Tánc

Utshusi/Másolat

  • Sisso
  • 2012. november 11.

Színház

című "best of" válogatását hozta Magyarországra a Sankai Juku társulat, benne mindent, amit a butoh táncról valaha tudni akartál, de sose merted megkérdezni.

A múlt század ötvenes éveiben Japánban a tradicionális színpadi táncokra adott ellenkulturális válaszként létrejött műfaj a nyugat-európai kortárs táncokhoz szokott nézők számára sem könnyen emészthető szellemi táplálék. Ám ha így tálalják, metálkivitelben, őrült jelmezekkel, szigorúan szerkesztett térben, ultraprogresszív elektronikus zenével, akkor ez a tánc nélküli szürreális tánc valójában egy intergalaktikus show-műsort is lenyom. Mindehhez társul még a szigorú formagyakorlás, ami az elsőtől az utolsó percig átjön az előadáson. Egyetlen véletlen mozdulat sem akad a koreográfiában, bár a ritmusról és harmóniáról alkotott elképzeléseink sorra megdőlnek, kiesünk térből és időből, megtapasztalhatjuk, milyen lehet dimenziót váltani.

A japán avantgárd legismertebb tánctársulata, az Ushio Amagtsu által 1975-ben alapított Sankai Juku számomra eddig a legizgalmasabb butoh-csapat, 1998-as budapesti fellépésük óta jobb híján interneten követem, merre járnak a világban, és milyen utcai akciókkal, színpadi előadásokkal sokkolják és szabadítják meg ugyanakkor a szorongásoktól a közönségüket ezek az egyenfehérre festett, szobortestű, kortalan táncosok. A Másolat nem csupán Amagatsu harmincéves munkásságának összefoglalása, hanem alanyi jogon létező mű, és mint ilyen, esszencia is. Magát a butoh-t meséli el, ami röviden ennyi: kelj fel, és járj méltósággal életed végéig, különben visszaránt a föld. Élethosszig tartó gravitációs kísérlet ez.

Trafó, október 5.



Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)