Tánc

Utshusi/Másolat

  • Sisso
  • 2012. november 11.

Színház

című "best of" válogatását hozta Magyarországra a Sankai Juku társulat, benne mindent, amit a butoh táncról valaha tudni akartál, de sose merted megkérdezni.

A múlt század ötvenes éveiben Japánban a tradicionális színpadi táncokra adott ellenkulturális válaszként létrejött műfaj a nyugat-európai kortárs táncokhoz szokott nézők számára sem könnyen emészthető szellemi táplálék. Ám ha így tálalják, metálkivitelben, őrült jelmezekkel, szigorúan szerkesztett térben, ultraprogresszív elektronikus zenével, akkor ez a tánc nélküli szürreális tánc valójában egy intergalaktikus show-műsort is lenyom. Mindehhez társul még a szigorú formagyakorlás, ami az elsőtől az utolsó percig átjön az előadáson. Egyetlen véletlen mozdulat sem akad a koreográfiában, bár a ritmusról és harmóniáról alkotott elképzeléseink sorra megdőlnek, kiesünk térből és időből, megtapasztalhatjuk, milyen lehet dimenziót váltani.

A japán avantgárd legismertebb tánctársulata, az Ushio Amagtsu által 1975-ben alapított Sankai Juku számomra eddig a legizgalmasabb butoh-csapat, 1998-as budapesti fellépésük óta jobb híján interneten követem, merre járnak a világban, és milyen utcai akciókkal, színpadi előadásokkal sokkolják és szabadítják meg ugyanakkor a szorongásoktól a közönségüket ezek az egyenfehérre festett, szobortestű, kortalan táncosok. A Másolat nem csupán Amagatsu harmincéves munkásságának összefoglalása, hanem alanyi jogon létező mű, és mint ilyen, esszencia is. Magát a butoh-t meséli el, ami röviden ennyi: kelj fel, és járj méltósággal életed végéig, különben visszaránt a föld. Élethosszig tartó gravitációs kísérlet ez.

Trafó, október 5.



Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.