Színház

A Csatamező

  • Adorjáni Panna
  • 2017. február 5.

Színház

A Csatamező családi és háborús történet, amelyben unokatestvérek ölik le egymást a trónért, bár viszályukat nem hatalomvágy vezérli, hanem a sors. A Mahábhárata tekervényes történeteit alig másfél órába sűríti Peter Brook, a 20. századi európai színház egyik legjelentősebb alkotója és gondolkodója (munkásságáról részletesen írtunk a vendégjáték alkalmából: Visszaegyszerűsödés, december 15. – a szerk.). Brook feldolgozta már a szöveget 1985-ben: az akkori, kilencórás változattal szemben a Csatamezőben alig van nyoma hagyományos dramaturgiának és színpadi realizmusnak. A csupasz térben élénk színű sálak és bambusznádak segítségével ölti magára a történeteket a négy játékos. Jobbra zenész ül, aki egyetlen dzsembé dobon kíséri végig az előadást. A rövid jelenetekből egy távoli háború háttere és utórezgései körvonalazódnak, de a pusztítás képei helyett rezignált párbeszédeket és állatos tanmeséket kapunk. Az előadás a történetmesélés struktúráját követi, vagyis a játszók nem változnak át a szóban forgó szereplőkké, hanem felmutatják azokat. Ebben rejlik az előadás ereje és eredetisége. Egyfelől a játékosok az elmesélt történettel ellentétben a ma embe­rei, és bár nyelvükben mitikus másvilágot jelenítenek meg, előadásmódjuk könnyedén hozzáférhető, testiségük hétköznapi. Az előadás soha nem válik patetikussá vagy közhelyessé: a színészek arcán egyszerre látom viszont a történet velejét jelentő gondolatokat és a színészi feladat humorát. Felkavaró a darab halk politikussága: ugyan nincs közvetlen utalás a jelenre, az adaptáció mégis rendkívül bonyolultan értelmezi korunk háborúit és igazságtalanságait. A Csatamező másik különlegessége a darab szerzőiségében rejlik: az előadásban a háborút túlélő öregek elvonulnak a vadonba gyászolni és meghalni, hiszen már nem kívánnak részt venni az új világban. Brook mindvégig az igazságosságról kérdez, de nem kínál választ – a darab csendes elengedéssel zárul.

Trafó, december 16.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.