Bábszínház

Batu-tá kalandjai

Színház

Vitéz László és afrikai unokatestvére, a barna képű Batu-tá sok mindenben hasonlítanak. Például mindkettőnek piros sipkája van, és mindkettő szeret jó nagyokat ráhúzni az okvetetlenkedők fejére. Csak míg az előbbi palacsintasütővel, az utóbbi jó nagy husánggal. Lényeges különbség az is, hogy Batu-tá akkor akasztja össze a bajszát az oroszlánnal és az ördöggel, azaz Csontifejjel, amikor arra vállalkozik, hogy vizet szerez. Ami ugye elég nagy kaland tud lenni Afrikában, míg a nézőtéren ülő gyerekek, ahogy erre Batu-tá is rámutat, csak kinyitják a csapot.

És amikor azzal szembesül, hogy már a legtávolabbi kút is kiszáradt, elhatározza, hogy hajóra száll, és elutazik a tengeren túlra, ahol sokkal könnyebb megszerezni a napi betevőt. Ám a nagyvárosban sorompó állja útját. Aztán végül bejut, de gonosz munkaadója be akarja csapni, nem akarja kifizetni a bérét… Veszélyesen hangzik, ugye? Döbbenetes megtapasztalni, hogy az óvodásoknak szóló, nem túl NER-kompatibilis előadás a felnőtteket össze-összerezzenti, míg a gyerekek önfeledten kacagnak azon, hogy Batu-tá jól kupán vágja és lehúzza a vécén a Csontifejt. Egy olyan országban élünk, ahol ez a mese egyáltalán nem ártatlannak, hanem ideologikusnak hat.

Batu-tá megidézi Vitéz László szellemét, és ez az idegen kultú­rák iránt érzékenyítő verzió is – Kovács Géza rendezése és Barna Zsombor alakítása – megszólítja a gyerekeket. Bár ez az „afrikai unokatestvér” olykor túlságosan kiszolgáltatottnak és mulyának tűnik. Lehetne sokkal virulensebb, kirobbanóbb, olyan, aki önmaga, és nem csak szerencsétlen helyzete miatt érdemli meg, hogy megmeneküljön.

Budapest Bábszínház, november 9.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.