7 kérdés – Kerekes Éva

  • - kg -
  • 2012. november 12.

Színház

Mi a közös Kerekes Évában és Amélie-ben? És Fellini múzsájában? Ez is kiderül az Örkény Színház nagyszerű színésznője, Kerekes Éva 7 válaszából.

1. Kitől kérnél autogramot?

Egy kézjeggyel nem elégednék meg, minimum egy lábjegyzet, de inkább egy kisregény.

2. Mi a luxuskiadásod?

Minden, ami nem létfontosságú, elengedhetetlen és nem muszáj.

3. Harry Potter vagy Háború és béke?


Fotó: Németh Dániel

A Háború és béke megvolt, szerintem még kötelező olvasmány korában. A Harry Potter igazából nem az én világom, de a gyerekek miatt, ha nem is az összeset, de néhány részt becsülettel végignéztem. Ennek a korszaknak már vége. Tizenhárom és tizenöt évesek, sajnos már nem velem járnak moziba.

4. Melyik kitalált figuránál érezted leginkább, hogy mintha rólad mintázták volna?

Giulietta Masinát, bár nem kitalált személy, mindig ismerősömnek éreztem, Amélie-t – képzeletvilágával és rejtelmeivel – szintén. És az összes földönkívüli ismerősömet, akiket most nem szeretnék megnevezni.

5. Mit tennél, ha férfi lehetnél egy napra?

Egy napra?! Ilyen nagyszabású vállalkozásba nem kezdenék. Egy élet is kevés lenne hozzá.

6. Mit töltöttél le utoljára?

Semmit. Nem szoktam letölteni, valahogy testidegen nekem ez a töltögetés. Gálffi Lacitól szoktam kapni anyagot, hogy „ne butuljak el ott vidéken”.

7. Melyik előadást nézve/könyvet olvasva/koncertet-lemezt hallgatva érezted legutóbb, hogy ez a legjobb dolog a világon?

Embert is lehet mondani? Vagyis személyt? Jó, akkor mondok. Kovács Krisztiánnal láttam a Thália Stúdióban nemrég A gyáva című előadást. Hát, az csodálatos volt. Teljesen megszűnt az az érzés, hogy színházban vagyok, csak az embert láttam. Egy heroinos fiúról szól a történet. Ismerem Krisztiánt, előadás után mégis meg kellett kérdeznem: „Ugye, ez nem a te történeted?” (Nem az övé.)

A másik személy, akit meg szeretnék nevezni, Polgár Csaba kollégám nyolchetes kislánya, Emma, aki nem emlékezhet rám, mert aludt.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.