Tánc

A Budapest Táncszínház Léthatár

  • - sisso -
  • 2019. június 9.

Színház

A Budapest Táncszínház Léthatár című előadását a nemzet új tánchelyén mutatták be. Földi Béla 1991-ben alapított saját moderntánc-társulatának friss darabját – Zachár Lóránd koreográfus előzetes tájékoztatása szerint – Bulgakov és Chagall munkássága inspirálta. A mű látványvilága a lebegő kerti bútorokkal, a háttérben leomló drapéria mögött feltűnő díszletholddal, a vibráló, életteli színekkel, a metaforikus jelmezekkel valóban megidézi a festő szellemiségét. A patinás együttes jelenlegi táncosainak bázistudása időnként gellert kap ezen az egész álomszerűségen, meg Kovács Benjámin zörejekkel, zajokkal díszített kortárs zenéjén is. Ami viszont problémásabb, az Bulgakov. Vagy­is az irodalom és a tánc univerzális üzenetének összecsengése. Az alkotói szabadságról, az elfecsérelt időről, a bűntudatról, az örökkévalóságról absztrakt módon beszélni nehéz. Bulgakov táncban kockázatosabb tehát, de A Mester és Margaritában annyiféle stílus keveredik a romantikától a groteszkig, hogy nehéz nem tetten érni valamelyiket akár ebben az előadásban. A fej nélküli férfi és nő duóban például határozottan felbukkan a levágott fej motívuma.

Ha akarom, szájbarágós az előadás, ha akarom, egyáltalán nem tudom értelmezni a látottakat. Lehet, hogy a cím is erre utal, hogy érteni vagy nem érteni, ez itt a kérdés. Lóg az egész a levegőben. A néző a határán van annak, hogy unja, de mégsem teszi, mert csak várja azt a fránya mágiát, ami a jelenvalóból végre elrepíti valahová.

Nemzeti Táncszínház, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."