A fanatizmus anatómiája – Telihay Péter rendező

  • rés a présen
  • 2017. augusztus 25.

Színház

„Régen mit csinált az ember, ha boldogtalan volt? Na, mit? Elment a templomba vagy forradalmat csinált.” Azt szeretném, ha a színház egyesítené ezt a kettőt.

rés a présen: Úgy tűnik, Zsámbékon az idén újra megrendezed Forgách András A pincér című darabját. Tulajdonképpen ez egy rekonstrukció?

Telihay Péter: Ha a rekonstrukció egy romos épület felújítását jelenti, akkor nem. Inkább egy torzó befejezése, egy félretett szöveg kerekre formálása.

rap: Miről szól?

TP: Forgách darabja egyszerű szöveg. Látszólag. De tele van rejtélyekkel. Amikor öt évvel ezelőtt először hozzáfogtunk – és végül torzóban hagytuk –, ezeknek a rejtélyeknek mindegyike csak kibújt a felszín alól, de teljes valójában nem mutatta meg magát. A helyszín egy üres szálloda valahol… Éjszaka van, csönd mindenütt. Egy színésznő aznapi előadása után mámoros vagy kiégett vagy kétségbeesett, de mindenképp nagyon érzékeny állapotában magányosan hever a szobájában, virágcsokrok tetején, akár egy ravatalon. Egy fiatal pincér – zárkózott férfi – akaratlanul felsérti ezt a magányt, behatol a színésznő zaklatott idegrendszerébe. Hangtalanul, patologikus alapossággal igyekszik rendet teremteni körülötte, provokatív ügyetlensége, elszánt mániákussága gyanút kelt. Nem ismerik egymást. Kapcsolatukban mégis egyre több titok sejlik fel, akár egy balladában vagy egy pszichotikus horrorban. Mintha mégis találkoztak volna már. Az idő és a hely, a szálloda átláthatatlan, üres, égbe nyúló labirintusa pusztító energiákat szabadít fel a két szereplőben. Noha kapcsolatukról semmi sem derül ki, a sejtés, hogy közük van egymáshoz, végzetesen összeköti őket. Olyan irracionális megszállottsággal kutatják egymás titkait, akár a görög tragédiák hősei: Oidipusz vagy Médeia. A tátongó szakadék szélén imbolygó ember szürreális fanatizmusa, a kétségbeesett és tehetetlen ember bátorsága: ez a történet hajtóereje és egyben aktualitása. Ennek a fanatizmusnak az anatómiája az, ami Forgách darabját izgalmassá teszi.

rap: Hol találkoztál először a művel?

TP: Évtizedekkel ezelőtt láttam a darabot Miskolcon. Tetszett, de akkor nem tett rám olyan erős benyomást, mint néhány évvel később, amikor Hajnal János – aki a pincér szerepét játssza – ismét felhívta rá a figyelmemet. Gubík Ágit kértük fel a színésznő szerepére. Elkezdtük a munkát, de végül is nem az elképzelt formájában született meg az előadás. Ezen a nyáron azonban a Zsámbéki Színházi Bázis, a Manna Produkció, a KoMod Színház és a B32 összefogásával újra belevágtunk. Szerencsére. Mindaz, ami egykor homályosnak tűnt, mára talán beérett.

rap: Mikor lesz a bemutató?

TP: Augusztus 25-én 20.00-tól a Zsámbéki Bázison a Pulcinella hangárban lesz a bemutató, aztán ugyanott az Orbók Lucie és Áron által szervezett második Y.EAST fesztivál keretében szeptember 3-án. Az előadás után lesz a cseh–magyar színházi fesztivál zárókoncertje a hangár előtt. A budapesti bemutató szeptember 18-án lesz a B32-ben, és ott műsoron lesz egy ideig, valamint reményeink szerint turnézik is.

rap: Hol találkozhatunk még a munkáiddal ősztől?

TP: Novemberben Kassán, a Thália Színház társulatával Szigligeti Ede Liliomfi című művéből készítünk egy személyes vallomásokkal teli előadást. A József Attila Színházban szintén nagy feladat vár. Nagy András Anna Karenina pályaudvar címmel írt egy csodálatos színdarabot Tolsztoj híres regénye alapján. Ebből rendezek előadást a jövő év márciusában. Itt műsoron marad három korábbi rendezésem is: a Bánk az esküdtszék előtt, ami egy beavató színházi produkció a Partvonal Műhely és a József Attila Színház közös vállalkozásában, Arthur Miller Alku című műve és Karinthy Ferenc Dunakanyar, illetve Békés Pál A Tisza felső folyása című egyfelvonásosai; a két utóbbit egy estén játsszuk, lévén egy történet két olvasatát adják.

rap: Miről kell szólnia ma a színháznak?

TP: Az Alkuból idézném az öreg Solomont: „Régen mit csinált az ember, ha boldogtalan volt? Na, mit? Elment a templomba vagy forradalmat csinált.” Azt szeretném, ha a színház egyesítené ezt a kettőt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.