Színház

A Csatamező

  • Adorjáni Panna
  • 2017. február 5.

Színház

A Csatamező családi és háborús történet, amelyben unokatestvérek ölik le egymást a trónért, bár viszályukat nem hatalomvágy vezérli, hanem a sors. A Mahábhárata tekervényes történeteit alig másfél órába sűríti Peter Brook, a 20. századi európai színház egyik legjelentősebb alkotója és gondolkodója (munkásságáról részletesen írtunk a vendégjáték alkalmából: Visszaegyszerűsödés, december 15. – a szerk.). Brook feldolgozta már a szöveget 1985-ben: az akkori, kilencórás változattal szemben a Csatamezőben alig van nyoma hagyományos dramaturgiának és színpadi realizmusnak. A csupasz térben élénk színű sálak és bambusznádak segítségével ölti magára a történeteket a négy játékos. Jobbra zenész ül, aki egyetlen dzsembé dobon kíséri végig az előadást. A rövid jelenetekből egy távoli háború háttere és utórezgései körvonalazódnak, de a pusztítás képei helyett rezignált párbeszédeket és állatos tanmeséket kapunk. Az előadás a történetmesélés struktúráját követi, vagyis a játszók nem változnak át a szóban forgó szereplőkké, hanem felmutatják azokat. Ebben rejlik az előadás ereje és eredetisége. Egyfelől a játékosok az elmesélt történettel ellentétben a ma embe­rei, és bár nyelvükben mitikus másvilágot jelenítenek meg, előadásmódjuk könnyedén hozzáférhető, testiségük hétköznapi. Az előadás soha nem válik patetikussá vagy közhelyessé: a színészek arcán egyszerre látom viszont a történet velejét jelentő gondolatokat és a színészi feladat humorát. Felkavaró a darab halk politikussága: ugyan nincs közvetlen utalás a jelenre, az adaptáció mégis rendkívül bonyolultan értelmezi korunk háborúit és igazságtalanságait. A Csatamező másik különlegessége a darab szerzőiségében rejlik: az előadásban a háborút túlélő öregek elvonulnak a vadonba gyászolni és meghalni, hiszen már nem kívánnak részt venni az új világban. Brook mindvégig az igazságosságról kérdez, de nem kínál választ – a darab csendes elengedéssel zárul.

Trafó, december 16.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.