Tánc

A Budapest Táncszínház Léthatár

  • - sisso -
  • 2019. június 9.

Színház

A Budapest Táncszínház Léthatár című előadását a nemzet új tánchelyén mutatták be. Földi Béla 1991-ben alapított saját moderntánc-társulatának friss darabját – Zachár Lóránd koreográfus előzetes tájékoztatása szerint – Bulgakov és Chagall munkássága inspirálta. A mű látványvilága a lebegő kerti bútorokkal, a háttérben leomló drapéria mögött feltűnő díszletholddal, a vibráló, életteli színekkel, a metaforikus jelmezekkel valóban megidézi a festő szellemiségét. A patinás együttes jelenlegi táncosainak bázistudása időnként gellert kap ezen az egész álomszerűségen, meg Kovács Benjámin zörejekkel, zajokkal díszített kortárs zenéjén is. Ami viszont problémásabb, az Bulgakov. Vagy­is az irodalom és a tánc univerzális üzenetének összecsengése. Az alkotói szabadságról, az elfecsérelt időről, a bűntudatról, az örökkévalóságról absztrakt módon beszélni nehéz. Bulgakov táncban kockázatosabb tehát, de A Mester és Margaritában annyiféle stílus keveredik a romantikától a groteszkig, hogy nehéz nem tetten érni valamelyiket akár ebben az előadásban. A fej nélküli férfi és nő duóban például határozottan felbukkan a levágott fej motívuma.

Ha akarom, szájbarágós az előadás, ha akarom, egyáltalán nem tudom értelmezni a látottakat. Lehet, hogy a cím is erre utal, hogy érteni vagy nem érteni, ez itt a kérdés. Lóg az egész a levegőben. A néző a határán van annak, hogy unja, de mégsem teszi, mert csak várja azt a fránya mágiát, ami a jelenvalóból végre elrepíti valahová.

Nemzeti Táncszínház, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.