"A hatalom majma"

Mephisto a Nemzeti Színházban

  • Csáki Judit
  • 2013. június 16.

Színház

Megtartották az Alföldi Róbert vezette színház utolsó bemutatóját, Klaus Mann Mefisztó című regényének színpadi adaptációját, az új Nemzeti ötezredik előadását. Fellélegezhet a hatalom: hál' isten, itt a vége. És aki a képviselői közül odamerészkedett (örülni? kárörvendeni?), hát legalább látta, mit mutat a tükör.

Persze ez a Mephisto akkor is arról gondolkodtatna el mindenkit, hogy vajon meddig mehet el a hatalom felé (ha egyáltalán) megalkuvásban, lojalitásban, szolgálatban egy művész, ha nem az lenne a bemutató kontextusa, ami. Hogy a kis lépések, a mentegető-magyarázó érvek közül melyik az, amelyik visszavonhatatlanná teszi az erkölcsi megromlást, és ezzel - mintegy szükségszerűen - a művészi minőséget is, hiszen a kettő kéz a kézben, mint tudjuk...

Klaus Mann regényének - melyből a színpadi változatot Vörös Róbert dramaturg és Alföldi Róbert készítette - a sorsa is kalandos, nemcsak a belvilága. Előbbi folyamatos betiltások és a tilalom eltökélt megszegése, utóbbi az író és környezete személyes sorsa, elsősorban is az ifjúkori barát, a keresztnevét a hagyományos Gustavról Gustafra változtató Gründgens körül forog. Aki a Hamburgi Művészszínházban helyi sztár; sem a körülményekkel tisztességesen küzdő igazgató, sem a színes, de otthonos kis társulat nem kérdőjelezi meg vezető helyét. És amikor Dora Martin, a Berlinből érkezett díva nagy jövőt jósol neki, Hendrik Höfgen, aki okkal-joggal van teli súlyos kétségekkel önnön tehetségével kapcsolatban, kimondja az első "igent".

Stohl András érett-nagy, ólomsúlyú alakításában ezek az "igenek": állomások. Hol az eltökéltséget, hol a vágyat, hol egy-egy sikeres, vagyis gyümölcsöző lépést jelentenek; mindig valamit, ami közelebb visz - a mihez is? Nos, ezt a "mihez"-t, ezt véti el a sikerre vágyó művész (aki számára a hatalom is a siker jele), mert előbb nem veszi észre, hogy kis lépései egy készülődő rémuralom kegyeltjévé teszik, majd nem tud tenni ellene: a "hatalom majma" lesz belőle.

Nincsenek (vagy alig vannak) a mai magyar jelenre célzó színházi poénok: úgy mai magyar jelen az egész, ahogy van. Ne feledjük: Klaus Mann regénye csak 1936-ig tart (akkor emigrált az író), vagyis a sötétség tízéves, lassú eluralkodását mutatja meg. Ellenszegülésekkel - erre példa a kommunista színész, Otto Ulrich sorsa - és hithű odaadással - erre pedig a kezdettől fogva nemzetiszocialista Hans Miklas -, és mindkettő ugyanúgy végzi: golyóval a testében hever a hátsó színpadon.

Ezt a bizonyos első lépést, az első igent nehéz észrevenni - anynyira hasonlít egy normális vágyra: saját meggyőződésünk szerint jobbítani világunk sorsát. Amikor Höfgen a baloldali "forradalmi színházzal" való tétova kokettálása után Párizsban szembesül a nemzetiszocializmus uralomra jutásával, már nem tudja nem észrevenni a hatalom fenyegetését. Mindenki és minden erre figyelmezteti: de felesége, Barbara érvei éppúgy leperegnek róla, mint Dora Martin óvó-féltő intései és színes bőrű domina-szeretője szókimondó kritikája. Mert mindig csak egyetlen - bármilyen hiteltelen - ellenérv kell, egyetlen erőtlen önbiztatás, és máris ott a következő igen, egészen addig, míg köszöntésre lendül a jobb kar a Tábornagy előtt.

A Nemzeti színpadán traverzek és egy-két kellék; Menczel Róbert díszlete olcsó (mármint pénzben), és főleg: mozdítható. Néhány függöny, vörös és fekete - a látvány és a perfekt világítás a harmincas évek berlini stíljét idézi, beszól Brecht is egy csöppet; és hát mégis itt vagyunk, Budapesten, 2013-ban.

Tiszta a rendezés, mert tiszta a gondolat: magasra viszi, aki a hatalom majmául szegődik, kegyként kapja az intendatúrát meg a hatalmi pozíciót, és semmi kétség: lakáj, nem egyéb. Állhat Hamletként a kristálykoponyával: Mephistóval, az ördöggel kötött üzletet. Miközben megsemmisül, Stohl koronát pakol nemzetis pályájára.

És utoljára együtt egy nagy társulat. Udvaros Dorottya Dora Martin szerepében nemcsak a dívát, hanem a drámai hősnőt is parádésan hozza: regénybeli mintája Elisabeth Bergner, a színpadon azonban Marlene Dietrich dereng föl játékában. A Höfgen körüli nők közül Barbarát, az első feleséget érzékeny, belül szilárd jellemnek mutatja Radnay Csilla, míg a második feleség szerepében Martinovics Dorina a vakságban, megalkuvásban hűséges és aktív társ. De a boldogságot és a fájdalmat egyszerre és igazán Juliette, a féktelen félvér adja meg titokban Höfgennek, Bánfalvi Eszter erős, egy egész sorsot és a meghatározó szenvedélyt is mutató alakításában.

László Zsolt Tábornagya ismerős: kívül hordja az élet-halál urának öntudatát. Fölemel és letaszít, leginkább a kénye-kedve szerint - és ez utóbbit pompásan és döntően befolyásolja a Tenki Réka által játszott szerető.

A színigazgató és zsidó felesége Gáspár Sándor és Söptei Andrea színes-szép játékában elszántan választja az egyetlen lehetséges utat. Makranczi Zalán kommunista színésze sem rendül, és Nagy Zsolt nácija sem - ilyen a világ. És jó mindenki, süvít az odaadás - Szatory Dávid, Mészáros Piroska, Nagy Mari, Murányi Tünde, Fehér Tibor mind a helyén, hogy együtt mondják ki, amiről a színháznak itt és most beszélnie kell.

Tízszer - ennyi előadás lesz ugyanis a Nemzetiben. De a produkció elvihető - ősztől a Vígszínház játszhatná és játszaná, hogy megnézhesse mindenki, akit érdekel, hol, hogyan, miben élünk.

Nemzeti Színház, május 10.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.