Tánc

A Budapest Táncszínház Léthatár

  • - sisso -
  • 2019. június 9.

Színház

A Budapest Táncszínház Léthatár című előadását a nemzet új tánchelyén mutatták be. Földi Béla 1991-ben alapított saját moderntánc-társulatának friss darabját – Zachár Lóránd koreográfus előzetes tájékoztatása szerint – Bulgakov és Chagall munkássága inspirálta. A mű látványvilága a lebegő kerti bútorokkal, a háttérben leomló drapéria mögött feltűnő díszletholddal, a vibráló, életteli színekkel, a metaforikus jelmezekkel valóban megidézi a festő szellemiségét. A patinás együttes jelenlegi táncosainak bázistudása időnként gellert kap ezen az egész álomszerűségen, meg Kovács Benjámin zörejekkel, zajokkal díszített kortárs zenéjén is. Ami viszont problémásabb, az Bulgakov. Vagy­is az irodalom és a tánc univerzális üzenetének összecsengése. Az alkotói szabadságról, az elfecsérelt időről, a bűntudatról, az örökkévalóságról absztrakt módon beszélni nehéz. Bulgakov táncban kockázatosabb tehát, de A Mester és Margaritában annyiféle stílus keveredik a romantikától a groteszkig, hogy nehéz nem tetten érni valamelyiket akár ebben az előadásban. A fej nélküli férfi és nő duóban például határozottan felbukkan a levágott fej motívuma.

Ha akarom, szájbarágós az előadás, ha akarom, egyáltalán nem tudom értelmezni a látottakat. Lehet, hogy a cím is erre utal, hogy érteni vagy nem érteni, ez itt a kérdés. Lóg az egész a levegőben. A néző a határán van annak, hogy unja, de mégsem teszi, mert csak várja azt a fránya mágiát, ami a jelenvalóból végre elrepíti valahová.

Nemzeti Táncszínház, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.