Színház

A Csatamező

  • Adorjáni Panna
  • 2017. február 5.

Színház

A Csatamező családi és háborús történet, amelyben unokatestvérek ölik le egymást a trónért, bár viszályukat nem hatalomvágy vezérli, hanem a sors. A Mahábhárata tekervényes történeteit alig másfél órába sűríti Peter Brook, a 20. századi európai színház egyik legjelentősebb alkotója és gondolkodója (munkásságáról részletesen írtunk a vendégjáték alkalmából: Visszaegyszerűsödés, december 15. – a szerk.). Brook feldolgozta már a szöveget 1985-ben: az akkori, kilencórás változattal szemben a Csatamezőben alig van nyoma hagyományos dramaturgiának és színpadi realizmusnak. A csupasz térben élénk színű sálak és bambusznádak segítségével ölti magára a történeteket a négy játékos. Jobbra zenész ül, aki egyetlen dzsembé dobon kíséri végig az előadást. A rövid jelenetekből egy távoli háború háttere és utórezgései körvonalazódnak, de a pusztítás képei helyett rezignált párbeszédeket és állatos tanmeséket kapunk. Az előadás a történetmesélés struktúráját követi, vagyis a játszók nem változnak át a szóban forgó szereplőkké, hanem felmutatják azokat. Ebben rejlik az előadás ereje és eredetisége. Egyfelől a játékosok az elmesélt történettel ellentétben a ma embe­rei, és bár nyelvükben mitikus másvilágot jelenítenek meg, előadásmódjuk könnyedén hozzáférhető, testiségük hétköznapi. Az előadás soha nem válik patetikussá vagy közhelyessé: a színészek arcán egyszerre látom viszont a történet velejét jelentő gondolatokat és a színészi feladat humorát. Felkavaró a darab halk politikussága: ugyan nincs közvetlen utalás a jelenre, az adaptáció mégis rendkívül bonyolultan értelmezi korunk háborúit és igazságtalanságait. A Csatamező másik különlegessége a darab szerzőiségében rejlik: az előadásban a háborút túlélő öregek elvonulnak a vadonba gyászolni és meghalni, hiszen már nem kívánnak részt venni az új világban. Brook mindvégig az igazságosságról kérdez, de nem kínál választ – a darab csendes elengedéssel zárul.

Trafó, december 16.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.