"A hatalom majma"

Mephisto a Nemzeti Színházban

  • Csáki Judit
  • 2013. június 16.

Színház

Megtartották az Alföldi Róbert vezette színház utolsó bemutatóját, Klaus Mann Mefisztó című regényének színpadi adaptációját, az új Nemzeti ötezredik előadását. Fellélegezhet a hatalom: hál' isten, itt a vége. És aki a képviselői közül odamerészkedett (örülni? kárörvendeni?), hát legalább látta, mit mutat a tükör.

Persze ez a Mephisto akkor is arról gondolkodtatna el mindenkit, hogy vajon meddig mehet el a hatalom felé (ha egyáltalán) megalkuvásban, lojalitásban, szolgálatban egy művész, ha nem az lenne a bemutató kontextusa, ami. Hogy a kis lépések, a mentegető-magyarázó érvek közül melyik az, amelyik visszavonhatatlanná teszi az erkölcsi megromlást, és ezzel - mintegy szükségszerűen - a művészi minőséget is, hiszen a kettő kéz a kézben, mint tudjuk...

Klaus Mann regényének - melyből a színpadi változatot Vörös Róbert dramaturg és Alföldi Róbert készítette - a sorsa is kalandos, nemcsak a belvilága. Előbbi folyamatos betiltások és a tilalom eltökélt megszegése, utóbbi az író és környezete személyes sorsa, elsősorban is az ifjúkori barát, a keresztnevét a hagyományos Gustavról Gustafra változtató Gründgens körül forog. Aki a Hamburgi Művészszínházban helyi sztár; sem a körülményekkel tisztességesen küzdő igazgató, sem a színes, de otthonos kis társulat nem kérdőjelezi meg vezető helyét. És amikor Dora Martin, a Berlinből érkezett díva nagy jövőt jósol neki, Hendrik Höfgen, aki okkal-joggal van teli súlyos kétségekkel önnön tehetségével kapcsolatban, kimondja az első "igent".

Stohl András érett-nagy, ólomsúlyú alakításában ezek az "igenek": állomások. Hol az eltökéltséget, hol a vágyat, hol egy-egy sikeres, vagyis gyümölcsöző lépést jelentenek; mindig valamit, ami közelebb visz - a mihez is? Nos, ezt a "mihez"-t, ezt véti el a sikerre vágyó művész (aki számára a hatalom is a siker jele), mert előbb nem veszi észre, hogy kis lépései egy készülődő rémuralom kegyeltjévé teszik, majd nem tud tenni ellene: a "hatalom majma" lesz belőle.

Nincsenek (vagy alig vannak) a mai magyar jelenre célzó színházi poénok: úgy mai magyar jelen az egész, ahogy van. Ne feledjük: Klaus Mann regénye csak 1936-ig tart (akkor emigrált az író), vagyis a sötétség tízéves, lassú eluralkodását mutatja meg. Ellenszegülésekkel - erre példa a kommunista színész, Otto Ulrich sorsa - és hithű odaadással - erre pedig a kezdettől fogva nemzetiszocialista Hans Miklas -, és mindkettő ugyanúgy végzi: golyóval a testében hever a hátsó színpadon.

Ezt a bizonyos első lépést, az első igent nehéz észrevenni - anynyira hasonlít egy normális vágyra: saját meggyőződésünk szerint jobbítani világunk sorsát. Amikor Höfgen a baloldali "forradalmi színházzal" való tétova kokettálása után Párizsban szembesül a nemzetiszocializmus uralomra jutásával, már nem tudja nem észrevenni a hatalom fenyegetését. Mindenki és minden erre figyelmezteti: de felesége, Barbara érvei éppúgy leperegnek róla, mint Dora Martin óvó-féltő intései és színes bőrű domina-szeretője szókimondó kritikája. Mert mindig csak egyetlen - bármilyen hiteltelen - ellenérv kell, egyetlen erőtlen önbiztatás, és máris ott a következő igen, egészen addig, míg köszöntésre lendül a jobb kar a Tábornagy előtt.

A Nemzeti színpadán traverzek és egy-két kellék; Menczel Róbert díszlete olcsó (mármint pénzben), és főleg: mozdítható. Néhány függöny, vörös és fekete - a látvány és a perfekt világítás a harmincas évek berlini stíljét idézi, beszól Brecht is egy csöppet; és hát mégis itt vagyunk, Budapesten, 2013-ban.

Tiszta a rendezés, mert tiszta a gondolat: magasra viszi, aki a hatalom majmául szegődik, kegyként kapja az intendatúrát meg a hatalmi pozíciót, és semmi kétség: lakáj, nem egyéb. Állhat Hamletként a kristálykoponyával: Mephistóval, az ördöggel kötött üzletet. Miközben megsemmisül, Stohl koronát pakol nemzetis pályájára.

És utoljára együtt egy nagy társulat. Udvaros Dorottya Dora Martin szerepében nemcsak a dívát, hanem a drámai hősnőt is parádésan hozza: regénybeli mintája Elisabeth Bergner, a színpadon azonban Marlene Dietrich dereng föl játékában. A Höfgen körüli nők közül Barbarát, az első feleséget érzékeny, belül szilárd jellemnek mutatja Radnay Csilla, míg a második feleség szerepében Martinovics Dorina a vakságban, megalkuvásban hűséges és aktív társ. De a boldogságot és a fájdalmat egyszerre és igazán Juliette, a féktelen félvér adja meg titokban Höfgennek, Bánfalvi Eszter erős, egy egész sorsot és a meghatározó szenvedélyt is mutató alakításában.

László Zsolt Tábornagya ismerős: kívül hordja az élet-halál urának öntudatát. Fölemel és letaszít, leginkább a kénye-kedve szerint - és ez utóbbit pompásan és döntően befolyásolja a Tenki Réka által játszott szerető.

A színigazgató és zsidó felesége Gáspár Sándor és Söptei Andrea színes-szép játékában elszántan választja az egyetlen lehetséges utat. Makranczi Zalán kommunista színésze sem rendül, és Nagy Zsolt nácija sem - ilyen a világ. És jó mindenki, süvít az odaadás - Szatory Dávid, Mészáros Piroska, Nagy Mari, Murányi Tünde, Fehér Tibor mind a helyén, hogy együtt mondják ki, amiről a színháznak itt és most beszélnie kell.

Tízszer - ennyi előadás lesz ugyanis a Nemzetiben. De a produkció elvihető - ősztől a Vígszínház játszhatná és játszaná, hogy megnézhesse mindenki, akit érdekel, hol, hogyan, miben élünk.

Nemzeti Színház, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.