Tánc

A Budapest Táncszínház Léthatár

  • - sisso -
  • 2019. június 9.

Színház

A Budapest Táncszínház Léthatár című előadását a nemzet új tánchelyén mutatták be. Földi Béla 1991-ben alapított saját moderntánc-társulatának friss darabját – Zachár Lóránd koreográfus előzetes tájékoztatása szerint – Bulgakov és Chagall munkássága inspirálta. A mű látványvilága a lebegő kerti bútorokkal, a háttérben leomló drapéria mögött feltűnő díszletholddal, a vibráló, életteli színekkel, a metaforikus jelmezekkel valóban megidézi a festő szellemiségét. A patinás együttes jelenlegi táncosainak bázistudása időnként gellert kap ezen az egész álomszerűségen, meg Kovács Benjámin zörejekkel, zajokkal díszített kortárs zenéjén is. Ami viszont problémásabb, az Bulgakov. Vagy­is az irodalom és a tánc univerzális üzenetének összecsengése. Az alkotói szabadságról, az elfecsérelt időről, a bűntudatról, az örökkévalóságról absztrakt módon beszélni nehéz. Bulgakov táncban kockázatosabb tehát, de A Mester és Margaritában annyiféle stílus keveredik a romantikától a groteszkig, hogy nehéz nem tetten érni valamelyiket akár ebben az előadásban. A fej nélküli férfi és nő duóban például határozottan felbukkan a levágott fej motívuma.

Ha akarom, szájbarágós az előadás, ha akarom, egyáltalán nem tudom értelmezni a látottakat. Lehet, hogy a cím is erre utal, hogy érteni vagy nem érteni, ez itt a kérdés. Lóg az egész a levegőben. A néző a határán van annak, hogy unja, de mégsem teszi, mert csak várja azt a fránya mágiát, ami a jelenvalóból végre elrepíti valahová.

Nemzeti Táncszínház, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.