JÁTSZÓTÉR - Iskolaszínház

7 nap

  • - oil -
  • 2018. december 22.

Színház

A Nézőművészeti Kft. az elmúlt évek során több mint fél tucat kis költségvetésű és helyigényű, iskolákba utaztatható előadásból álló ifjúsági repertoárt alakított ki. A kamaszokat érintő, részben tabutémájú produkciókat feldolgozó beszélgetés követi szakemberek vezetésével. Az Eve Ainsworth ifjúsági regényéből adaptált, kétszereplős darab középpontjában az iskolai zaklatás áll. A hét napba sűrített történetben Petra, az osztály szépe rászáll a duci Emmára.
A szemétkedés egyre inkább eldurvul, és kis híján tragédiába torkollik. A remek színészi játék – Jankovics Anna és Kőszegi Mária gyors váltásokkal több szerepet is alakít – feledteti, hogy az alapsztori kissé tankönyvízű. A jó tanuló, bizonytalan Emmát túlsúlya mellett otthonról hozott érzelmi hiánya is hajlamosítja az áldozattá válásra. A frusztrált, indulatos Petra pedig az erőszakos apjától elszenvedett mindennapos bántalmazást adja tovább az iskolában, áldozat tehát maga is. Súlyos a téma, de azért fellazító humor is fér az előadásba. Számos kérdés marad nyitva, az egyik legfontosabb: hogyan válhatnak a kortársak csatlósból és passzív szemlélőből a folyamatot megállító, aktív résztvevővé? Gyönyörű, ahogy a szép Petra reggelente laza „Csá!” felkiáltással végigpuszilja az első sorban ülő nézőket, és ezzel hallgatólagosan megvesz mindenkit. Aztán a harmadik napon az egyik néző nem kér a pusziból, valahol itt ér véget a néma cinkosság.

Rendező: Scherer Péter, koprodukciós partner: Pagony Kiadó, B32 Galéria és Kultúrtér, bemutató: november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.