Tánc

A Bozsik Yvette Társulat Az Ezeregyéjszaka virágai

  • Sisso
  • 2012. április 27.

Színház

című új előadása nem a mesés Keletről mondja meg a tutit, inkább a párizsi kabarék éjszakai revüinek világába vezet. Ami a Bozsik-életmű sokszínűségét illeti, ez persze belefér: világhírű koreográfusok is rendeznek kifogástalan show-műsorokat.

Az előadást elvileg az arab mesegyűjtemény és Pasolini ezeregy éjszakájának virágai ihlették, de erre csupán a komor, misztikus díszlet, a keleties zene, valamint a mozdulatokból kipárolgó erotika utal. Hatásos, bámulni jó, de ma már nem gondoljuk tovább.

A Jafar nagyvezír bátor lányáról, Seherezádéról és a gyászába beleőrült, kegyetlen Sahriár szultánról szóló tánctörténet nem repít mesz-szire a saját, Keletről és Káma-szútráról alkotott sztereotípiáinktól. De van igen dinamikus és erősen ráutaló mozgás, kecses alakok. Meg kukkolók, akik a rács mögött időnként feltűnnek, illetve várják a sorukat. Utóbbi gesztusban van némi távolságtartó önirónia, ami egyébként jellemző Bozsikra, ám ebben a darabban mégsem koncepció. Meg vannak sokkoló pillanatok is, amikor a flexibilis rácson keresztül repkedni kezdenek a táncosok, vagy megjelennek a búvárbalerinák Juristovszky Sosa eszelős jelmezeiben. Ám a térelemek, az átöltözések és az absztrakt szex is csak pillanatokra emeli el a hangulatot. A szenvedély és az erőszak táncképei úgy sorjáznak előttünk, hogy nincsen ott a tapasztalt gondolkodó irányító tekintete. Elrévedt valahova. Így hát a mi kutató szemünk is álomba merül.

Nemzeti Táncszínház, március 24.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.