be a harmadik szerepét, amit a hiányzó apáknak kellett volna.

A kisgyerek ugyanis, legyen az kisfiú vagy kislány, az apával való kapcsolatában magát

a férfit "tanulja meg"

Azt, hogy mit lehet tőlük kapni, remélni, eltűrni, hogyan lehet, illetve érdemes velük viselkedni. Az anya feltétlen, babusgató szeretete mellett és azzal szemben az apa (vagy egyéb apafigura) harmadik személye jelenti azt a külvilágot, ami korlátokat és feltételeket szab. Az már az apa egyéniségén, nevelési képességein múlik, hogy ezeket a határokat hol és hogyan jelöli ki, de a "realitást" mindenképpen neki kellene először képviselnie a gyermek életében. Ha ez hiányzik, különösen az ebből a szempontból kritikus má-sodik-harmadik életévben, a gyerek nem tanulja meg tisztelni a szabályokat, és öntörvényű, már-már kezelhetetlen személyiséggé válhat.

Mindezen kívül egy jó apa a kislányok számára az első partner: azt közvetíti számára, hogy szabad tetszeni és nőként viselkedni. Ezen első megerősítés elmaradása később súlyos önbizalomhiányt okozhat. Főleg, ha az apa el is hagyta a gyermeket. A kicsik számára ugyanis bármilyen okból bekövetkező szülőhiány azt jelenti, hogy "nem voltam elég érdekes és fontos, hogy velem legyen". Elvált, de rendszeresen látogatott, vagy hosszabb kiküldetésből haza-hazatérő apa esetén az elhagyatottság mellett a gyerekben folyamatosan jelen van a találkozók előtti várakozás és reménykedés, illetve az azt követő csalódás érzése is (ha másért nem, az újabb elválás miatt). Ezt a traumát, hogy én újra és újra elveszítem azt, akire szükségem van, a fiatal felnőtt átviszi a párkapcsolatába: nem hiszi, hogy hosszabb távon meg lehet maradni benne. "Nem volt sok barátom - meséli Mónika, akinek édesapja külföldi kiküldetésben volt, mikor a lány oviba járt -, elég nehezen találom meg a fiúkkal a közös hangot, főleg, ha valóban fontos számomra az illető. Ha mégis sikerül, és elkezdünk járni,

rögtön

bepánikolok,

hogy mi lesz, ha megun és szakít velem. Bármilyen apróság áthidalhatatlan problémának tűnik számomra, így inkább én futok ki a kapcsolatból, nehogy nekem kelljen hallani, hogy vége."

A másik végpont, amiről az elvált szülők gyerekeit meg lehet ismerni, a partnerhez, a kapcso-lathoz való túlzott ragaszkodás: a "velem nem történhet meg, ami a szüleimmel, én majd kijavítom a hibát" magatartása. Mindkét viselkedési forma hátterében "rossz programozás" áll. Ha a gyerek nem látott a közvetlen környezetében többé-kevésbé jól működő párkapcsolatot, maga sem lesz képes megfelelően kezelni a sajátjában felmerülő konfliktusokat. Legalábbis kicsi rá az esély.

Míg a második-harmadik életévet elsősorban a "szabálytanulás" jellemzi, az óvodáskorú gyerek példaképeket és ideálokat keres magának: milyen felnőtt nő vagy férfi leszek, milyen partnert szeretnék magamnak. Ekkor a legtöbb kisfiú az anyukájába, a legtöbb kislány pedig az apjába "szerelmes", miközben az azonos nemű szülőt, a "riválisát", de egyben mintaképét utánozza. Ha ebben a periódusban nincs apa(figura) a közvetlen környezetében, a kislány később is egy idealizált férfit, azaz egy apapótlékot próbál találni magának, akiért szinte kritika nélkül rajonghat. "Kamaszkorom óta szinte mindig >>elérhetetlena helyzet, és szakítottak.

Vajon hogy hathatott mindez Zoltán otthon maradt kislányára?

Mészáros Orsolya

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.