JÁTSZÓTÉR - Iskolaszínház

7 nap

  • - oil -
  • 2018. december 22.

Színház

A Nézőművészeti Kft. az elmúlt évek során több mint fél tucat kis költségvetésű és helyigényű, iskolákba utaztatható előadásból álló ifjúsági repertoárt alakított ki. A kamaszokat érintő, részben tabutémájú produkciókat feldolgozó beszélgetés követi szakemberek vezetésével. Az Eve Ainsworth ifjúsági regényéből adaptált, kétszereplős darab középpontjában az iskolai zaklatás áll. A hét napba sűrített történetben Petra, az osztály szépe rászáll a duci Emmára.
A szemétkedés egyre inkább eldurvul, és kis híján tragédiába torkollik. A remek színészi játék – Jankovics Anna és Kőszegi Mária gyors váltásokkal több szerepet is alakít – feledteti, hogy az alapsztori kissé tankönyvízű. A jó tanuló, bizonytalan Emmát túlsúlya mellett otthonról hozott érzelmi hiánya is hajlamosítja az áldozattá válásra. A frusztrált, indulatos Petra pedig az erőszakos apjától elszenvedett mindennapos bántalmazást adja tovább az iskolában, áldozat tehát maga is. Súlyos a téma, de azért fellazító humor is fér az előadásba. Számos kérdés marad nyitva, az egyik legfontosabb: hogyan válhatnak a kortársak csatlósból és passzív szemlélőből a folyamatot megállító, aktív résztvevővé? Gyönyörű, ahogy a szép Petra reggelente laza „Csá!” felkiáltással végigpuszilja az első sorban ülő nézőket, és ezzel hallgatólagosan megvesz mindenkit. Aztán a harmadik napon az egyik néző nem kér a pusziból, valahol itt ér véget a néma cinkosság.

Rendező: Scherer Péter, koprodukciós partner: Pagony Kiadó, B32 Galéria és Kultúrtér, bemutató: november 5.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."