Tánc

Utshusi/Másolat

  • Sisso
  • 2012. november 11.

Színház

című "best of" válogatását hozta Magyarországra a Sankai Juku társulat, benne mindent, amit a butoh táncról valaha tudni akartál, de sose merted megkérdezni.

A múlt század ötvenes éveiben Japánban a tradicionális színpadi táncokra adott ellenkulturális válaszként létrejött műfaj a nyugat-európai kortárs táncokhoz szokott nézők számára sem könnyen emészthető szellemi táplálék. Ám ha így tálalják, metálkivitelben, őrült jelmezekkel, szigorúan szerkesztett térben, ultraprogresszív elektronikus zenével, akkor ez a tánc nélküli szürreális tánc valójában egy intergalaktikus show-műsort is lenyom. Mindehhez társul még a szigorú formagyakorlás, ami az elsőtől az utolsó percig átjön az előadáson. Egyetlen véletlen mozdulat sem akad a koreográfiában, bár a ritmusról és harmóniáról alkotott elképzeléseink sorra megdőlnek, kiesünk térből és időből, megtapasztalhatjuk, milyen lehet dimenziót váltani.

A japán avantgárd legismertebb tánctársulata, az Ushio Amagtsu által 1975-ben alapított Sankai Juku számomra eddig a legizgalmasabb butoh-csapat, 1998-as budapesti fellépésük óta jobb híján interneten követem, merre járnak a világban, és milyen utcai akciókkal, színpadi előadásokkal sokkolják és szabadítják meg ugyanakkor a szorongásoktól a közönségüket ezek az egyenfehérre festett, szobortestű, kortalan táncosok. A Másolat nem csupán Amagatsu harmincéves munkásságának összefoglalása, hanem alanyi jogon létező mű, és mint ilyen, esszencia is. Magát a butoh-t meséli el, ami röviden ennyi: kelj fel, és járj méltósággal életed végéig, különben visszaránt a föld. Élethosszig tartó gravitációs kísérlet ez.

Trafó, október 5.



Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.