Bábszínház

Batu-tá kalandjai

Színház

Vitéz László és afrikai unokatestvére, a barna képű Batu-tá sok mindenben hasonlítanak. Például mindkettőnek piros sipkája van, és mindkettő szeret jó nagyokat ráhúzni az okvetetlenkedők fejére. Csak míg az előbbi palacsintasütővel, az utóbbi jó nagy husánggal. Lényeges különbség az is, hogy Batu-tá akkor akasztja össze a bajszát az oroszlánnal és az ördöggel, azaz Csontifejjel, amikor arra vállalkozik, hogy vizet szerez. Ami ugye elég nagy kaland tud lenni Afrikában, míg a nézőtéren ülő gyerekek, ahogy erre Batu-tá is rámutat, csak kinyitják a csapot.

És amikor azzal szembesül, hogy már a legtávolabbi kút is kiszáradt, elhatározza, hogy hajóra száll, és elutazik a tengeren túlra, ahol sokkal könnyebb megszerezni a napi betevőt. Ám a nagyvárosban sorompó állja útját. Aztán végül bejut, de gonosz munkaadója be akarja csapni, nem akarja kifizetni a bérét… Veszélyesen hangzik, ugye? Döbbenetes megtapasztalni, hogy az óvodásoknak szóló, nem túl NER-kompatibilis előadás a felnőtteket össze-összerezzenti, míg a gyerekek önfeledten kacagnak azon, hogy Batu-tá jól kupán vágja és lehúzza a vécén a Csontifejt. Egy olyan országban élünk, ahol ez a mese egyáltalán nem ártatlannak, hanem ideologikusnak hat.

Batu-tá megidézi Vitéz László szellemét, és ez az idegen kultú­rák iránt érzékenyítő verzió is – Kovács Géza rendezése és Barna Zsombor alakítása – megszólítja a gyerekeket. Bár ez az „afrikai unokatestvér” olykor túlságosan kiszolgáltatottnak és mulyának tűnik. Lehetne sokkal virulensebb, kirobbanóbb, olyan, aki önmaga, és nem csak szerencsétlen helyzete miatt érdemli meg, hogy megmeneküljön.

Budapest Bábszínház, november 9.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.